رنگ و بوی محرم در گالری‌های تهران

رنگ و بوی محرم در گالری‌های تهران

خبرگزاری تسنیم: هم زمان با فرا رسیدن ایام سوگواری سیدالشهدا نمایشگاه‌هایی از آثار هنرهای تجسمی در چندین گالری تهران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، نمایشگاه‌هایی از عکس ها، تابلوهای نقاشی، تصویر سازی و خط با موضوع هنر عاشورایی میزبان علاقه مندان به هنر است.


نگارخانه هنر ایران
هم زمان با فرا رسیدن ماه محرم، نمایشگاه «در حلقه مستان» با به نمایش در آوردن تابلوهای نقاشی‌خط از هنرمندان معاصر ایران نگارخانه هنر ایران برگزار می‌شود
در این نمایشگاه آثاری از محمدرضا جوادی‌نسب، اسرافیل شیرچی، ‌ محمد بخشی‌زاده، احم محمدپور، احمد آریامنش، سعید نقاشیان، غلامحسین الطافی، اسماعیل رشوند با موضوع عاشورا به روی دیوار می‌رود.

نمایشگاه «در حلقه مستان» روز جمعه 9 آبان‌ماه 19 در نگارخانه هنر ایران افتتاح می‌شود و علاقه مندان برای بازدید از این آثار می‌توانند به ضلع غربی تالار وحدت واقع در خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار مراجعه کنند.

 

نگارخانه مهر فرهنگسرای انقلاب
نمایشگاه گروهی «عکس و اشک» با به تصویر کشیدن جلوه‌هایی از عزاداری حسینی از نخستین روز ماه محرم در نگارخانه مهر فرهنگسرای انقلاب اسلامی در حال برگزاری است.
در این نمایشگاه که با همکاری پایگاه عکس چیلیک برگزار شده است، 30 قطعه عکس رنگی و سیاه سفید با نگاهی مستند به موضوع سوگواری ماه محرم در مناطق گوناگون کشور در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در بخشی از قاب ابتدایی این نمایشگاه آمده است: «مجموعه عکس‌های نمایشگاه عکس و اشک دستاورد تلاشی است که عزاداری حسینی را با اندیشه‌ای عرفانی، عاطفی و حماسی در عکاسی به ثبت رسانده و آن‌ها را در قالب قاب‌هایی متنوع برآمده از استقلال و تنوع دیدگاه هر عکاس به نمایش در آورده است.»
این نمایشگاه تا پایان ماه محرم (2 آذر) از ساعت 8 تا 19 میزبان علاقمندان به عکس عاشورایی است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به به سایت www. enghelab. farhangsara. ir و Chiilick. com www. مراجعه کنند و یا با شماره‌های 9-55419057 تماس بگیرید.
فرهنگسرای انقلاب اسلامی در بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع پل کمیل، ابتدای کمیل شرقی واقع شده است.

 

گالری مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب
همزمان با آغاز ماه محرم، نمایشگاه عکس‌های انتقال ضریح جدید امام حسین (ع)، از قم تا کربلا، در گالری مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» برگزار شده است.

در این نمایشگاه از تصاویری از سفر ضریح اباعبدالله الحسین (ع) از ایران تا عراق، به مدت 10 روز در گالری مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

علاقه‌مندان می‌توانند در طول برگزاری نمایشگاه، هر روز از ساعت 8 تا 19، از این گالری واقع در میدان بهارستان، نرسیده به چهار راه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی‌پور، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» بازدید کنند.

 

گالری لاله
نمایشگاهی از آثار هنرمندان تصویرگر با موضوع عاشورا، با هدف بررسی حماسه عاشورا در آثار تصویرگری ایران، همزمان با آغاز محرم در گالری لاله برگزار شده است.

نمایشگاه تصویرسازی «دشت گریان» آثاری را از 31 هنرمند از نسل‌های مختلف تصویرگری معاصر در معرض دید عموم قرار داده است

تصویرسازی روایات دینی به موازات ادبیات دینی از دیرباز تاکنون در کتب تصویری و دیگر آثار هنری وجود داشته است. در این میان تشریح حماسه عاشورا نقش و جایگاه ویژه‌ای نزد هنرمندان داشته که بیشتر در قالب مصورسازی کتاب، نقاشی­ روی کاشی در تکایا، خیالی نگاری (نقاشی قهوه­ خانه) و نقاشی­ پشت شیشه جلوه گر بوده است.

در دوران معاصر، گرچه تصویرسازی عاشورایی برای مخاطب بزرگسال بیشتر به پوستر‌ها و بیلبرد‌ها محدود شد، ولی این گونه ادبی تصویری یکی از گونه­‌های شاخص و با اهمیت در ادبیات کودکان باقی ماند و ناشران معتبری به نشر کتاب­هایی با این مضمون پرداختند که برای بزرگسالان نیز جذاب بوده است.

نمایشگاه تصویرسازی «دشت گریان» شامل 38 اثر از 31 تصویرگر برجسته است که تا 28 آبان ماه از ساعت 9 تا 19 در گالری لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله ادامه دارد.

 

موزه عکس خانه‌ شهر
دویست‌وهشتمین نمایشگاه موزه عکس خانه‌ شهر با عکس‌هایی دیده نشده از مراسم عزاداری در ماه محرم در دوره قاجاریه به همراه عکس‌های معاصر از آرشیو موزه عکسخانه شهر برگزار شده است.

تاریخ آدمی بستگی تام با میراث بشری دارد. بی‌هیچ تردیدی پیشینه جوامع را با میراث بر جای مانده از نیاکانش ارزیابی می‌کنند. هر ملتی در طول حیات خویش صاحب آیین‌ها و آداب جمعی است که رفته رفته و در طول تاریخ، پیدایش، پالایش و مدام توسط گروه‌های انسانی تجدید خلق می‌شود و حس هویت و زایش را برایشان به ارمغان آورده و تنوع فرهنگی را ترویج می‌کنند.

برگزاری آیین دسته جمعی سوگواری عاشورای حسینی (ع) یکی از همین آیین هاست که به ستایش از پایمردی و جوانمردی امام و یارانش که در دهم محرم سال 61 هجری توسط حکومتی ظالم به شهادت رسیدند به انجام می‌رسد.

به همین مناسبت 9 قطعه عکس دیده نشده از عزاداری محرم در دوره قاجار به همراه منتخبی از عکس‌های عزاداری در دوره معاصر، از آرشیو موزه در این نمایشگاه به روی دیوار رفته است.

علاقه مندان برای بازدیدی از آثار می‌توانند تا اول آذرماه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 تا 13، 14 تا 17 و پنج شنبه‌ها 9 تا 13 به موزه عکس خانه شهر واقع در میدان هفت تیر، خ بهار شیراز، میدان بهار شیراز مراجعه کنند.
موزه جمعه‌ها وتعطیلات رسمی تعطیل است.

 

گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری
همزمان با آغاز ماه محرم، نمایشگاهی از آثار هنرمندان برجسته کشور با موضوع نقاشی‌های عاشورایی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپا شده است.

نمایشگاه نقاشی‌های عاشورایی تا 20 آبان ماه با آثاری از هنرمندانی چون غلامعلی طاهری، حبیب الله صادقی، عبدالحمید قدیریان، مرتضی گودرزی، علی کاشفی، حسن رزمخواه، ایرج اسکندری، علی وزیریان، کاظم چلیپیا، مرتضی اسدی و کامیار صادقی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

علاقه مندان می‌توانند برای بازدید از این آثار از ساعت 8 تا 18 به نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

 

گالری عقیلی
همزمان با دهه اول محرم و فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی، گالری عقیلی از روز جمعه نهم آبان ماه نمایشگاهی از آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای را به نمایش درمی آورد که نمایشی از واقعه عاشورا است.
در این نمایشگاه شش پرده از پرده درویشی‌های معروف قدیمی به نمایش درمی‌آید که همگی راوی وقایع کربلای حسینی است.

این پرده‌ها همگی بالای 3 متر طول و یک متر عرض دارند که 6 تابلوی بزرگ تمام دیوارهای گالری عقیلی را به تمامی می‌پوشاند. این تابلو‌ها از اساتیدی چون زنده‌یادان فتح‌الله قوللر آغاسی، عباس بلوکی‌فر، حسین همدانی، محمد فراهانی و علی‌اکبر لرنی است.

یکی از این آثار منحصر به فرد مشابه اثری است که بلوکی‌فر برای موزه هنرهای معاصر تهران کشیده و یکی دیگر از آن‌ها اثری است که دو امضا دارد که نشان دهنده هنر ناب هنرمندان این حوزه است.

در کنار این آثار دو تابلوی بی‌نظیر از زنده‌یاد عباس بلوکی‌فر و نیز جواد عقیلی به نمایش درخواهد آمد که نشان دهنده پرده‌ای از قیام مختار ثقفی و مجازات لشکریان یزید است. این دو تابلو به خاطر تشابه در موضوع و تفاوت در رنگ‌آمیزی از برجسته‌ترین آثار قهوه‌خانه‌ای به شمار می‌روند.

این نمایشگاه تا 29 آبان در گالری عقیلی به آدرس شهرک قدس، خیابان سیمای ایران، روبروی بیمارستان لاله، خیابان پنجم، گذر فروردین، پلاک 12 میزبان بازدیدکنندگان است

 

فرهنگسرای قرآن
همزمان با ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به همت فرهنگسرای قرآن، نمایشگاه عکس «عاشوراییان» در ساختمان این فرهنگ‌سرا برپا شده است.

در این نمایشگاه 20 تابلو از هنرمندان عکاس از جلوه‌ها و منظره‌های مختلف از هیئت‌ها، مجالس ذکر مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی و پختن نذری و پخش آن را به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه به منظور آشنایی مردم با آیین عزاداری و فرهنگ عاشورایی تا پایان ماه محرم‌ همه روزه از ساعت 8 صبح تا 17 در فرهنگسرای قرآن واقع در خیابان قزوین، نرسیده به میدان شمشیری، نبش خیابان کاظمی در حال برپایی است.

 

فرهنگسرای بهمن
نمایشگاه عکسهایی از پشت صحنه‌های سریال «مختارنامه» به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) در نگارخانه فرهنگسرای بهمن برپا شده است.

این نمایشگاه با همکاری بنیاد رودکی و نگارخانه برج آزادی در نگارخانه فرهنگسرای بهمن برپا شده و در آن 50 عکس اثر از مسعود پاکدل طی هفت سال عکاسی از صحنه‌های سریال ماندگار «مختارنامه» با هدف گسترش و تبلیغ فرهنگ عاشورایی، ایجاد فضای معنوی، تقویت بصیرت و انتقال آموزه‌های عاشورا به نسل جوان در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

فیلمبرداری سریال «مختارنامه» از فروردین ماه سال 1383 آغاز و در تیر 1388 به پایان رسید. این مجموعه به یادماندنی در شهرهای آران و بیدگل (کاشان)، تهران، آبادان، شوش‌تر، شهریار، ورامین، تاکستان، قزوین و شاهرود فیل برداری شده‌ و مسعود پاکدل هنرمند عکاس در مسیر فیلمبرداری این پروژه تلویزیونی بیش از 70 هزار عکس زیبا و جذاب از پشت صحنه را به ثبت رسانده است.

علاقه‌مندان جهت بازدید از این نمایشگاه جذاب و دیدنی می‌توانند تا 15 آبان ماه به نشانی میدان بهمن، فرهنگسرای بهمن، گالری شماره یک مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 55312180 تماس گرفته و یا از سایت www. bahman. farhangsara. ir بازدید کنند.

 

هتل شهر تهران
نمایشگاه عکس «ضریح عشق» به همت خبرگزاری تسنیم و هتل شهر تهران برگزار شده است.

در این نمایشگاه عکس‌های امیر حسامی از مراحل نصب ضریح جدید حرم مطهر امام حسین (ع) در معرض دید عموم قرار گرفته است.

علاقه مندان برای بازدید از این آثار می‌توانند تا 16 آبان ماه به تالار عقیق هتل شهر تهران در سه راه تهران پارس، اول خیابان دماوند، پلاک 1436 مراجعه کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی