تبادلات مالی ایران و روسیه به ریال انجام شود


تبادلات مالی ایران و روسیه به ریال انجام شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: تجار کرمانی خواهان تبادلات مالی روبل با ریال در ارتباطات تجاری ایران با روسیه هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدعلی محمدمیرزائیان در نشست کمیته پایش تجارت خارجی کرمان که در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات تجار کرمان برای صادرات به روسیه عدم برگشت پول است.

وی بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین نیازهای تجار برای حضور در بازار روسیه استفاده از ریال در مقابل روبل روسیه است و نباید دلار در این میان دخالتی داشته باشد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، خاطرنشان کرد: انتظار داریم بانک‌های مشترک ایران و روسیه و یا بانک‌های فعال در کشور روسیه، امکان مبادله ریال با روبل برای تجارت با روسیه را فراهم کنند.

در این نشست هاشمی‌نژاد از تجار با سابقه ایران در کشور روسیه نیز گفت: 95 درصد مشکلات کار تجارت با کشور روسیه از طرف ایران باید مرتفع شود.

وی بیان کرد: روسیه کشوری با سرانه مصرفی بسیار بالا است که در مرز و همسایگی ایران قرار دارد  و به سبب نیاز به محصولات غذایی و کشاورزی امتیازات زیادی به دولت ایران برای ارسال این نیازها می‌دهد.

این تاجر با سابقه ایران در روسیه، گفت: یکی از مشکلات ایران نداشتن رایزن بازرگانی در مدت 4 سال گذشته در روسیه است و به تازگی قرار بر اعزام رایزن بازرگانی به این کشور شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه یک ماه بعد از تحریم روسیه چین وارد معامله با این کشور شده است، گفت: دولت چین در یک قرارداد 255 میلیارد دلاری برای 2 سال ارسال کالا به روسیه را متعهد شده است.

وی دیگر فعال بازار روسیه را ترکیه دانست و اظهار کرد: ترکیه نیز قرارداد 48 میلیارد دلاری با روسیه برای  ارسال کالاهای مختلف به این کشور را منعقد کرده است.

صادرکننده نمونه ایران در روسیه، تصریح کرد: دولت‌های پاکستان و افغانستان نیز اقداماتی برای ارسال کالا به روسیه را آغاز کرده‌اند اما ایرانی‌ها هنوز در خواب هستند.

هاشمی با انتقاد از روند کند حرکت ایران به سمت بازار روسیه، افزود: نخست وزیرمنطقه داغستان روسیه ظرف دو ماه امکانات مورد نیاز برای ارسال کالای شرکت‌های ایرانی را فراهم کرده اما ایران هنوز از این موقعیت استفاده‌ای نکرده است.

وی یکی از ظرفیت‌های خوب برای صادرات مدنظر به روسیه را محصول پسته دانست و گفت: بیش از 10 شرکت روسی خواستار ارسال پسته به این کشور هستند که باید با رعایت قوانین و از مسیر مناسب اقدام شود تا مانند گذشته صادرات پسته با ضرربرای تجارهمراه نباشد.

این تاجر با سابقه ایران در روسیه، خاطرنشان کرد: صادرات ایران به روسیه بسیار کم است و نیاز به تجدیدنظر در این زمینه داریم.

در ادامه جلیل کاربخش از  اعضای اتاق بازرگانی استان کرمان نیز خواستار حل مشکلات موجود سد راه تجار برای ارسال اقلام مختلف غذایی به روسیه شد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت حمل و نقل در دریای خزر پایین است و باید به دیگر روش‌های حمل‌ونقل نظیر حمل هوایی و یا واگن اندیشید.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon