کاهش قیمت نفت مقطعی نیست/ ۵ درصد بیشتر از بودجه نفت فروختیم

کاهش قیمت نفت مقطعی نیست/ 5 درصد بیشتر از بودجه نفت فروختیم

خبرگزاری تسنیم: معاون برنامه‌ریزی و امور هیدروکربوری وزیر نفت با بیان این که کاهش قیمت نفت یک برنامه طراحی شده هست و مقطعی نخواهد بود گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به بودجه، علیرغم فشار تحریم‌ها توانستیم ۵ درصد بیشتر صادرات نفت خام داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، منصور معظمی در نخستین نمایشگاه بین‌المللی قیر پاسارگاد اظهار داشت: ما در بخش نفت به دنبال این هستیم که افزایش تولید 740 هزار بشکه‌ای داشته باشیم و در آینده نزدیک به ظرفیت تولید 4 میلیون و 300 هزار بشکه نفت خواهیم رسید.

وی افزود: تا پایان سال جاری 100 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه خواهد شد و صنایع ما در سال جاری به طور قطع می‌تواند با آرامش بیشتری فعالیت کنند و قطعا مشکلات سال گذشته را در سال جاری نخواهیم داشت.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه برنامه وزارت نفت برای سال آینده نیز افزایش 100 میلیون متر مکعبی تولید گاز است گفت: در اواسط سال آینده افزایش 100 میلیون متر مکعبی تولید گاز خواهیم داشت که با این افزایش تولید، برنامه‌های صادراتی را دنبال خواهیم کرد که هم اکنون قراردادهای صادراتی به عراق و ترکیه عملیاتی است و صادرات گاز به عمان را نیز در برنامه داریم.

معظمی ادامه داد: بحث تولید بیشتر از میادین به این خاطر مطرح است که کشورهای همسایه مشکلاتی در زمینه تامین گاز دارند و صنایع کشور نیز مشکلات کمبود گاز نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه این روزها شاهد کاهش قابل توجه قیمت نفت خام هستیم گفت: به طور قطع این کاهش قیمت در اقتصاد جهان و به طور خاص در اقتصاد کشورهای عضو اوپک تاثیر خواهد داشت.

وی افزود: من فکر نمی‌کنم کاهش قیمت نفت خام مقطعی و زودگذر باشد، این یک برنامه طراحی شده است و احتمالا در یک دوره زمانی قابل توجه ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ما نباید پشت سد تحریم بمانیم و وزارت نفت تمام تلاش خود را خواهد کرد تا مبادی صادراتیش را متنوع کند.

معظمی افزود: در 6 ماه نخست سال جاری نسبت به بودجه، علیرغم فشار تحریم‌ها توانستیم 5 درصد بیشتر صادرات نفت خام داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه قطعا افزایش یکصدمیلیون متر مکعبی تولید گاز را تا پایان سال جاری خواهیم داشت گفت: در بخش گاز از ابتدای سال جاری تا امروز نسبت به میزان سال گذشته 60 میلیون متر مکعب افزایش تولید داشته‌ایم.

معاون وزیر نفت چشم‌انداز آینده صنعت نفت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولتی که با پشتوانه خرد و عقل‌گرایی آمده و با تعهداتی که داده است می‌تواند مشکلات را حل کند و آهنگ حل مشکلات در کشور سرعت پیدا کرده است.

معظمی با بیان اینکه ظرفیت پالایشی کشور در حال حاضر 1.8 میلیون بشکه در روز است گفت: برنامه وزارت نفت این است که ظرفیت پالایشی کشور را تا 4 سال آینده به 3 میلیون بشکه در روز برساند.

وی افزود: تا پایان سال آینده اولین واحد از پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مدار می‌شود، این پالایشگاه که در مجموع 360 هزار بشکه ظرفیت پالایش دارد هم‌اکنون 74.5 درصد پیشرفت اجرایی در مراحل ساخت دارد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران 4 میلیون تن ظرفیت تولید قیر دارد گفت: با این وجود ما تعیین کننده قیمت قیر در بازار منطقه نیستیم و جایگاهی که باید داشته باشیم را کشور دیگری در منطقه در اختیار گرفته است.

معظمی افزود: اگر چه دو شرکت پاسارگاد و جی بیشترین سهم بازار قیر را در ایران دارند اما طبق آماری که از وزارت صنعت گرفته‌ام 50 شرکت دیگر نیز در این بخش فعالیت می‌کنند که من موفقیت آنها را در ادغام و یکی شدن می‌بینم چرا که این استراتژی وجود شرکت‌های بزرگ و یکپارچه در کشورهای بزرگ دنیا نیز جوابگوی نیاز صنعت بوده است.

وی تصریح کرد: در بحث قیر ایجاد یک مرکز تحقیقاتی برای کمک به کسانی که در این بازار کار فعالیت می‌کنند بسیار ضروری است و به لحاظ مصرف قیر نیز مصرف در ایران بی‌رویه و غیر استاندارد است.

معاون وزیر نفت با اشاره به مجوز مجلس برای ارائه رایگان 500 هزار تن VB از سوی وزارت نفت به شرکت‌های تولید قیر برای راه روستایی گفت: حدود 450 هزار تن از این 500 هزار تن در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته و آن چیزی که مجلس مشخص کرده به طور قطع و یقین عمل می‌شود.

معظمی افزود: همچنین زنگنه، طیب‌نیا و نوبخت قراردادی را امضا کرده‌اند که پیرو آن علاوه بر بند "ک" تبصره 2، 900 میلیارد تومان قیر در اختیار وزارت راه قرار می‌دهیم که به طور قطع این کار آثارش را در شرکت‌های تولید قیر خواهد گذاشت.

وی خاطر نشان کرد: در یک اقتصاد آزاد، رقابت کاری پسندیده و رمز بقا است اما رقابت باید به صورت برنده - برنده باشد نه اینکه بخواهیم طرف مقابل را از بین ببریم، اگر اصول رقابت را رعایت کنیم و بزرگ‌ترهای بازار قیر سهمی نیز برای شرکت‌های کوچکتر در این بازار بگذارند، بازار قیر ایران به صورت یکپارچه می‌تواند به آنچه جایگاه کشور در این صنعت است برسد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه