فجرآفرین مبارزات اسلامی فلسطین از دیدگاه رهبر انقلاب که بود؟

فجرآفرین مبارزات اسلامی فلسطین از دیدگاه رهبر انقلاب که بود؟

خبرگزاری تسنیم: شهید فتحی شقاقی مـجاهد شـجاع و متفـکر مـخلص و انقلابی بود که زندگی پربار خود را به کابوسی وحشتناک برای رژیم اشغالگر قدس بدل کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «مـجاهد مؤمن وشـجاع و متفـکر ومـخلص، شهید دکتـر فتـحی شقاقـی یکی از چهره‌های درخشانـی بود که فـجر مبارزات اسلامی مردم فلسطیـن در دهه اخیـر را پدید آورد و همه توان وامکان و اکنون جان عزیز خود را بر سر ایـن جهاد مقدس گذاشت.» این بخشی از پیام امام خامنه‌ای رهبر انقلاب به مناسبت شهادت دکتر فتحی ابراهیم عبدالعزیز الشقاقی بود که در آبان ماه 1374 صادر شد.

زندگینامه
"فتحی ابراهیم عبدالعزیز الشقاقی" بنیانگذار و دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین، در سال 1951 در اردوگاه رفح واقع در غزه متولد شد. خانواده وی را می توان خانواده های فقیر و متدین توصیف کرد. پدرش یک کارگر بود و در عین حال امام جماعت روستای "زرنوقه" بود.
وی فعالیت‌های سیاسی خود را پس از شکست اعراب در جنگ ژوئن 1967 شدت بخشید و در آن مقطع با توجه به اوج گیری جریان‌های متمایل به جمال عبدالناصر (رئیس جمهور مصر) ، شدیدا تحت تأثیر این گرایشات قرار گرفت و به شخصیت عبدالناصر به عنوان رهبر عرب علاقه مند شد.
شکست اعراب در جنگ 1967 میلادی، تحول عمیقی را در نگرش فتحی شقاقی به وجود آورد. وی در این رابطه می نویسد: این شکست مسیر حرکت جوانی که خواستار آزادی و بازگشت به وطن اشغالی اش بود را تغییر داد، زیرا برای من قابل تحمل نبود که شخصیتی چون عبدالناصر شکست بخورد.
وی در سال 1968 در دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری پذیرفته شد و پس از طی دو سال تحصیل به عنوان معلم ریاضیات عازم یک مدرسه در بیت المقدس شد. سپس در سال 1974 برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه الزقازیق مصر شد و دکترای طب اطفال را از این دانشگاه دریافت کرد.
حضور فتحی شقاقی در مصر (1974 تا 1981) را می توان از پربارترین و مهم ترین مراحل سیاسی و فکری زندگی شقاقی به شمار آورد. در همین دوره وی کتاب "خمینی، راه حل اسلامی وجایگزین" را تنها چند ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران منتشر نمود که به همین دلیل و دیگر فعالیتهای اسلامی ــ سیاسی تحت پیگرد قرار گرفت و سرانجام به جرم بنیانگذاری جنبش جهاد اسلامی (1980) پس از تحمل چند ماه زندان از خاک مصر اخراج شد.
شقاقی بعد از بازگشت به غزه در سال 1983 به اتهام تشکیل سازمان جهاد اسلامی به مدت 11 ماه زندانی شد و در مارس 1986 به اتهام تحریک مردم بر ضد رژیم صهیونیستی و انتقال اسلحه به غزه و نیز رابطه با یک گروه مسلحانه که در سال 1984، هشت عملیات نظامی علیه نیروهای اشغالگر انجام داده بود، دستگیر و به چهار سال زندان و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شد.
زمانی که رژیم صهیونیستی متوجه شد که شقاقی از درون زندان نیز فلسطینیان را رهبری می کند، وی را به همراه برخی از دوستانش ـ پیش از پایان محکومیت‌شان ـ در تاریخ (1/8/1988) به جنوب لبنان تبعید نمودند.

اندیشه های سیاسی دکتر فتحی شقاقی
دکتر فتحی شقاقی در مورد امام خمینی (ره) چنین می‌گوید:«سخن گفتن از امام خمینی (ره) و فلسطین به معنی سخن گفتن از عظیم ترین مردان قرن و خطیرترین قضایای قرن است.
فلسطین از نظر شهید شقاقی اصل و اساس کلیه مسائل جهان اسلام به شمار می رفت. به نظر وی آرمان فلسطین باید برای تمامی مسلمانان و گروههای ملی گرا و چپگرا در سراسر جهان عرب و اسلام از مرکزیت برخوردار باشد و وجود وضعیت فعلی در فلسطین به نقش رهبران فرصت طلب غیراسلامی برمی‌گردد که زمام رهبری توده ها را به دست گرفتند.
فتحی شقاقی ضمن مخالفت با هرگونه صلح و سازشی با رژیم صهیونیستی، اعتقاد داشت که سازش می تواند شرایط مناسبی را برای آسودگی خیال صهیونیست‌ها به منظور توسعه طلبی و بهبود اوضاع اقتصادی و تسلط سیاسی این رژیم فراهم ساخته و آنها را از بار سنگین جنگ فرسایشی خسته کننده ای که نتیجه ادامه مبارزه است، رها سازد.
وی در مورد خط سازش با دشمن صهیونیستی می گفت: عرفات هم اکنون به بهانه های واهی و کذب، استقلال، حاکمیت و دولت فلسطینی را مخدوش ساخته و به نمایندگی از اسرائیل بر ضد مردم فلسطین و امت اسلامی اقدام نموده است. امروز همگان به عینه می بینند که چگونه او به ژاندارمی بی اراده مبدل شده است. در سایه بحرانی شدن شرایط اقتصادی و امنیتی و انتشار فساد در تشکیلات خودگردان و اطراف آن، وضعیت نابسامانی در منطقه حکمفرماست. این در حالی است که عرفات با تعقیب و دستگیری مجاهدین در راستای اجرای دستورات آمریکا و رژیم اشغالگر قدس اقدام به برافروختن آتش فتنه های دیگری می‌کند.
دکتر شقاقی با لحنی هشدارگونه، معاهدات و قراردادهای سازش را راهکار رژیم صهیونیستی برای کسب فرصت زمانی دانسته است.

نحوه ترور فتحی شقاقی
رونین پرگمان روزنامه نگار روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در فصلی از کتاب خود با عنوان «نقطه بی بازگشت» درباره جزئیات ترور دکتر شقاقی می نویسد: اسحاق رابین نخست وزیر اسرائیل در ماه ژانویه دستور ترور شقاقی را در پی اقدام جهاد اسلامی به اجرای عملیات بیت لید در ژانویه 1995 که در آن 22 اسرائیلی کشته و 108 نفر مجروح شدند، صادر کرد.

در پی دستور رابین، موساد تدارکات لازم را برای ترور شقاقی توسط بنام «گروه  قیصاریه» انجام داد. موساد به علت واکنش مردم و دولت سوریه نمی خواست فتحی شقاقی را در دمشق ترور کند، از سویی وی می دانست که تحت تعقیب اسرائیلی هاست . از این رو از دمشق بیرون نمی رفت و بنا به گفته صهیونیست ها محتاط بود.
در آغاز اکتبر سال 1995 بنا به گفته موساد، شقاقی دعوتی برای شرکت در یک سمینار با حضور روسای سازمان های جنگ های پارتیزانی در لیبی دریافت کرد.
چگونگی سفر شقاقی به لیبی برای موساد با توجه به سفرهای گذشته وی مشخص شد. شقاقی از راه مالت به لیبی سفر می کرد. از این رو اعضای تیم ترور راهی مالت شدند و در فرودگاه منتظر شقاقی ماندند. شقاقی بعد از رسیدن به مالت یک ساعت در آنجا منتظر ماند و پس از آن عازم لیبی شد. موساد در گزارش خود می نویسد: شقاقی در آن جا با ابوموسی و طلال ناجی از رهبران جبهه خلق برای آزادی فلسطین –فرماندهی کل – به رهبری احمد جبریل دیدار کرد.
در تاریخ 26 اکتبر، شقاقی به مالت بازگشت. موساد متوجه شد که شقاقی با یک گذرنامه لیبیائی به نام «ابراهیم شاویش» سفر کرده است و برای مشخص کردن جای او در مالت بنا به وجود نام او در گذرنامه با مشکل روبرو نشد.
شقاقی صبح همان روز وارد مالت شد بعد از اجاره یک اتاق در هتلی در شهر نقاهه برای خرید از هتل بیرون رفت.
شقاقی در حال پیاده روی بود که یک موتور سیکلت یاماها با دو سرنشین به تعقیب وی پرداخت. راننده موتور سیکلت مدتی بعد خود را کنار شقاقی رسانده و سرنشین دوم موتور سیکلت، با یک هفت تیر مجهز به صدا خفه کن، سه گلوله به سر شقاقی شلیک می کند. این هفت تیر مجهز به کیسه ای برای نگهداری پوکه گلوله های شلیک شده بود تا از این طریق برای انجام تحقیقات و دور نگه داشتن اسرائیل از این اتهام جلوگیری شود.

بخشی از وصیتنامه شهید فتحی شقاقی

«من راهی جز مبارزه مسلحانه برای آزادی قدس و مسجدالاقصی و همه فلسطین نمی بینم. سازش میان جنبش‌های اسلامی با رژیم صهیونیستی یا حکومت خودگردان فلسطین هیچ آینده ای ندارد.
باید تا آخرین راه به جهاد و مبارزه برای آزادی فلسطین از دست دشمنان ادامه دهیم. من با عقل و روح خود می بینم که کشورم آزاد خواهد شد و فلسطین به ما باز خواهد گشت و از آن ما خواهد بود».

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان