تألیف کتب جدید براساس خلاقیت و تفکر برای پایان بخشیدن به بیداد حافظه محوری در آموزش

تألیف کتب جدید براساس خلاقیت و تفکر برای پایان بخشیدن به بیداد حافظه محوری در آموزش

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه سال‌ها عنوان می‌شد که حافظه محوری در آموزش و پرورش بیداد می‌کند، گفت: هم اکنون در تألیف کتب جدید خلاقیت و تفکر مدنظر است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در نشست با روسای گروه‌های آموزشی و برخی از مولفان کتب درسی اظهار داشت: یکی از مباحث مهم در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و این سازمان باید با سیاست‌های جدید محتوای آموزشی را تولید کند.

وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده که هدف نهایی دستیابی به حیات طیبه است و آموزش و پرورش باید دانش آموزان را برای این سبک از زندگی آماده کند. بنابراین رویکرد ما شکوفایی فطرت است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: فطرت یعنی تقویت تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق که در چهار عرصه ارتباط با خود، خدا، آفرینش و خلقت مدنظر است و براین اساس 11 حوزه یادگیری را تعریف کرده‌ایم.

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به 11 حوزه یادگیری گفت: تفکر و حکمت نخستین حوزه یادگیری است، سالهاست که اعلام می‌شود حافظه محوری در آموزش و پرورش بیداد می‌کند و باید به سمت خلاقیت برویم. بنابراین در گام نخست کتاب تفکر و پژوهش را در پایه ششم و تفکر و سبک زندگی را در پایه‌های هفتم و هشتم تألیف کردیم.

وی عنوان کرد: قرآن، زبان و ادبیات فارسی، ریاضیات، علوم، بهداشت، سلامت و تربیت بدنی، علوم انسانی، مطالعات اجتماعی، کار و فناوری، آداب و مهارت زندگی و خانواده و فرهنگ و هنر و تمدن سایر حوزه‌های یادگیری است که برای این 11 حوزه یادگیری پیش بینی شده، محتوای مدنظر تولید شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در دوره ابتدایی کتاب‌ها به صورت تلفیقی، در دوره متوسطه اول به صورت اختصاصی و در دوره متوسطه دوم به صورت تخصصی تألیف می‌شوند. البته باید توجه داشت که کتاب درسی تنها محور آموزش نیست و بسته آموزشی طراحی شده که شامل راهنمای معلم، کتاب کار دانش آموز، مجله، سی دی و فیلم آموزشی است.

حجت الاسلام محمدیان اظهار داشت: رویکرد دیگر ما این است که کلاس درس تنها مکان آموزش نیست و سایر محیط‌ها همچون نمازخانه مدرسه، کارگاه، بازارمحل، موزه، پارک و محیط‌های مجازی نیز بخشی از محیط یاددهی و یادگیری است.

وی ادامه داد: رویکرد دیگر ما تغییر در حوزه ارزشیابی است. ارزشیابی صرفا تراکمی نیست بلکه ارزشیابی توصیفی و استعداد سنجی توسط معلمان نیز مدنظر است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: هدف دیگر این است که معلمان به پژوهنده، پژوهشگر و برنامه ریز درسی تبدیل شوند و معلم به عنوان راهبر آموزشی به مجهولات دانش آموزان پاسخ دهد که برای تحقق این هدف نیاز داریم تا طرح رتبه بندی معلمان اجرا شود. چرا که معلم برای پژوهش، آموزش، تولید محتوا و طراحی طرح درسی به زمان نیاز دارد.

**هم اکنون برخی از مدیران مدارس تدریس را فراموش کرده‌اند

حجت الاسلام محمدیان با اشاره به اینکه مدیر مدرسه فقط تأمین کننده منابع و پشتیبان مدرسه نیست، افزود: مدیرمدرسه باید راهبر آموزشی باشد و معلمان را هدایت کند و اگر زمانی معلمی غایب بود بتواند به کلاس درس برود و تدریس داشته باشد. هم اکنون برخی از مدیران مدارس تدریس را فراموش کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای جدید برنامه درسی ملی این است که تولید محتوای آموزشی را به مشارکت بگذاریم. هم اکنون 10 تا 20 درصد محتوا به صورت مشارکتی تولید می‌شود و انتظار داریم که معلمان به تولید محتوا بپردازند. به عنوان مثال در کتاب کار و فناوری و کتاب استان شناسی این هدف محقق شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon