تولیدکنندگان فرش ریسک تولید طرح‌های جدید را نمی‌پذیرند

تولیدکنندگان فرش ریسک تولید طرح‌های جدید را نمی‌پذیرند

خبرگزاری تسنیم: سرپرست مرکز ملی فرش با اشاره به عدم ریسک پذیری برخی تولیدکنندگان گفت: طراحان و نقاشان فرش ایرانی توانایی و قابلیت خلق طرح جدید که دارای همخوانی با سلیقه مصرف‌کنندگان جدید باشد را دارند.

حمید کارگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: از گذشته دعوای بین اصالت و نوآوری در تمام حوزه‌ها بوده و فرش از این قاعده مستثنی نیست اما طراحان فرش ایرانی این توانایی و قابلیت را دارند که همزمان با حفظ اصالت و هویت فرش ایرانی قادر به نوآوری باشند.

وی ادامه داد: در دوران صفویه طرح گل شاه عباسی طراحی شد که با توجه به ارتباط خود با نقش و طرح‌های گذشته توانست اصالت طرح‌های ایرانی را حفظ کند و نمادی از طرح‌های ایرانی باشد.

او تصریح کرد: در دوران تاریخی متفاوت شاهد ابداع طرح‌ و نقش‌های جدید بوده‌ایم اما همگان در یک بستر خاص در حال روایت و نمایش بوده‌اند.

کارگر با تاکید بر این که امروز طراحان ایرانی توانایی و قابلیت ایجاد طرح و نقوش جدید که دارای همخوانی با سلیقه مصرف کنندگان امروزی باشد، را دارند، گفت: واقعیت موجود برآن است که برخی از طراحان و تولیدکنندگان به سراغ گزینه آسان‌تر به معنی تکرار تولید گذشته رفته و کمتر به سمت تست و خلق طرح و فرش جدید حرکت می‌کنند.

وی، با اشاره به این که خیلی از بازارهای ایران در حال دریافت طرح‌ها و نقوش جدید ایرانی هستند، یادآور شد: بازار به صورت سنتی مسیر خود مبنی بر عرضه و تقاضا را پیدا خواهد کرد و تقاضا در طرح و نقش نیز وجود دارد که این موضوع در سفرهای هیات‌های تجاری به ایران و حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی که نظرات را دریافت می‌کنند قابل لمس است.

سرپرست مرکز ملی فرش در پاسخ به این سوال مبنی بر این که در راستای تولید طرح و نقوش جدید چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است، بیان کرد: دولت در سالهای گذشته به صورت پراکنده فعالیت‌هایی همچون اعزام طراحان و نقاشان ایرانی به نمایشگاه‌های خارجی فرش دستباف را در کنار ارسال برخی افراد به انواع نمایشگاه‌های دکوراسیون، پرده و مبلمان در دستور کار خود قرار داده است که این اقدامات در راستای ارتباط و همخوانی هرچه بیش‌تر طرح و نقوش فرش دستباف ایران با دکوراسیون روز دنیا انجام شده است.

کارگر تاکید کرد: اما به دلیل آن که تولیدکنندگان ریسک تولید طرح‌های جدید طراحان که با توجه به سفرهای بین المللی به آن دست پیدا کرده بودند را نمی‌پذیرفتند، تولید بر مبنای طرح‌های جدید آنگونه که باید صورت نگرفته است. از این رو در یک ماه آینده هیاتی متشکل از طراح و تولیدکننده برای آشنایی هرچه بیش‌تر با سلیقه و دکوراسیون روز بازارهای هدف به کشور ایتالیا اعزام خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی براین که آیا مرکز ملی فرش برای حضور در اکسپوی 2015 میلان برنامه دارد، گفت: اکسپوی میلان با رویکرد غذا و سفره‌های ملل با توجه به زمین برگزار می‌شود که با توجه به این که فرش دستباف بهانه‌های زیادی برای حضور در این اکسپو را دارد برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است.

مرکز ملی فرش تصریح کرد: در رنگرزی فرش دستباف از مواردی همچون رناس، جاشیر، پوست انار و پوست گردو که مصارف غذایی دارد استفاده شده و در کنار آن فرش دستباف ایرانی تنها کف پوش نبوده و به عنوان نمک دان و سفره از آن استفاده می‌‌شود.

کارگر بیان کرد: پیشنهاد شده با توجه به این که فرش دستباف ایرانی یکی از نماد‌های ایران است، در طراحی غرفه ایران در اکسپوی 2015 میلان از فرش‌های دستباف ایرانی استفاده شود.

وی با اشاره به این که در صدد فراهم کردن امکان حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی در رخداد میلان هستیم، تاکید کرد: در حال حاضر میزان تولید بیش از میزان تقاضا و صادرات است و اگر به دنبال رونق بازار فرش هستیم باید بازار داخلی و صادراتی با ایجاد بازارهای هدف افزایش یابد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه