اوپک سمبلیک شد/بهترین قیمت نفت برای بودجه ۹۴ کمتر از ۷۵ دلار است

اوپک سمبلیک شد/بهترین قیمت نفت برای بودجه 94 کمتر از 75 دلار است

خبرگزاری تسنیم: مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت اعلام کرد: یکی از دلایل کاهش قیمت در ماه‌های اخیر اشتباه موسسات ارائه دهنده تحلیل،‌ آمار و اطلاعات در زمینه‌های رشد اقتصادی جهانی و رشد تقاضا برای نفت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید محسن قمصری در تشریح دلایل کاهش قیمت نفت در جمع خبرنگاران گفت: موسسات تحلیلگر انرژی مانند IEA قبل از جولای رشد اقتصادی جهان را 4 درصد پیش بینی کردند که بر این اساس تقاضا برای نفت در شش ماه دوم سال جاری میلادی و نیمه نخست سال بعد یک میلیون بشکه افزایش یافت.

وی افزود: اما اکنون این موسسه پیش بینی خود را از رشد اقتصادی جهان به 3.8 درصد و تقاضا برای نفت خام را به 600 هزار بشکه کاهش داده است.‬

وی با بیان اینکه گرفتن سهم از بازار نفت یک جنگ اقتصادی است گفت: هر کشور و یا شرکت نفتی که بتواند بازار را به خوبی پیش‌بینی کند می‌تواند سهم بیشتری از بازار داشته باشد.

قمصری با اشاره به اینکه رقم ذخایر استراتژیک نفت خام اطلاعات محرمانه محسوب می‌شود گفت: عدم دسترسی موسسات تحلیلگر به این اطلاعات یکی از عوامل خطا در ارائه پیش‌بینی وضعیت بازار نفت است، ‬چرا که هر قیمتی که بالاتر از هزینه تولید شود برای آنها سودده خواهد بود.‬

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر برای واردات بنزین از عملیات تهاتر استفاده می‌شود، گفت: وزارت نفت مجاز نیست که درآمدهای حاصل از فروش نفت خام را برای خرید بنزین مصرف کند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر آمریکا باید برای دو میلیون بشکه نفت خود بازاریابی کند، گفت: توقف واردات نفت خام آمریکا از کشورهای آمریکای لاتین موجب شد نفت خام آمریکای جنوبی به سمت کشورهای اسیایی تغییر مسیر دهد که همین موضوع موجب نگرانی تولید کنندگان آسیایی شده است.

* دنبال رو عربستان نیستیم

قمصری با تاکید بر اینکه ایران برای تعیین قیمت نفت خام خود همیشه دنباله‌رو عربستان حرکت نمی‌کند یادآور شد: قیمت نفت خام سبک ایران از عربستان بالاتر است؛ در واقع تعیین قیمت نفت خام کشور بعد از اعلام تعیین قیمت نفت عربستان تبدیل به یک سنت شده است با توجه به اینکه عربستان یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت خام است، یک کشور قیمت‌ساز محسوب می‌شود و مورد توجه آمریکا و سایر کشورهای تولیدکننده نفت است. البته ایران می‌تواند پیش از عربستان قیمت نفت خام خود را تعیین کند اما یکی از نکات مهم این است که باید قبل از تعیین قیمت حرکت رقیب نیز سنجیده شود. ضمن آنکه عرب‌ها نیز تمایل دارد که ایران ابتدا قیمت نفت خام خود را اعلام کند.

وی در مورد دریافت پول فروش نفت اظهار داشت: ایران در ابتدادی قرارداد 5 درصد پول فروش نفت را دریافت می‌کند بعد از آن نیز در زمان بارگیری 15 درصد و در زمان تخلیه 85 درصد پول فروش نفت از خریدار دریافت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بازار نفت از تپش افت قیمت افتاده است، گفت: پیش‌بینی نمی‌شود که در ماه آینده قیمت نفت افزایش چشمگیری داشته باشد اما در حال حاضر نیز قیمت این محصول به کف رسیده است.

قمصری ادامه داد: قیمت نفت 100 دلار نبود بلکه با حمایت‌های آمریکا قیمت نفت به روی 100 دلار ثابت نگه داشته شده بود الان نیاز آمریکا به افزایش قیمت نفت برطرف شده است در نتیجه این کشور حمایت خود را برای ثبات قیمت نفت برداشته؛ در واقع قیمت نفت به طور مصنوعی بالا نگه داشته شده بود و الان که ضرورت‌های افزایش قیمت برطرف شده شاهد قیمت واقعی نفت هستیم.

* نفت 100 دلار در بودجه 93 پیشنهاد وزارت نفت نبود

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در پاسخ به این سوال که اگر وزارت نفت معتقد است که قیمت نفت 100 دلار نیست چرا در زمان تصویب بودجه این موضوع را به مسئولان گوشزد نکرد، گفت: نظر ما از همان ابتدا 100 دلار نبود و این موضوع را اطلاع دادیم. در مورد اینکه چرا آنها قیمت 100 دلاری را در بودجه اعلام کردند باید از خودشان پرسید. در حال حاضر نیز بهترین رقم برای نفت در بودجه سال 94 بین 70 تا 75 دلار است.

*فروش تهاتری نفت منوط به موافقت بانک مرکزی است

قمصری با تاکید بر اینکه تاکنون برای دریافت پول نفت تهاتری صورت نگرفته گفت: البته در ابتدای انقلاب اسلامی در جنگ عملیات تهاتر را انجام می‌دادیم هم اکنون وزارت نفت علاقه‌مند است که فروش نفت را از طریق معاملات تهاتری انجام دهد اما چون درآمد حاصل از فروش نفت متعلق به بانک مرکزی و خزانه است این آزادی عمل وجود ندارد البته هرگاه آنها برای انجام چنین عملیاتی اعلام آمادگی کنند وزارت نفت نیز توان انجام چنین کاری را دارد.

وی با بیان اینکه اوپک به یک سازمان سمبلیک تبدیل شده است، گفت: سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) تا پایان سال 80 به دلیل سهم 62 درصدی خود در بازار نفت قدرت محسوب می‌شد اما اکنون با کاهش این سهم به 30 درصد اثر خود را در بازار نفت از دست داده و تبدیل به مکانی برای اعلام نقطه‌نظرات تولیدکنندگان عضو این سازمان شده است.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در مورد تاثیر داعش بر بازار نفت نیز اظهار کرد: در ابتدا تصور می‌شد که با فروش نفت عراق توسط داعش آن هم با قیمت پایین (20 دلار) قیمت نفت نیز کاهش چشمگیری داشته باشد اما بازار نفت متوجه شد که داعش دست‌پرورده غربی‌هاست و اثر آنچنانی بر بازار نفت ندارد ضمن آنکه قرار نیست داعش بر کل نفت عراق مسلط شود.

قمصری گفت: یکی از نفت خام‌هایی که در زمان تحریم جای نفت ایران را گرفته است نفت اورال است که مشابه نفت ایران با گوگرد بسیار پایین است.

وی افزود: یکی از دلایلی که نمی‌توان نفت خام ایران و عربستان را به عنوان شاخص در بازارهای جهانی ارائه داد این است که عرضه  نفت خام این دو کشور به صورت انحصاری صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه