افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات حوزه پیشگیری از مواد مخدر/حضور پزشک در مراکز ترک اعتیاد بازنگری می‌شود


افزایش 100 درصدی اعتبارات حوزه پیشگیری از مواد مخدر/حضور پزشک در مراکز ترک اعتیاد بازنگری می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر از برگزاری همایش مشارکت‌های مردمی در استان کرمان خبرداد و گفت: برای نخستین بار است که اعتبارات پیشگیری در حوزه مواد مخدر صددرصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حسن موسوی‌چلک صبح امروز در گردهمایی سازمان‌های مردم نهاد استان کرمان، با قدردانی از اقدامات سازمان‌های مردم نهاد در زمینه پیشگیری از مواد مخدر، اظهار کرد: استان کرمان  به سبب تدابیری که در حوزه پیشگیری از مواد مخدر انجام داده، امسال به عنوان یکی از سه استان موفق در حوزه مشارکت‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های غیردولتی فعال و باتجربه‌ای در زمینه پیشگیری از مواد مخدر در استان کرمان وجود دارد، افزود: دانش و تجربه‌ این استان‌ باید در استان‌های دیگر نیز استفاده کرد.

در حال حاضر 2089 سمن در زمینه پیشگیری مواد مخدر در کشور وجود دارد

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر در مجموعه این ستاد دو هزار و 89 سمن وجود دارد، گفت:در بدو ورود بنده به این مجموعه تنها یک هزار و 25 سمن وجود دارد که خوشبختانه این سمن‌ها در حوزه‌های  پیشگیری، درمان و  آسیب‌های اجتماعی فعالیت‌ می‌کنند.

موسوی‌چلک با تأکید براینکه باید سازمان‌های مردم نهاد را باور داریم، بیان کرد: بدون شک اگر بخواهیم یک مدیریت هوشمند داشته باشیم، لازمه آن بسترسازی برای مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد است.

وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی‌ها تعداد سمن‌ها را از سه به پنج سمن افزایش داده‌ایم تا سمن‌ها حضور پررنگ‌تری داشته باشند، اظهار کرد: تعداد سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی که به عضویت سمن درآمده‌اند، بیشتر شده‌ است.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهور با بیان اینکه یک آمایشی در استان کرمان مبنی بر توزیع مراکز ترک اعتیاد باید انجام شود، گفت: دسترسی مردم به خدمات نیز باید ارزیابی شود و لازمه این امر آن است که توزیع مراکز باید به شکل متوازن باشند.

موسوی‌چلک بیان کرد: در ستاد اعتقاد نداریم که در حوزه سازمان‌های غیردولتی ما موظفیم تصمیم‌گیری کنیم بلکه باید فرصت به سازمان‌‌های مردم نهاد داده شود تا افراد ایده‌پردازی کنند که در این  امر در هفت استان برنامه‌ریزی شده است.

برگزاری نخستین جشنواره ایده‌های برتر کنترل و کاهش مواد مخدر در  آذربایجان شرقی

وی از برگزاری نخستین جشنواره ایده‌های برتر کنترل و کاهش مواد مخدر در استان آذربایجان شرقی با مشارکت سازمان‌ها، ادارات و تشکل‌های مردم نهاد خبرداد و گفت: این جشنوراه در 17 آذرماه سال 93 برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهور با اشاره به اینکه هر استان ظرفیت‌های خودش را در ارائه ایده‌های برتر دارد، بیان کرد: اگر سمن‌ها طرح‌های جدید و بومی در حوزه  پیشگیری داشته باشد می‌توانند به دبیرخانه ستاد ارسال کنند تا منابعی برای آن در نظر گرفته شود.

 کرمان پیشتاز در زمینه مستندسازی پیشگیری از مواد مخدر در کشور باشد

موسوی چلک  تصریح کرد: به طور قطع استان کرمان می‌تواند پیشتاز در زمینه مستندسازی پیشگیری مواد مخدر باشد و یک الگویی بومی با نگاه ملی در سطح کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه در استان کرمان سمن‌ها باید خودشان تصمیم‌گیرنده بوده و نباید منتظر تصمیم از ستاد باشند،گفت: زمانی می‌توانیم قدرتمند شویم که تبدیل به یک شبکه شویم و شبکه‌سازی بسیار کمک به منافع جمعی می‌کند.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهور با بیان اینکه امسال یکی از برنامه‌ها ثبت تجارب در حوزه پیشگیری از مواد مخدر است، تصریح کرد: دبیرخانه ثبت تجارب در  استان کرمان تشکیل می‌شود و تشکل‌های استان‌های دیگر تجارب خود را به این دبیرخانه در استان کرمان ارسال می‌کنند.

موسوی‌چلک با اشاره به اینکه دبیرخانه ثبت تجارب باید سمن‌ها را درگیر کند، گفت: کرمان می‌تواند به عنوان مسئول تهیه مستندات تجارب ایران در زمینه پیشگیری مواد مخدر در حوزه غیردولتی باشد.

وی با بیان اینکه بهزیستی و آموزش و پرورش همکاری و تعامل بسیار خوبی با دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر دارند، افزود:  باید کارها تسهیل شود زیرا اگر این امر محقق نشود، توسعه کمی و کیفی سمن‌ها میسر نمی‌شود.

اعتباری برای ساخت پایگاهی متمرکز برای سمن‌ها نداریم

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهور تصریح کرد: اعتباری برای ساخت پایگاه برای سمن‌ها نداریم اما برای اجاره یک مکان می‌توان به آنها کمک کرد.

موسوی‌چلک با بیان اینکه اعتبارات پیشگیری را صددرصد افزایش یافته است، گفت: برای نخستین بار است که این اعتبارات صددرصد تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه مافیای مواد مخدر سودی که از مواد مخدر صنعتی می‌برد بسیار زیاد است، افزود: مصرف شیشه در جامعه یک مشکل جدی است.

آسیب‌های اجتماعی باید شفاف و صادقانه باید به مردم گفته شود

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهور با تأکید براینکه شفاف و صادقانه باید آسیب‌های اجتماعی به مردم گفته شود، اظهار کرد: خط قرمز آسیب‌های اجتماعی باید مشخص باشد و مردم در این زمینه زمانی حساس می‌شوند که به آنها اطلاعات درست ارائه شود.

موسوی‌چلک با اشاره به اینکه هزینه بیمه مسئولیت پرداخت می‌شود، بیان کرد: منابع برای بیمه مسئولیت مراکز استان‌ها نیز  تخصیص داده می‌شود.

حضور پزشک در مراکز ترک اعتیاد بازنگری می‌شود

وی با بیان  اینکه باید در نحوه حضور پزشک نیز در مراکز ترک اعتیاد بازنگری شود، تصریح کرد:  اگر از ظرفیت مدیریت شهری استفاده شود موفقیت سازمان‌های مردم نهاد در زمینه پیشگیری از مواد مخدر و درمان  آن بیشتر است.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بعد از 23 سال مجوز مراکز NA اخذ شده است، گفت: بانک اطلاعات راه‌اندازی و اطلاعات 22 استان در این سامانه ثبت شده است و شناسنامه مراکز مجاز نیز در این سامانه ثبت می‌شود.

موسوی‌چلک از برگزاری همایش مشارکت‌های مردمی در استان کرمان خبرداد و خاطرنشان کرد: سمن‌هایی که در زمینه اشتغال‌زایی فعالیت‌ کنند برای بهره‌گیری از تسهیلات بدون سود در اولویت قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon