افول صادرات ایران به آمریکا پس از مذاکرات هسته‌ای به سمت صفر

افول صادرات ایران به آمریکا پس از مذاکرات هسته‌ای به سمت صفر

خبرگزاری تسنیم: درحالی پیش بینی می‌شد مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ مبادلات تجاری ایران با این کشورها به ویژه آمریکا را افزایش دهد که آمار گمرک نشان می دهد، صادرات ایران به آمریکا در شش ماهه امسال تنها ۳۱۰هزار دلار بوده که کمترین رقم طی سالهای اخیر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمریکا که جزو, بزرگترین تحریم کنندگان ایران محسوب می‌شود در شش ماه نخست سالجاری 310 هزار و 897 دلار طبق آمار گمرک کشور از ایران کالا خریداری کرده‌ است.

در حالی صادرات ایران به آمریکا در شش ماهه اول سال جاری تنها 310 هزار دلار بوده است که این رقم در شش ماهه پارسال 575 هزار دلار بوده که طی سال جاری حدود 46 درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین کل صادرات ایران به آمریکا در سال 91 بیش از یک میلیون و 421 هزار دلار بوده که رقم شش ماهه آن حدود 700 هزار دلار برآورد می شود.

بر اساس آمار گمرک، صادرات ایران به آمریکا در سال 90 یک میلیون و 36 هزار دلار و در سال 89 بیش از 79 میلیون دلار بوده است.

کالاهای مورد توجه آمریکا در شش‌ ماهه نخست سال 1393 زعفران آماده برای خرده فروشی در بسته بندی کمتر از 10 گرم، ورق‌های روکش‌ و ورق‌های لائی برای تخته‌های چند لایه،‌کتاب، بروشور، جزوه و مطبوعات چاپ شده، فرش و سایر کف پوش‌های نسجی از پشم یا کرک گره باف، سایر کف پوش‌ها به جز گبه از پشم و کرک، سایر اشیا ساخته از سنگ یا سایر مواد معدنی و سایر مبل‌ها به غیر از صنایع دستی بوده است.

طبق آمار گمرک ایران، بیش‌تر حجم صادرات مربوط به ورق‌های روکش و ورق‌های لایی برای تخته‌های چند لایه با ارزش دلاری 162 هزار و 135 دلار بوده است که در کنار آن کمترین میزان صادرات برای زعفران ایران به آمریکا با وزن 2 کیلوگرم و ارزش دلاری 3هزار و 421 دلار است.

این آمار تا به امروز به گونه‌ای رقم خورده‌ که توانسته تنها 54 درصد میزان صادرات ایران به آمریکا در سال گذشته در شش ماهه نخست سال 1392 را پوشش دهد.

در سال 1392 ارزش صادرات ایران به آمریکا 575 هزار و 369 دلار بوده است که بیش‌ترین حجم صادرات در این سال مربوط به انگور خشک شده( جزابی بی‌دانه و آفتابی بی‌دانه) با ارزش دلاری، 458هزار و 887 دلار و کمترین حجم صادرات مربوط به زعفران آماده برای خرده فروشی در بسته بندی کمتر از 10 گرم با ارزش دلاری،‌ 1 هزار و 622 دلار بوده است.

با توجه به آمار چند سال اخیر در شش ماه اول امسال کمترین میزان صادرات ایران به آمریکا به ثبت رسیده است. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه