دانشگاه‌های قم به قطب علوم انسانی اسلامی تبدیل می‌شوند


دانشگاه‌های قم به قطب علوم انسانی اسلامی تبدیل می‌شوند

خبرگزاری تسنیم: دانشگاه‌های استان قم به جهت همجواری و تعامل حوزه‌های علمیه می‌توانند در مسیر طرح تحول علوم انسانی با تامین زیر ساخت‌ها و فراهم‌آمدن بسترها به قطب علوم انسانی اسلامی تبدیل شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، نشست هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌ها و مراکز عالی استان قم که پیش از ظهر امروز در سالن امام رضا (ع) استانداری قم برگزار شد، فرصتی بود تا روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان درباره مباحث علمی و جامعه دانشگاهی استان به گفت‌و‌گو بنشینند.

در این نشست تاکید روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان بر این بود که دانشگاه‌های استان قم به‌جهت همجواری و تعامل حوزه‌های علمیه می‌توانند در مسیر طرح تحول علوم انسانی با تامین زیر ساخت‌ها و فراهم‌آمدن بسترها به قطب علوم انسانی اسلامی تبدیل شوند.

حجت الاسلام محسن قمی با اشاره به اینکه بحث فرهنگ و علم یکی از مهم‌ترین رسالت‌های جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: تحول در علوم انسانی نیاز جامعه جهانی است و کشورهای مختلف این مطالبه را از جمهوری اسلامی دارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: لازم است تا جامعه دانشگاهی استان قم نقش دانشگاه ها و مراکز علمی این استان را در نقشه علمی کشور تعریف و تعیین کنند.

آیت الله عسگر دیرباز با اشاره به اینکه تحول و حرکت به سمت مطلوبیت در دانشگاه‌های استان جدا از دانشگاه‌های کشور نیست، اظهار کرد: دانشگاه‌ها تا خود را در حال رقابت با دانشگاه‌های دنیا نبینند تحولی در دانشگاه ها ایجاد نمی‌شود.

حجت الاسلام محمد جواد زارعان در این نشست با تقدیر از عملکرد استاندار قم درجهت رسیدگی به مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار کرد: تعامل بین مجموعه‌های دانشگاهی استان ضعیف است البته این نشست‌ها تاثیر بسزایی در راستای تقویت این موضوع دارد.

رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت بر لزوم تعیین وظایف دانشگاه‌ها در برنامه ششم توسعه تاکید کرد و گفت: در پر تو کار کارگروه‌ها برای جهت گیری دانشگاه‌ها در برنامه‌ها در برنامه ششم اگر مجموعه‌های دانشگاهی و موسسات آموزش عالی موظف به تامین بخش مشخصی در موضوع خاصی شوند بهتر است.

وی با بیان اینکه توجه بیشتر به توسعه و تعمیق برنامه‌های دانشگاهی تاثیر بسزایی در مباحث فرهنگی دارد، عنوان کرد: در بحث آمایش سرزمینی دانشگاه‌ها و اساتید در کنار حوزه بیشترین سرمایه را در حوزه علوم انسانی در بحث تحول علوم انسانی با نگاه اسلامی دارند.

حجت الاسلام زارعان تصریح کرد: برنامه‌های دانشگاه‌های استان قم در بحث علوم انسانی به گونه‌ای باشد که این دانشگاه‌ها قطب علوم انسانی اسلامی را تشکیل دهند و این موضوع نیازمند بسترسازی است.

رئیس موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت خاطرنشان کرد: زمینه سازی و بعد بین المللی فضای علمی استان باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام روح الله شاکری زواردهی نیز با بیان اینکه برخی دانشگاه‌ها رسالت محدود به استان قم نیستند و نقشی فرا استانی و کشوری دارند اظهار کرد: دانشگاه معارف اسلامی از جمله مراکز علمی است که نقشی فرا‌تر از استان دارند و نگاه و رویکرد کشوری دارد.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه الان نیازهای معارفی دانشگاه‌ها بین 6 تا 7 هزار استاد است، افزود: اما در حال حاضر 1200 استاد در این زمینه تربیت کرده‌ایم و نیاز زیادی در این زمینه داریم.

وی با تاکید بر نقش بین‌المللی که دانشگاه‌های قم می‌توانند به عنوان مرکز تشیع داشته باشند، تصریح کرد: با وجود جایگاه مهمی که دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان قم دارند اما در این زمینه قم نتوانسته نقش و جایگاه خود را به خوبی ایفا کند.

حجت الاسلام شاکری زواردهی با بیان اینکه دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در زمینه ارتباطات بین‌المللی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد، افزود: در قم سهمیه‌ دانشگاه‌ها در ارتقا علمی استان و کشور مشخص شود و امکانات براساس این سهمیه‌ها تخصیص پیدا کند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon