سهم ایران از بازار جهانی پسته ۶درصد است


سهم ایران از بازار جهانی پسته 6درصد است

خبرگزاری تسنیم: مدیر بازرگانی خارجی شرکت تعاونی پسته رفسنجان با بیان اینکه بازار جهانی پسته ایران از ۸۶ درصد به ۶ درصد رسیده است، گفت: در حال حاضر با ۲۰ میلیارد تومان می‌توان وضعیت پسته کشور را سر و سامان داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محسن هاشمیان ظهر امروز در دیدار اعضای هیئت مدیره شرکت تعاونی پسته رفسنجان با استاندار کرمان، با اشاره به اینکه شرکت تعاونی پسته در سال 61 فعالسازی شد که در آن زمان صادرات پسته کشور 4 هزار تن بود، اظهار کرد: این شرکت با اقدامات انجام شده مصرف پسته اروپا را از 60 تن به 90 هزار تن افزایش داد.

وی با بیان اینکه 13 درصد صادرات غیرنفتی کشور را پسته تشکیل می‌داد، تصریح کرد: شرکت تعاونی پسته رفسنجان به باز شدن بازار پسته کمک کرد که 86 درصد پسته کشورهای اروپایی پسته ایران بود.

مدیر بازرگانی خارجی شرکت تعاونی پسته رفسنجان با بیان اینکه شرکت تعاونی چتری برای بخش خصوصی بود و در این شرکت یک میلیون و 200 هزار تن پسته صادر و 4 میلیارد دلار ارز وارد کشور کرده‌ایم، گفت: کیفیت پسته ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با پسته آمریکا نیست.

هاشمیان با اشاره به اینکه کسی که پسته ایران را مصرف کرده باشد، پسته آمریکا را به هیچ وجه خریداری نمی‌کند، اظهار کرد: در دولت قبل تیشه به ریشه پسته زده شد و استاندار وقت کرمان علیه شرکت تعاونی پسته فعالیت کرد و این سبب مشکلاتی برای ما در خارج از کشور و تحریم شدید پسته ایران شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 86 درصد بازار پسته ایران در کشورهای خارجی به 6 درصد رسیده است، بیان کرد: کشورهای دیگر تلاش می‌کنند با مطرح کردن مشکل کم‌آبی پسته ایران را به حاشیه ببرند.

مدیر بازرگانی خارجی شرکت تعاونی پسته رفسنجان با اشاره به اینکه هنوز پسته ایران حرف نخست را در دنیا می‌زند، گفت: کشاورزی اساس و بنیاد امنیت ملی است و در دنیا کشاورزی یارانه‌بگیر بوده است.

هاشمیان با بیان اینکه در حال حاضر با 20 میلیارد تومان می‌توان وضعیت پسته کشور را سر و سامان داد و با ثبات بازار داخل نیز می‌توان2 میلیارد دلار ارز وارد کشور کرد، خاطرنشان کرد: با سیاست‌های جدید دولت، امسال راه بازار اروپا برای پسته باز می‌شود اما اگر مسئولان برای اصلاح و ضعیت توجه نکنند، ارزآوری پسته امسال بسیار کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon