کاهش تعرفه واردات پروفیل تولید داخلی را آسیب‌پذیر کرد

کاهش تعرفه واردات پروفیل تولید داخلی را آسیب‌پذیر کرد

خبرگزاری تسنیم: یک تولیدکننده درب و پنچره پی وی سی با اعلام اینکه برای تولید پروفیل در ایران ۱۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده،گفت: قیمت پروفیل وارداتی به کشور پایین است و همین امر باعث می شود تا تولید کنندگان قادر به فروش محصولات خود در بازار نباشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  سعید ملکی در نشست خبری با اشاره به اینکه ایران چهارمین کشور در کیفیت تولید صنعت پروفیل است، اظهارداشت: میزان مصرف داخل 60 تا 100 هزار تن در سال است که اگر واحدهای تولید با صددر صد ظرفیت خود تولید کنند،امکان تولید 50 هزار تن مازاد بر مصرف داخل می‌توان تولید کرد.

وی ضمن با بیان اینکه تغییر تعرفه واردات پروفیل از 25 به 15 درصد باعث شده تا  آسیب جدی به واحدهای تولید پروفیل وارد شود، افزود: قیمت پروفیل وارداتی به کشور پایین است و همین امر باعث می شود تا تولید کنندگان قادر به فروش محصولات خود در سطح بازار نباشند به نحوی که در حال حاضر واحدهای تولیدی تنها با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

به اعتقاد این تولیدکننده درب و پنچره پی وی سی، برای تولید پروفیل در ایران 150 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است اما به واسطه عدم حمایت مسئولان و افزایش قیمت تمام شده محصولات، قادر به رقابت با پروفیلهای وارداتی که بعضا با درجه 2 و3 وارد کشور می‌شوند نیستیم.

رییس هیات مدیره شرکت نیکسازان با بیان اینکه ارائه تسهیلات توسط دولت می‌تواند قیمت تمام شده را کاهش دهد گفت: هم اکنون 30 تا 40 درصد قیمت تمام شده محصول، به دلیل مواد اولیه وارداتی است

وی اضافه کرد: در حال حاضر ترکیه بازارهای هدف را پوشش و حتی از طریق ایران به کشور افغانستان صادرات انجام می‌دهد، گفت: در کشورهای اروپایی 70 درصد ساختمان‌ها مجهز به پنجره‌های upvc هستند و این میزان در ترکیه 76 درصد است که متاسفانه در ایران به خصوص شهرستانها این مساله بسیار ضعیف است.

ملکی در ادامه با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت انرژی در سال آینده و مصوبه هیات دولت برای عایق‌سازی ساختمانها باید 85 میلیون پنجره عایق‌سازی شود گفت: این مساله موجب کمتر شدن هدر رفت انرژی، سرانه مصرف انرژی و میزان آلاینده محیطی می‌شود. البته طبق تبصره 13 پنجره همه ساختمانها باید دو جداره باشند اما این مساله در شهرستان ها مورد توجه نیست.

وی با اشاره به اینکه در تولید پنجره در ایران بحث رقابت وجود ندارد گفت: در ایران 4هزار واحد تولیدی به صورت زیرپله‌ای و با ماشین‌آلات ساده داریم که بدون رعایت استانداردهای لازم اقدام به تولید پنجره می‌کنند. همین امر باعث می شود تا در آینده تولیدات این بخش زیر سوال رود.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه