کیفرخواست ۳ متهم پرونده بابک زنجانی به زودی صادر می‌شود/مرتبطان ریز و درشت را احضار می‌کنیم

کیفرخواست 3 متهم پرونده بابک زنجانی به زودی صادر می‌شود/مرتبطان ریز و درشت را احضار می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: کیفرخواست ۳ متهم پرونده بابک زنجانی به زود صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم،‌ عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران اظهار داشت:در حوزه اجتماعی چند مسئله قابل توجه است؛ یکی از آنها حوزه سلامت بوده که اخباری در رسانه‌ها در خصوص فقدان شادی، ابتلا به بیماری و سرطان منتشر می شود که این اخبار نه‌تنها بیان واقعیت نیست بلکه باعث ناامیدی اقشار جامعه می‌شود و موجی از بی‌اعتماددی را در جامعه رقم می‌زند.

وی ادامه داد: دادستانی تهران در حوزه‌های غذا و دارو ورود کرده و تأکید دارد که از جمله می‌توان به موضوع روغن پالم اشاره کرد. وقتی بحث پالم اعلام شد بلافاصله پرونده تشکیل دادیم و استعلام گرفتیم. سرکشی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت اما برخی اخبار در این حوزه منتشر شد که باعث کاهش خرید شد بنابراین نباید چنین اخباری را منعکس کرد و بگوییم همه دچار بیماری هستند و تمام محصولات دارای چنین مشکلی هستند؛ هیچ کشوری نمی‌آید جامعه خود را ناامید کند،‌سیاست اصلی ما ورود و اقدام در خصوص جاهایی است که دستنگا‌ه‌های دولتی و غیردولتی در سلامت جسمی افراد آسیب برسانند مانند موضوع روغن پالم.

دادستان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: برخی نمایندگان از بازداشت بابک زنجانی تردید دارند که باید گفت دیدن بابک در زندان کار سختی نیست اما اینکه ذهن مردم را با این مسئله مخدوش کنیم کار جالبی نیست در واقع این پرونده از بزرگ‌ترین پرونده‌های اقتصادی بعد از انقلاب است که تعداد متهمان آن بسیار زیاد و گسترده بوده و گستردگی حجم آن چشمگیر است. پرونده در حوزه‌های نفت، ارز، کارگزاری و پول متمرکز است، درخصوص مسائل نفت، به شکلی بوده که فروش نفت به فردی که وجوه نداده و با ترفند و نامه بی‌اعتبار پرداخت نداشته است، مربوط می‌شود.

جعفری دولت‌آبادی گفت: موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی مانند پرونده بابک زنجانی ادامه دارد و باید بگویم تمام افراد ریز و درشت مرتبط به این پرونده احضار می‌شوند و مصون نیستند. بنای ما بر وصول پول بوده و سعی کردیم به حواشی وارد نشویم؛ وصول پول سیاست و هدف اصلی ماست که ادامه خواهد داشت.با افتخار می‌توانم بگویم یکی از بهترین پرونده‌ها که خود بازپرس تحقیقات را ادامه می‌دهد همین پرونده است اما به لحاظ محرمانه بودن فعلا در برخی موارد سکوت کرده‌ایم. از مسئولان سابق و فعلی تحقیقات صورت گرفته ولی نیاز به اعلام اسم و رقم نیست و نباید دل مردم را خالی کرد.

وی ادامه داد: با اقدامات دادستانی به زودی کیفرخواست 3 متهم این پرونده را صادر می کنیم و باید بگویم ده‌ها نفر در این موضوع نقش دارند و برخی دستگاه‌ها بودند که باید توضیح می‌دادند. اخیرا یک نفر در این پرونده مسائلی را مطرح کرد که باعث کشف نقطه‌های دارای ابهام شد. در مقابل برخی می‌گویند کاری انجام نشده ولی از مردم و مسئولان درخواست می‌کنم که افرادی که اطلاعاتی از بابک زنجانی دارند در اختیار دادستانی قرار دهند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: در خصوص نقل و انتقال اموال نیز تصمیم‌گیری‌هایی شده است و سیاست قوه‌قضاییه و دادستانی مبارزه با فساد اقتصادی است و این به این معنا نیست که سایر دستگاه‌ها فساد و تولید جرم کنند و فقط ما اقدام کنیم.

وی درباره موسسه‌های پولی گفت: موسسات پولی مانند قارچ تأسیس می‌شوند که اخیرا شرکت لیزینگی در سعادت‌آباد 3 هزار نفر را بدبخت کرد و 40 میلیارد تومان پول را بردند. موسسه‌ها و بانک‌های اعتباری با تبلیغ چگونه سر در می‌آورند؛ باید دستگاه‌های پولی و بانک مرکزی عزم خود را جزم کنند و در کنترل و صدور مجوز و نظارت بر این موسسات گام بردارند که امیدواریم تا پایان امسال دادسرای پولی و بانکی تشکیل شود تا مشکل برطرف شود. در حوزه اقتصاد لیزینگ و شرکت‌های هرمی و پولی، آسیب می‌بینیم چرا که پول سرگردان مردم در این سه حوزه سرمایه‌گذاری می‌شود که باید اقدام پیشگیرانه انجام دهیم تا موسسات غیرمجاز تشکیل نشود. مبارزه با فساد ادامه می‌یابد.

دادستان تهران گفت: در خصوص سیاست دستگاه قضا در دوره دوم ریاست آملی لاریجانی باید بگویم سیاست‌های بسیاری از سوی مقام معظم رهبری در شش محور ابلاغ شده که یکی از آنها اعمال و تشدید نظارت‌ها است؛ دستگاه قضا به دلیل تردد و نوع اختیارات قضات در سراسر کشور و تعداد شعبات باید زیرنظر یک چتر نظارتی باشد که این نظارت با نظارت بر دستگاه‌های اجرایی کاملا متفاوت است.

وی ادامه داد: به لحاظ گستردگی و تردد بسیار چاره‌ای نیست به غیر از اینکه این مجموعه بزرگ تحت نظارت باشد. که در این دوره نظارت‌ها تشدید خواهد شد.

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه در تهران ما چندین کار انجام دادیم که یکی از آنها بازدید سرزده از مراجع قضایی است که طی دو ماه گذشته نیمی از دادسراهای تهران را بازدید کردم که به طور قطع این موضوع در ارتقاء آن مکان‌ها موثر است.

دادستان تهران بیان کرد: معاونت جدیدی تحت عنوان معاونت نظارت تصویب شده است و برعهده معاون اول دادستان بوده که هفته ای سه روز از دادسراها بازدید می‌کند و این بازدیدها ادامه خواهد یافت؛ پرونده های زیادی را شاهد بودیم که امیدواریم با چنین بازدیدها و نظارت هایی در بهبود روش‌ها و رضایت مندی مردم کمک بسیاری شود.

وی ادامه داد: برخی جابجایی ها در یک ماه گذشته صورت گرفت که باعث خدمت بهتر شد؛ ما گفته ایم که تهران پرحوادث بوده و شهری کلان است بنابراین دادستانی نمی‌تواند ناظر صرف در تهران باشد بلکه باید به تمام وقایع تهران اشراف کامل داشته تا امنیت پایدار را رقم بزند.

جعفری دولت آبادی در خصوص فعال کردن سرپرستان دادسراها گفت: این موضوع یک اقدام مهم بوده و با توجه به اینکه سرپرستان در خط مقدم هستند این اقدام و فعال کردن آنها موثر است. بنابراین حضور دادستانی در تمام حوزه‌ها باید افزایش یابد.

وی در خصوص حوزه امنیت در مسافرت نیز گفت: در جاده ها و هواپیمایی‌ها ترافیک بسیاری وجود دارد و ما شاهد کشته های بسیاری هستیم که برخی از نظارت ما خارج است و به حوزه وزارت کشور و پلیس برمی‌گردد.

دادستان تهران گفت: حادثه اخیری در کشور رخ داد و آن سقوط هواپیمای آنتونف بود و ما چندین حادثه مشابه دیگری داشتیم که به فوت خلبان منجر شد و پرونده مختومه شد ولی در خصوص سقوط آن ما از همان روزهای اول بازپرس ویژه برای این پرونده درنظر گرفتیم و در دادسرای جنایی کارهای گسترده ای برای آن انجام شده است.

وی بیان کرد: نقش هواپیمای آنتونف بیشتر از نقش خلبان بوده است و کسانی که از تولید هواپیما ساقط شده بودند مجددا تولید را انجام دادند که دادستانی در این زمینه ورود کرده است و باید بگویم اجازه نمی‌دهد این گونه پرونده‌ها به راحتی از جلوی میز دادستانی کنار برود.

جعفری دولت آبادی ادامه داد: به مردم در حوزه حوادث هوایی باید بگویم دادستانی اقدامات دقیق‌تری انجام خواهد داد؛ هواپیماها باید بدون نقص فنی پرواز کنند و دقت کافی داشته باشند؛ اگرچه دستگاه‌های هواپیمایی کشور توضیحاتی در این زمینه و نقش فنی پپرواز ارائه کردند ولی طبق تحقیقات ما نقص هواپیمان در زمان پرواز هواپیمای آنتونف مشهود بوده است و ما توضیح خواستیم و کسانی که مقصر بودند تحت تعقیب قرار می‌گیرند و ما اجازه نمی‌دهیم تقصیر را بر گردن خلبان بیندانزند و پرونده را مختومه کنند.

دادستان تهران در خصوص ورود خود در مسائل ورزشی گفت: اخیرا اخباری منتشر می‌شود که حکایت از نابسامانی در مسائل ورزشی دارد همچنین یکی از مسئولان فعال ورزشی بافردی ضد انقلاب در خارج از کشور دیدار کرده است و از دیگر مسائل جعل پایان خدمت و فساد در ورزش بوده که رخ داده است و همچنین مجلات نامناسب ورزشی منتشر شده که در مورد مسائل ورزشی از وزیر ورزش و جوانان می خواهم که نگذارند روح پهلوانی و پاکدامنی در ورزش از بین برود بلکه این موضوع رواج پیدا کند.

وی بیان کرد: فساد پولی و اخلاقی و لابی‌گری نباید در ورزش وجود داشته باشد چرا که مورد رضایت مسئولان کشور نیست و دادستانی با تشکیل شعبه در دادسرای فرهنگ و رسانه در این زمینه اقدام می‌کند و در خصوص کارت جعلی پایان خدمت نیز ورود خواهیم داشت که اکنون لیست 118 نفری در این زمینه اعلام شده که 38 نفر آن تأیید شده است و در خصوص 80 نفر آن درحال بررسی موضوع هستیم؛ مگر می‌شود جرمی صورت گیرد و فردی که جرمی مرتکب می‌شود در تیم ملی بازی کند. در واقع باید به این موضوع پایان دهیم چرا که ایران سرزمین پاکی‌هاست.

دادستان تهران بیان کرد: مگر می‌شود فردی در مسابقات آسیایی کثافت‌کاری کند و نام جمهوری اسلامی ایران را خدشه‌دار کند بنابراین درست است این حادثه کوچک بود ولی ضرباتی به چهره جمهوری اسلامی وارد کرد که نابخشودنی بود در واقع در پارچه سفید یک لکه سیاه نیز درست نیست و ما درخواست داریم خود دستگاه مربوطه اقدام کند چرا که ما مایل نیستیم به جای دستگاه های فرهنگی بهداشتی ورزشی وارد شویم. ولی اگر جرمی صورت گیرد مستقیما ورود خواهیم کرد.

وی ادامه داد: قانون مجازات اسلامی که درسال 92 تصویب شده است در خصوص مبارزه با فساد ماده های درخشانی دارد که این خود بسیار مهم است.

جعفری دولت آبادی گفت: در خصوص فرهنگ نیز ما از همه دستگاه‌های فرهنگی می‌خواهیم به وظایف خود عمل کنند چرا که ما دغدغه‌های بسیاری در حوزه فرهنگی داریم همچنین در زمینه اسیدپاشی قتل سرقت و کلاهبرداری باید بگویم مبارزه در این زمینه‌ها در دستور دادستانی بوده است چرا که این اقدامات ذهن مردم را مشغول می‌کند و یک چاقوکشی برای یک شهر کافی است.

وی اظهار داشت: موضوع امنیت اجتماعی دارای هشت مصداق است و دادستانی در آن جایگاه خاص دارد. در خصوص مواد مخدر باید بگویم مواد مخدر آسیب‌های جدی به افراد می‌رساند ولی موضوع قاچاق مواد مخدر امری مهم تر است چرا که باید با قاچاقچیان مواد مخدر مبارزه کرد؛ قاچاق مواد مخدر باعث شده بعد از انقلاب اسلامی هزینه بسیاری را متحمل شویم بنابراین ما باید در این زمینه موضوع پیشگیری قرار دهیم و وزارت کشور پلیس و بهزیستی به جای آن که معتادان را به دادگستری بفرستد قاچاقچیان را به دادگستری بفرسد چرا که جای معتادان در کمپ‌ها بوده و جای قاچاقچیان در زندان و چوبه دار.

دادستان تهران افزود: فرستادن معتاد به زندان مشکلی را حل نمی‌کند بنابراین باید موضوع مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر مدنظر قرار گیرد. از مقامات پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌خواهیم که سرپنجه‌های مواد مخدر را جمع آوری کند.

وی ادامه داد: دادستانی در دوره جدید در ورود به عرصه‌های فرهنگی جدی تر است و همین جا باید اعلام کنم همه مسئولان باید به وظایف خود عمل کرد و این نیست که تنها دادستانی به آن عمل کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon