ضرورت آگاهی از ذهنیت مسلمانان جهان


ضرورت آگاهی از ذهنیت مسلمانان جهان

خبرگزاری تسنیم: برچیدن دیوار دشمن مستلزم شناخت مصالح و موادی است که در این دیوار به کار رفته است.باید دقیق بدانیم که چه ذهنیت هایی و با چه جزئیاتی در مورد ما در مناطق مختلف دنیا شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ محمد اسماعیلی در یادداشتی اختصاصی برای تسنیم با موضوع «چگونه دیوار دشمن را بشکنیم» نوشت:

رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و دست اندر کاران حج به این نکته اشاره کردند که: دیوار کشیدن میان جمهوری اسلامی با بقیه دنیای اسلام یکی از شگردهای دشمنان اتحاد امت اسلامی است و باید از فرصت حج بعنوان «محشر امت اسلامی» برای برچیدن این دیوار ساختگی وتغییر تصورات و باورهای نادرست بهره گرفت و به بهترین شکل استفاده کرد.
مقام معظم رهبری در طی سالهای گذشته بارها به تبلیغات دشمن در ذهنیت سازی علیه جمهوری اسلامی اشاره کرده بودند ولی این نخستین باری است که تلاش دشمن در به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی ایران را به دیواری تشبیه کردند و در ادامه "نگاه تحولی و مبتکرانه" را از ضرورت های بر چیدن این دیوار توصیف کردند .

در این فرصت کوتاه  به نکاتی در مورد چگونگی برچیدن این دیوار اشاره می کنیم.

نخست اینکه این دیوار بر خلاف تصور برخی از دوستان دیواری خلق الساعه  و نازک نیست بلکه دیواری است که  طی سالهای متمادی  با استفاده از انواع و اقسام تاکتیک ها و تکنیک های مختلف کشیده شده است. هزاران کارشناس زبده و کار آزموده در کشیدن این دیوار به ایفای نقش پرداخته و تلاش کردند تا ضمن ترسیم چهره ای خلاف واقع از جمهوری اسلامی در سطح کشورهای منطقه و حتی دیگر کشورهای جهان از برقراری ارتباط کشورمان با دیگر ملت ها نیز جلوگیری به عمل آورند و ایجاد محدودیت های مختلف برای شبکه های برونمرزی صدا و سیما نیز در همین راستا  قابل تحلیل است .

عمق تلاشهای صورت گرفته به حدی است که برخی از شخصیت های دولتی و غیر دولتی که به هر دلیلی مجبور به مسافرت به ایران می شوند با اندوه و نگرانی بسیار به کشورمان سفر می کنند. 

شاید برای برخی از خوانندگان باور کردنی نباشد ولی عمق و شدت این فعالیت ها  به حدی بوده است که در یکی از ملاقات ها با یک هئیت خارجی یکی از اعضای هیئت مذکور به این نکته اشاره کرد که ما گمان نمی کردیم در تهران ساختمان ها  چند طبقه وجود دارد  و کف خیابانهای شما آسفالت است.

به این ترتیب مشاهده می کنیم که راهی دشوار و طاقت فرسا پیش رو داریم و دقیقا به همین علت است که مقام معظم رهبری برداشتن این دیوار را مستلزم نگاهی تحولی و متکرانه به این بحث دانستند.

شاید به نوعی بتوان گفت نگاه های سنتی و فعالیتهای کم ثمر و کلیشه ای در شرایط فعلی فایده چندانی نداشته و نسبت درستی با شرایط موجود ندارد و مسئولین و سازمان های ذیربط لازم است به فکر طرحی نو و سازو کاری متناسب با شرایط موجود باشد.

شایان ذکر است امروز تکنولوژی های ارتباطی عرصه ارتباطات را دگرگون کرده اند و لازم است هرگونه فعالیتی در این زمینه در مرز دانش رسانه های نوین انجام شود.

نکته قابل توجه در این عرصه این است که بهره برداری و استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی برای ذهنیت سازی و اقناع افکار عمومی توسط مسئولینی که کمترین آشنایی با منطق حاکم بر رسانه های نوین ندارند امری دشوار و تا حدودی دست نیافتنی باشد و چاره ای جز این  نیست که عرصه را بازکنیم برای آن دسته از نیروهای متخصص ، متعهد و آشنا به سازو کار حاکم بر فضای نوین تبلیغات در دنیای جدید.

نکته قابل توجه دیگر این است که امروز برداشتن این دیوار از موضوعاتی است که به نوعی در حوزه مسائل امنیت ملی قابل طرح است وگام برداشتن در این حوزه وظیفه همه کسانی است که به نحوی در چرخه ارتباطات بین المللی حضور دارند.

ساده تر این که اعلام نظر و اصطلاحا کامنت گذاری نسبت به یک موضوع در یک شبکه اجتماعی  و یا یک سایت خبری و یا آپلود کردن و بازنشر محتوای معطوف به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی اگرچه به ظاهر امری ناچیز به نظر می آید ولی همین فعالیت های به ظاهر کم اهمیت آجر های کوچکی هستند که وقتی کنار هم قرار می گیرند، دیواری ضخیم و عبور ناپذیر ایجاد می کنند.

به دیگر سخن امروز قدرت از دست ابر رسانه ها خارج شده است و دوران یکه تازی بی بی سی و سی ان ان به پایان رسیده است  و شرایط به گونه ای است که  تک تک انسانها در کره خاکی میتوانند در چرخه ارتباطات به ایفای نقش بپردازند .

آخرین نکته این که برچیدن دیواری که به دور جمهوری اسلامی کشیده شده است، مستلزم شناخت و مصالح و موادی است که در این دیوار به کار رفته است. چاره ای نداریم جز اینکه بدانیم و دقیق هم بدانیم که چه ذهنیت هایی و با چه جزئیاتی در مورد ما در مناطق مختلف دنیا شکل گرفته است.

مواد به کار رفته در این دیوار در مناطق مختلف دنیا و برای کشورهای مختلف از ترکیب ویژه ای برخوردار است. برای مثال تصوری که کشورهای خلیج فارس از  جمهوری اسلامی دارند با تصویری که مردم اروپا از ما دارند متفاوت است که  برای پرهیز از اطاله بحث از ذکر آن خود داری می کنیم.

عزیزانی که به سفر حج مشرف شده اند و یا در آینده در نوبت سفر عمره قرار دارند  با اندک تفحصی می توانند برآوردی از ذهنیت مسلمانان اقصی نقاط دنیا داشته باشند که البته نیازمند آشنایی با زبانهای بین المللی است. خلاصه اینکه وقت آن رسیده است که این دیوار را بشناسیم عناصر آن را بشناسیم و برای هریک از شبهات و محور های تبلیغاتی آنها پاسخی صحیح و منطقی داشته تدارک ببینیم و با استفاده از مسیر های درست به افزایش بهره وری در ارتباطات بین المللی کشورمان کمک کنیم .

انتهای پیام/
 

اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon