رتبه ۹۸ ایران در رده‌بندی برابری دستمزد زن و مرد/ نابرابری دستمزدی در فرانسه و ایتالیا بیشتر از ایران

رتبه 98 ایران در رده‌بندی برابری دستمزد زن و مرد/ نابرابری دستمزدی در فرانسه و ایتالیا بیشتر از ایران

خبرگزاری تسنیم: مجمع جهانی اقتصاد با اشاره به این که دستمزد زنان در ایران ۴۱ درصد کمتر از مردان است اعلام کرد ایران در رده بندی جهانی از این نظر بالاتر از اسپانیا، اتریش، فرانسه و ایتالیا در رتبه ۹۸ قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مجمع جهانی اقتصاد در بخشی از جدیدترین گزارش خود به موضوع نابرابری سطح دستمزدها بین زن و مرد در جهان پرداخته است.

بررسی های این نهاد بین المللی در 131 کشور جهان نشان می دهد در همه کشورها زن ها دستمزد کمتری نسبت به مردها برای شغلی یکسان می گیرند.

در کشور آفریقایی بروندی کمترین نابرابری بین زن و مرد از نظر دستمزد دیده می شود. نسبت دستمزد زنان به دستمزد مردان در این کشور 0.83 اعلام شده است. این بدان معناست که دستمزد زنان 17 درصد کمتر از دستمزد مردان است. بروندی از فقیرترین کشورهای جهان است که از هر 5 نفر جمعیت آن 4 نفر زیر خط فقر زندگی می کنند.

کشورهای مغولستان، قطر،  تایلند، مالزی، زامبیا، امارات، نروژ، فیلیپین، و سنگاپور به ترتیب در رده های دوم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند.

برآوردهای مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد زنان ایرانی به طور متوسط 41 درصد کمتر از مردان دستمزد می گیرند. نسبت دستمزد زنان به مردان در ایران 0.59 برآورد شده است.

رتبه ایران در جهان نیز از این نظر 98 اعلام شده است به این معنا که در 97 کشور جهان برابری بین زن و مرد از نظر دستمزد بیشتر از ایران است.

اما نکته جالب توجه این است برخی کشورهای مهم غربی که شعار برابری حقوق زن و مرد را سرمی دهند پایین تر از ایران قرار دارند. نابرابری دستمزدی بین زن و مرد در اسپانیا، اتریش، فرانسه و ایتالیا بیشتر از ایران است و این کشورها به ترتیب در رتبه های 117، 122، 126 و 129 قرار گرفته اند. عربستان، هند و پاکستان نیز از جمله کشورهایی هستند که پایین تر از ایران قرار گرفته اند.

بهترین رتبه ای که کشورهای غربی در رده بندی برابری دستمزدی زن و مرد بدست آورده اند مربوط به کشور فنلاند است. این کشور در رتبه 16 جهان قرار گرفته است. رتبه برخی کشورهای دیگر عبارت است از: ایسلند 19، کانادا 27، انگلیس 48، آمریکا 65.

بر اساس این گزارش زنان ایتالیایی حتی نصف مردان هم حقوق نمی گیرند. در این کشور یک زن تنها 48 درصد یک مرد حقوق می گیرد.

آنگولا با کسب نمره 0.4 در رتبه 131 قرار گرفته است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه