ویترین مطبوعات آمریکا/ چرا باید کوبانی را حفظ کرد؟

ویترین مطبوعات آمریکا/ چرا باید کوبانی را حفظ کرد؟

خبرگزاری تسنیم: سقوط شهر مرزی کوبانی شکست سختی برای عملیات و استراتژی مقابله با داعش آمریکا محسوب خواهد شد.

خبرگزاری تسنیم نگاهی به مهم‌ترین سرمقاله‌های امروز آمریکا داشته است که در زیر مشاهده می‌کنید:

بن بست داعش

نشریه لس آنجلس تایمز در سرمقاله خود، مدعی پیشرفت استراتژی آمریکا در مبارزه با داعش شده است. خلاصه ای از این یادداشت در ادامه می آید:

ایالات متحده آمریکا و متحدین آن در مقابل داعش در عراق و سوریه نمی بازند. شهر مرزی کوبانی که دو هفته پیش تقریبا سقوط کرده بود با کمک ده ها حمله هوایی خارجی و تسلیحات آمریکایی از دست داعش خارج شد. از سوی دیگر ارتش عراق نیز مناطق بازرسی حدود بغداد را ترک نکرده و اقدامات تهاجمی داشته است. اگرچه تاکنون سرزمین هایی که دست داعش است را پس نگرفته اما دست کم سرزمین جدیدی نیز به آن ها نداده است.

در جبهه سیاسی نیز دولت جدید عراق عاقبت وزیر دفاع و داخلی خود را تعیین کرد، گامی که می تواند به بغداد برای بازسازی نیروهای مسلح خود کمک کند. این پیشرفت ها موجب شد که مقامات دولت اوباما نوعی پیروزی را اعلام کنند. این اعلام با توجه به فرارسیدن فصل انتخابات در آمریکا قابل درک است چرا که کاخ سفید خبر خوش دیگری برای اعلام ندارد. اما چه مقدار حقیقت دارد؟

اگرچه هنوز نتوانسته ایم اعضای داعش را مجبور به فرار سازیم و آن ها هنوز به اشغال مناطق ادامه می دهد اما نسبت به ماه سپتامبر پیشرفت هایی داشته ایم، زمانی که جنگجویان داعش در نزدیکی حمله به بغداد بودند.از تاریخ 8 آگوست تا 19 اکتبر، 541 حمله هوایی از سوی ارتش آمریکا صورت گرفته است یعنی چیزی حدود هفت حمله در یک روز.بنا به گفته مقامات نظامی این حملات هوایی ادامه خواهند یافت. اوباما همچنین از استفاده نیروی زمینی در نبرد خودداری می کند.

مشکل فعلی این است که این حملات هوایی به تنهایی نمی توانند مناطق تحت کنترل داعش را در اختیار گیرند. برای این کار به نیروی زمینی نیاز است. نیروهای مسلح عراق و شورشی های میانه روی سوری می توانند این کار را انجام دهند. اما ارتش عراق هنوز آماده نیست و میانه رو های سوری نیز بسیار کم هستند.

هدف اوباما برای کاهش و از بین بردن داعش در حال حاضر در مرحله نخست یعنی کاهش قرار دارد.

 

ورود فقرا به کالج، بی عدالتی درآمدی را جبران نمی‌کند

روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله ای به موضوع بی عدالتی های درآمدی و ورود فقرا به دانشگاه های آمریکا نگاهی داسته است که در ادامه خلاصه ای از آن می آید:

اگر می خواهید به بی عدالتی های درآمدی نگاهی داشته باشید و آن را رفع کنید، تحصیلات عالیه را اصلاح کنید. به نظر می رسد این تفکر فعلی موجود در واشنگتن است، جایی که باراک اوباما از کالج ها خواسته است تا خدمات بهتری به دانشجویان با درآمد پایین ارائه دهند.

برخی از کالج ها از این دستور العمل پیروی کرده اند. کاخ سفید نیز قصد دارد تا برنامه های کمک مالی بیشتری را برای ارائه سازد. اما این ها راه حل ماجرا نیست. ورود دانشجویان فقیر به کالج ایده جدیدی نیست. این اقدام از دهه 1960 میلادی آغاز شد، زمانی که دولت فدرال برنامه های کمک مالی برای رشد دانشجویان کم درآمد ایجاد کرد. اما این طرح ها تاکنون تاثیر چشم گیری نداشته است. امروزه برای اغلب افراد با درآمد پایین ، دانشگاه یک امر فانتزی محسوب می شود. اغلب آن ها پس از پایان دوران دبیرستان آمادگی ورود به دانشگاه را ندارند.

 

چرا کوبانی باید حفظ شود

 

شورای سردبیری نشریه نیویورک تایمز نگاهی تحلیلی به مساله جلوگیری از ورود به داعش به شهر کوبانی داشته است که در ادامه خلاصه ای از آن می آید:

شهر مرزی کوبانی چند هفته پیش در مرز سقوط بود تا داعش کنترل آن را در دست گیرد اما کرد های سوری که کوبای را وطن خود می دانند همچنان به سختی برای نجات شهر مبارزه می کنند، ابیلات متحده نیز به صورت هوایی سلاح و سایر تجهیزات را برای کمک آن ها فرستاده است.

این شهر که نقطه تمرکز عملیات مبارزه با داعش آمریکاست، آزمونی برای استراتژی دولت ایالات متحده که بر مبنای حملات هوایی و تکیه بر نیروهای زمینی برای مقابله با شبه نظامیان است نیز محسوب می شود. مشکل اصلی اینجاست که نیروهای زمینی محلی سازمان دهی نشده اند و از نظر سیاسی گروه بندی شده اند.

شکست در کوبانی شکنندگی طرح های آمریکا را نشان می دهد و پیروزی مهمی برای داعش خواهد بود. از آنجایی که کوبانی در مجاورت ترکیه قرار دارد، سقوط آن می تواند تهدید را مستقیما به این عضو ناتو وارد سازد و بدین ترتیب اعضای ناتو را مجبور به دفاع از ترکیه سازد. قطعه بزرگ گم شده درعملیات آمریکا، ترکیه است، کشوری که تمایلی به ارسال کمک به کردهای کوبانی ندارد .

اما اکنون که آمریکا رهبری مبارزه با داعش را عهده دار است ترکیه اعلام کرده که قصد همکاری با ایالات متحده را دارد. اما هنوز تمایلی به کمک به کردهای کوبانی ندارد چرا که نگران است که این امر موجب تقویت کردهای داخل کشورش نیز بشود.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان