سیاست‌های خصوصی‌سازی اصل ۴۴ به طور کامل اجرا نشده است


سیاست‌های خصوصی‌سازی اصل 44 به طور کامل اجرا نشده است

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس شورای اسلامی در قم گفت: در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه نیازمند خصوصی شدن صنایع بودیم، اما سیاست‌های خصوصی سازی اصل ۴۴ به طور کامل اجرا نشد و هم اکنون ارتباط صنعت با دانشگاه ضعیف است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، علی لاریجانی در مراسم افتتاح پروژه‌های عمرانی ساختمان دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران، اظهار کرد: ارتباط صنعت با دانشگاه سبب شکوفایی صنعت با دانشگاه به طور همزمان می‌شود اما در کشور ما به دلیل پایه دولتی صنایع چنین ارتباطی برقرار نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی اصل 44 انتظار آن می‌رفت که با خصوصی شدن و صنایع حضور بیشتر مردم در اقتصاد ارتباط موثرتری بین صنعت و دانشگاه به دلیل نیاز صنعت به مباحث تحقیق و توسعه برقرار شود اما سیاست‌های اصل 44 به طور کامل اجرا نشد و در بخش‌های اجرا شده نیز برخی مشکلات وجود دارد و به همین دلیل همچنان ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در کشور صنعت خودروسازی وجود دارد که هر چه تولید می‌کند، راهی بازار می‌شود و به همین دلیل اساسا نیازی به بخش R&D احساس نمی‌کند، اما صنایعی چون صنایع دفاعی، انرژی هسته‌ای و نفت و گاز به دلیل نیازی که داشتند به دانشگاه‌ها مراجعه کردند و نتایج بسیاری خوبی گرفتند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر دانشگاه‌ها نیز در زمینه ارتباط با صنعت مشکل دارند، همچنین بودجه خوبی به‌منظور کمک به دانشگاه‌ها داده شده و صرف مقاله آی. اسو آی و تدریس شده است درحالی که این بودجه باید صرف ارتباط با صنعت و تحقیق و توسعه می‌شد و به همین دلیل همچنان در این زمینه دچار ضعف هستیم.

رئیس مجلس از بررسی طرح‌های جدید برای تقویت ارتباط با صنعت و دانشگاه خبرداد و خاطرنشان کرد: در لوایح دولت برای این ارتباط دو راه جدید پیش بینی شده که یکی از آن‌ها احتساب قراردادهای پژوهشی صنایع با دانشگاه‌ها با عنوان هزینه مالیاتی است تا از این طریق صنایع برای تحقیق و توسعه به طور مستقیم با دانشگاه‌ها طرف حساب شود.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: درباره چگونگی اتصال دانشگاه و صنعت، همواره دولتمردان و مجلسی‌ها دغدغه داشته‌اند و راه‌های مختلفی را تاکنون رفته‌اند، دفتر ارتباط با صنایع، دفتر پژوهش و افزایش اختیارات هیئت امنا از آن جمله بوده و راه‌های دیگری هم اجرا می‌شود.

لاریجانی افزود: برای من مایه افتخار است که در جمع شما اساتید و دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران هستیم و از افتتاح این پروژه‌های خوب خوشحال هستم.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای که امروز افتتاح شده است، با همت رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران، آقای مقیمی به نتیجه رسیده و از این جهت که این پروژه عمرانی در 14 ماه از صفر تا صد انجام شده، در مقایسه با سایر پروژه‌های عمرانی کشور، با سرعت خوبی اجرا شده است، زیرا در کشور ما، پروژه‌ها عمرانی زود کلنگ می‌خورند ولی دیر تمام شده و طولانی می‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با قدردانی از زحمات نیلی احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران در اختصاص بودجه و اعتبارات برای دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی، تصریح کرد: از آقای نیلی هم تشکر می‌کنم که در به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها، نقش خوبی را ایفا کردند.

لاریجانی با اشاره به اهمیت دانشگاه تهران، اظهار کرد: دانشگاه تهران، یکی از دانشگاه‌های مادر کشور است و در ورود و پرورش علم به کشور پیشگام است، اما این دانشگاه دچار مضایقی است و در بودجه عمرانی دچار مشکلاتی است؛ اگر بخشی از این مشکلات جاری که آقای مقیمی گفتند نیز وجود داشته باشد، جای نگرانی دارد.

وی با اشاره به وضعیت مالی کشور، خاطرنشان کرد: کشور اکنون دچار مشکل بودجه‌ای است و باید به این نکته توجه کرد اما حل مشکلات دانشگاه‌های مادر نیز در بودجه مورد توجه قرار گرفته است، باید به دانشگاه‌هایی که تراز بالاتری دارند و در عرصه بین‌الملل، مهم هستند، کمک و بیشتر به آن‌ها توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگری از سخنان خود به اهمیت پردیس فارابی دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: ارتباط پردیس فارابی با حوزه علمیه بسیار مهم است، این ارتباط مناسب باید بهتر شود و از افرادی همانند حجت‌الاسلام مهدوی راد که در اینجا حضو دارند، بهره بیشتری برده شود.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: برخی از دانش‌های ما، بایدهایی را دنبال می‌کند و ارزش‌هایی در آن‌ها هست که در ذیل مبانی متافیزیکی شکل می‌گیرند. کل حرکت مدرنیته در جهان امروز، به مبانی متافیزیکی فیلسوفانی چون کانت بر می‌گردد ، اگر بخواهیم به مبانی متافیزیکی علوم دقت کنیم، محتاج به دستاوردهای دانشمندان علوم اسلامی هستیم و این غفلت است اگر این کار را نکنیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: گاهی افکار مأیوس کننده‌ای در زمینه ارتباط با علوم انسانی از آن سو زده می‌شود، گاهی هم از سوی دیگر افراط در این زمینه صورت می‌گیرد اما عقل حکم می‌کند که به علوم انسانی توجه کنیم و این دسترسی به معارف اسلامی، در قم برقرار است و بهترین جا برای این کار، قم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه خاص به پردیس فارابی دانشگاه تهران، افزود: باید به همین دلیل به پردیس فارابی دانشگاه تهران که سابقه خوبی دارد و در پرورش اساتید رشته حقوق، این سابقه درخشان می‌شود، توجه خاصی صورت گیرد و ما و آقای امیرآبادی در بودجه به این نکته دقت می‌کنیم.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon