برهنگی برای عزاداری امامی که شهید اخلاق بوده، جایز نیست

برهنگی برای عزاداری امامی که شهید اخلاق بوده، جایز نیست

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: امام حسین(ع) شهید اخلاق است و در عزاداری برای این امام والامقام باید با تاکید بر ضرورت حفظ اخلاق عاشورایی و کرامت و شان عزاداری عمل شود.

حجت‌الاسلام مسعود صفی یاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج با اشاره به این که ماه محرم بهار عرض ارادت به ساحت مقدس اهل بیت پیامبر گرامی اسلام است اظهار کرد: ماه محرم فرصتی برای ترویج سبک زندگی اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری است و می‌توان آن را یک سبک زندگی حسینی نامید.

وی گفت: امام حسین(ع) رمز حیات و استمرار اسلام بودند و مفاهیم آسمانی اسلام را از نسل‌های گذشته به نسل امروز که کلید واژه آن حماسه عاشورا و کربلا است انتقال دادند.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به آسیب‌ها و خرافاتی که در عزاداری‌های امام حسین (ع) وجود دارد خاطرنشان کرد: برای حضور در محضر ماه محرم و امام حسین(ع) شئونات و آدابی مورد نیاز است که باید شناسایی و رعایت شود اما متاسفانه نگرانی‌هایی در خصوص اینکه برخی افراد شئونات را نمی‌شناسند و یا رعایت نمی‌کنند وجود دارد که  به آن آسیب‌ها و تحریفات عاشورا گفته می‌شود.

وی با بیان این که شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی در بخش تحریفات عاشورا با دقت و تامل فراوانی به بحث درباره آن پرداخته‌اند گفت: طرح موضوع آسیب‌های عاشورا توسط شهید مطهری بازخوردهای فراوانی به دنبال داشت تا این که در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری بحث آسیب‌های وارده بر پیکره عزاداری امام حسین (ع) را مطرح کرده و فرمودند برخی از گفتارها، رفتارها، تعابیر و اشعار گفته شده در عزاداری‌های ماه محرم زیبنده شان و شخصیت امام حسین(ع) و شهدای کربلا نیست.

حجت‌الاسلام صفی‌یاری افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری مبنای الگوگیری باید از شخصیت شهدای کربلا و امام حسین(ع) و حماسی بودن قیام او، شهادت طلبی، شجاعت و تدین و ایمان باشد که در این زمینه مضامین بسیار غنی و موضوعات ارزشمندی برای پرداختن به آن وجود دارد نه اینکه به بحث‌های ظاهری پرداخته شود که هیچ اثر و جلوه‌ای ندارد.

وی با یادآوری تشکیل ستاد ساماندهی شئون فرهنگی مناسبت‌های دینی در راستای عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری در خصوص شناسایی و رفع آسیب‌های عزاداری‌های ماه محرم تصریح کرد: این ستاد موظف شد که عزاداری را به اصالت واقعی خود که مورد سفارش پیامبر و ائمه اطهار و قرآن کریم بوده بازگرداند چرا که در بحث عزاداری در اسلام الگوها کاملاً مشخص هستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان با بیان این که خوشبختانه توفیقات خوبی نیز در زمینه خرافه زدایی از ماه محرم به دست آمده است گفت: امروز ما در معرض تهاجم فرهنگی قرار داریم و به صورت همه جانبه و روز به روز به وسعت کمی و کیفی این تهاجمات افزوده می‌شود که بر همین اساس دشمن به رصد نقاط قوت و ضعف اسلام می‌پردازد و می‌دانند که نقطه قوت امت اسلام عاشورا است.

وی با اشاره به این که کانال‌های ماهواره‌ای برای عاشورا مدل‌سازی می‌کنند گفت:  شبکه‌های ماهواره ای تا قبل از ماه محرم صحنه ابتذال اخلاقی، سیاسی و اجتماعی هستند اما به یکباره دلسوز محرم می‌شوند و به عنوان مثال مدل پیراهن مشکی که عزت و افتخار ما است را طراحی می‌کنند.

حجت‌الاسلام صفی‌یاری افزود: این امر نشان از اهمیت جایگاه عاشورا و امام حسین (ع) دارد که باید با حساسیت به آن پرداخته شده و برای مراقبت از آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی به حضور ارادتمندانه و مخلصانه مردم کردستان در صحنه‌های ارادت به اهل بیت به ویژه در دستجات عاشورا و تاسوعا که بسیار پررنگ و غنی است اشاره کرد و گفت: شیعه و سنی هریک به شیوه سنتی خاص خود به اهل بیت(ع) عرض ارادت می‌کنند که فضای استان کردستان یک فضای سنتی خوب است و مشکل چندانی در شیوه‌های عزاداری سالار شهیدان وجود ندارد اما در عین حال آسیب‌های خاصی نیز وجود دارد که باید به طور خاص پیگیری شود و سزاوار نیست آن را به پیکره عزاداری امام حسین(ع) تعمیم داد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کردستان به انجام عمل مذموم قمه زنی در یکی از شهرهای استان کردستان قبل از سال 92 در عزاداری‌های ماه محرم اشاره کرد و افزود: تا قبل از سال 92، عده‌ای محدود و قلیل به عمل قمه زنی در یکی از شهرهای استان دامن می‌زدند که در راستای منویات مقام معظم رهبری آگاهی بخشی صورت گرفت و بازخوردهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و بهداشتی قمه زنی به آنها گوشزد شد.

وی قمه‌زنی را آسیب مطرح عزاداری در استان کردستان عنوان کرد و گفت: البته این آسیب در مقیاس پایین و از نظر کمی بسیار محدود در استان مطرح بود که خوشبختانه ستاد شئونات فرهنگی استان توانست آن را مدیریت کرده و از روند گسترش آن جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام صفی‌یاری تاکید کرد:  عمل قمه زنی مذموم و ناپسند است و نباید با انجام اینگونه اعمال، زمینه سوء استفاده دشمنان اسلام فراهم شود چرا که در دنیایی  زندگی می‌کنیم که کاملا در محاصره دشمن بوده و نباید بهانه دستش دهیم که به وسیله آن حقایق و اعتقادات شیعه و سنی را به سخره بگیرد.

وی گل گیری سرتاپا را نیز به عنوان یک موضوع قابل تامل در عزاداری‌های یکی از شهرهای استان ذکر کرد و افزود: عمل گل‌گیری را نمی‌توان در مقیاس آسیب در نظر گرفت اما قابل تامل و بررسی است و اگر گسترش یابد می‌تواند به یک آسیب تبدیل شود چرا که این عمل نیز با شان سرور و سالار شهیدان سازگاری ندارد.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان کردستان به محتوای اشعار و نوحه‌های عزاداری در استان کردستان نیز اشاره کرد و گفت: در کردستان نیز مانند استان‌های دیگر در این زمینه ضعف محتوایی وجود دارد اما درصد آن نیز بسیار کم است و ضروری است که بیشتر بر روی محتوا کار و مداحان تغذیه فکری به روزتری شوند که این امر در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی استان قرار دارد تا بتوان در بخش محتوایی اشعار و نوحه ها و مضامین عاشورایی نیز به سطح بالاتری دست یابیم.

وی خاطرنشان کرد: استان کردستان در سال 92 جزء استان‌های بدون آسیب در عزاداری‌های ماه محرم قلمداد شد که این امر پس از حذف تقریبی قمه زنی در استان محقق شد.

حجت‌الاسلام صفی‌یاری همچنین برهنه شدن در عزاداری های ماه محرم را یک عمل ناپسند دانست و افزود: در گذشته به دلیل این که دسته‌های عزاداری در یک فضای بسته و محدود بود عزاداران پیراهن‌های خود را در آورده و عرض ارادت می‌کردند اما باید دانست که اکنون دیگر مانند سابق نیست و فضای باز رسانه‌ای وجود دارد که صحنه برهنگی را ثبت و مخابره می‌کنند و انجام این عمل در عزاداری چندان دلچسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: نگهداشت حرمت‌های شرعی و اخلاقی در فضای عاشورایی جزئی از درس‌های عاشورا است و باید عنوان کرد در برهنه شدن بحث محرم و نامحرم وجود دارد و باید رعایت شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان با اشاره به این که امام حسین(ع) شهید اخلاق بوده و با تاکید بر ضرورت حفظ اخلاق عاشورایی و کرامت و شان عزاداری خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز عمل برهنه شدن در عزاداری‌ها را صلاح نمی‌دانند و باید شان دستجات حفظ شود  و با متانت و همراه با عشق و شور حسینی بتوانیم کیفیت عزازداری‌ها را بالا ببریم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon