برای آنکه گرفتار جنگ نشویم باید از امروز بجنگیم

برای آنکه گرفتار جنگ نشویم باید از امروز بجنگیم

خبرگزاری تسنیم: جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: امروز شاهد در هم تنیده شدن صلح و جنگ هستیم. چهره جنگ‌ها تغییر کرده و خیلی از کشورها هر چند در ظاهر با یکدیگر تعامل دارند اما در باطن با یکدیگر می‌جنگند.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز سه‌شنبه در همایش ملی پدافند غیرعامل، با بیان اینکه جنگ‌ها واقعیت‌هایی هستند که احتمال وقوع آن در آینده وجود دارد، گفت: پیش‌بینی آینده عملا ممکن نیست، اما باید آینده را ساخت. همه جنگ‌هایی که در طول تاریخ رخ داده‌اند از فاصله‌های زمانی دور قابل پیش‌بینی و تشخیص نبودند.

وی افزود: استراتژی جنگی از زمان پیدایش تا وقوع فاصله زمانی کوتاهی به خود اختصاص داده‌اند و هیچ دولت و کشور مهاجمی نمی‌تواند از همین امروز برای چند سال دیگر برای یک جنگ تصمیم بگیرد و علت آن این است که جنگ‌ها تحت شرایط سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی، نظامی و عملیاتی خاصی اتفاق می‌افتد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه شرایط سیال و ناپایدار و زودگذر هستند، به همین دلیل نمی‌توان جنگ‌ها را در فاصله زمانی بلند پیش‌بینی کرد، گفت: نگاه به جنگ‌های رخ داده این واقعیت را به اثبات می‌رساند که معمولا در اثر یک حادثه تاکتیکی استراتژی‌های نهفته بالفعل می‌شوند و یک جنگ کوچک و یا بزرگ رخ می‌دهد. مثل جنگ‌های جهانی و ترور ولیعهد اتریش.

سردار سلامی به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اشاره کرد و گفت: هیچ تحلیل‌گر سیاسی و نظامی احتمال وقوع آن را در مدت‌های دور پیش‌بینی نمی‌کرد. یا حادثه 11 سپتامبر یا تغییر استراتژی‌های نظامی جهانی نیز برای کسی قابل پیش بینی نبود، بنابراین ما با واقعیت‌هایی روبرو هستیم که نمی‌توانیم زمان وقوع آن و سازوکار پیدایش آنها را به صورت دقیق کسب اطلاع کنیم، اما یک واقعیت ثابت در این دنیای متغیر وجود دارد و آن این است که جنگ همانند صلح نیز بخشی از سیمای بشریت را شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: جنگ بخشی از ادامه صلح و تصویری از یک تحول سیاسی است، اما در یک قالب دیگر. تفاوت جنگ و صلح در این است که در جنگ همه تاملات، تعاملات و تقابل‌ها به شکل متراکم در کوتاه‌ترین زمان رخ می‌دهد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: همان‌گونه که ما برای صلح و آرامش و امنیت تلاش می‌کنیم، باید برای بقاء و ادامه حیات و جلوگیری از فروپاشی آماده شویم و کشوری که برای یک جنگ آماده نباشد، نمی‌تواند مشق صلح کند.

سردار سلامی با بیان اینکه همه کشورها حیات خود را از جنگ به دست آورده‌اند و آنهایی که حیات خود را از دست داده‌اند در اثر جنگ‌ها اتفاق افتاده است، گفت: فروپاشی‌ها عموما محصول مدیریت غلط، ناکارآمدی، آماده نبودن در فضای غافلگیری است. ما نمی‌توانیم از غافلگیر شدن جلوگیری کنیم. جنگ‌ها همواره با غافلگیری همراه بودند و باید به گونه‌ای آماده باشیم که حتی اگر غافلگیر نیز شدیم، شکست نخوریم.

وی تصریح کرد: ما امروز شاهد در هم تنیده شدن صلح و جنگ هستیم. چهره جنگ‌ها تغییر کرده است. امروز خیلی از کشورها هر چند در ظاهر با یکدیگر تعامل دارند، اما در باطن با یکدیگر می‌جنگند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه نبردهای سایبری، عملیات‌های روانی، تحریم‌های اقتصادی و انزوابخشی‌های سیاسی از فاکتورهای جنگ امروز دشمنان است، تصریح کرد: مفهوم جنگ توسعه یافته است و همه اشکال آن در حال پیاده شدن در مورد ماست احتمال آن وجود دارد. ما علیرغم اینکه تنها کشوری هستیم که حتی یک متحد استراتژیک نداریم، اما در مقابل توطئه‌های دشمنان مقابله کرده‌ایم.

سردار سلامی اضافه کرد: ما در فضای نبرد سایبری هستیم و واقعیت جنگ نرم را احساس می‌کنیم. جنگ نرم برای به هم ریختن سیستم امنیت ملی شکل گرفته است و این جنگ امنیتی - اطلاعاتی دشمن علیه ما یک نبرد قوی است و جنگ‌های نیابتی که در منطقه شکل می‌گیرد و در جریان است در راستای همین هدف است.

وی با بیان اینکه باید در میدان‌های برخورد قهرآمیز در یک فضای امنیتی فعال باشیم، گفت: بشریت در لبه‌های برخورد نظامی زندگی می‌کند و ما نیز آن را حس می‌کنیم و بدون استراتژی نمی‌توانیم جنگی را اداره کنیم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: جنگ یک مسابقه‌ای است عظیم، خطیر، سرنوشت‌ساز که حیات ملی به آن وابسته است. هر چند که در عالم واقعیت جنگی علیه ما شکل نگرفته، اما باید در فضای ذهن این جنگ را تصور کنیم و حقایق آن را بر روی زمین شکل دهیم. آینده را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم، اما آن را می‌توانیم، بسازیم.

سردار سلامی گفت: برای آنکه گرفتار جنگ نشویم باید از امروز بجنگیم و دشمن همه تلاش خود را برای بر هم زدن تعادل و ثبات روحی جامعه کرده است و آن را مناسب‌ترین راه‌حل برای خود می‌داند، بنابراین به این واقعیت می‌رسیم که جنگ‌های امروز با گذشته تفاوت دارد و لایه‌های آن در قالب تاکتیک‌ها، عملیات‌ها و استراتژیک‌های مختلف طرح‌ریزی می‌شود و در این بین حساس‌ترین، سرنوشت‌سازترین و مهمترین مرکز برای دشمنان از اولویت اهداف برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه باید در جنگ‌های احتمالی از محیط اجتماعی مراقبت کرد تا جامعه دچار التهاب نشود، اظهار داشت: امروز پدافند غیرعامل به یک موضوع مهم تبدیل شده و ضامن بقاء و دوام حیات در شرایط جنگی است. جنگ‌های امروز عین مسابقات کشتی است که اگر امتیازی از دست برود جبران برای امتیاز از دست رفته کار سختی خواهد بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon