الجزایر و نیجریه قیمت نفت خود را در بازار اروپا افزایش دادند

الجزایر و نیجریه قیمت نفت خود را در بازار اروپا افزایش دادند

خبرگزاری تسنیم:‌در حالی که ایران، عربستان و عراق قیمت نفت خود در بازار آسیا را کاهش داده اند الجزایر و نیجریه قیمت نفت خود در بازار اروپا را افزایش دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، الجزایر پس از اضافه کردن ونزوئلا به فهرست مشتریاkش، قیمت نفت خود را در ماه نوامبر به بالاترین رقم در 5 ماه اخیر رساند.
بر اساس فهرست قیمتی که به دست بلومبرگ رسیده، این کشور آفریقایی نفت خام ترکیبی صحرای خود را 70 دلار بالاتر از قیمت روز نفت برنت عرضه خواهد کرد. این بالاترین رقم از ماه جولای تاکنون است و 20 سنت نسبت به ماه اکتبر افزایش نشان می دهد. بر اساس اطلاعات تانکری، اولین سوپرتانکر حامل نفت خام الجزایر روز 25 اکتبر به ونزوئلا رسید.
آمریتا سن، تحلیلگر ارشد بازار نفت در موسسه انرژی اسپکتس لندن در این باره گفت: «(افزایش قیمت نفت الجزایر) عمدتا ناشی از فروش ها به ونزوئلاست... وگرنه تقاضا برای نفت خام سبک بسیار ضعیف بوده است.»
تولید کنندگان عضو اوپک شامل عربستان، عراق و ایران، به دلیل فزونی عرضه نفت از سوی آمریکا و افزایش رقابت در بازار آسیا،  قیمت رسمی نفت خام خود را برای ماه نوامبر کاهش داده اند. ونزوئلا برای رقیق سازی نفت سنگین اورینوکوی خود و جذاب تر کردن این نوع نفت برای پالایشگاه ها از الجزایر نفت سبک وارد می کند.
به گفته دو منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، سوپرتانکر کارابوبو، روز 11 اکتبر 2 میلیون بشکه نفت خام ترکیبی صحرا برای تحویل در بندر خوزه ونزوئلا بارگیری کرده بود. این محموله در روز 25 اکتبر به ونزوئلا رسیده است.
سن افزود، نیجریه تنها عضو دیگر اوپک به جز الجزایر است که قیمت نفت خود را به دلیل افزایش تقاضای فصلی از سوی پالایشگاه های اروپایی افزایش داده است.
ایران ماه آینده میلادی نفت خام خود را در بازار آسیا با بیشترین تخفیف حدود 6 سال گذشته ارائه خواهد کرد که به اندازه تخفیف ارائه شده از سوی عربستان است. عراق نیز نفت سبک بصره خود را در بازار آسیا با بزرگترین تخفیف از ژانویه 2009 تاکنون عرضه خواهد کرد.
انتهای پیام/ 159

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین