پیش بینی تشرف ۵ هزار هیئت مذهبی به حرم رضوی در دهه اول محرم

پیش بینی تشرف 5 هزار هیئت مذهبی به حرم رضوی در دهه اول محرم

خبرگزاری تسنیم: معاون اماکن متبرکه آستان قدس گفت: آغاز ویژه برنامه‌های ماه محرم در حوزه اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی با مراسم تعویض پرچم و پوش ضریح آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، به نقل از پایگاه اطلاع ‌رسانی آستان قدس رضوی، محمود ممتاز در برنامه تلویزیونی «شب نشینی» شبکه استانی خراسان رضوی با بیان اینکه معاونت اماکن متبرکه، آمادگی لازم برای حضور هیئات مذهبی در حرم مطهر رضوی را دارد، افزود: سال گذشته در دهه اول محرم بالغ بر 4 هزار هیئت توفیق تشرف در حرم مطهر رضوی داشتند.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌های مذهبی، عزاداری را از روز نخست ماه محرم آغاز کرده‌اند، گفت: آغاز ویژه برنامه‌های ماه محرم در حوزه اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی با مراسم تعویض پرچم و پوش ضریح آغاز شده است.

ممتاز اضافه کرد: همچنین روز قبل از شروع ماه محرم، مراسم باشکوهی برای اهدای پرچم به هیات های مذهبی برگزار شد و 525 هیئت از سراسر کشور برای دریافت پرچم در حرم مطهر رضوی حضور یافتند.

وی با بیان اینکه تاکنون دو هزار و 365 هیات مذهبی از آستان قدس رضوی پرچم عزاداری دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: هنوز بیش از دو هزار هیات مذهبی از سراسر کشور منتظر دریافت پرچم هستند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: این مراسم همه ساله برگزار شده و بر اساس تعداد تشرف‌های هیات ها، رعایت و ضوابط عزاداری آنها در اماکن متبرکه، اهدای پرچم به هیات های مذهبی صورت می‌گیرد.

ممتاز با اشاره به اینکه 64 موقوفه در حرم مطهر رضوی اجرا می‌شود که 16 موقوفه خاص جهت عزاداری ایام محرم است، گفت: دو موقوفه عمده این ایام موقوفه مهدیه قلی خان مربوط به دهه آخر صفر برای پذیرایی از هیئات مذهبی و عزاداران و موقوفه مرحوم قراب ویژه شب شهادت حضرت رضا(ع) برای پذیرایی از خدام بارگاه منور رضوی در مهمانسرای حضرت رضا(ع) است.

وی درباره برگزاری ویژه برنامه‌های مناسبتی ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بیان کرد: مراسم خطبه خوانی شب عاشورای حسینی در صحن انقلاب اسلامی و مراسم شام غریبان در شام عاشورا خدام بارگاه منور رضوی از سازمان مرکزی آستان قدس حرکت کرده و در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر مراسم ویژه ای برگزار می‌شود.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی به توزیع غذای متبرک مهمانسرای حضرت رضا(ع) اشاره کرده و در این باره بیان داشت: به تمامی هیات های مذهبی که در این ایام به حرم مطهر مشرف می‌شوند، غذای متبرک تعلق می گیرد که در قالب این برنامه در دهه آخر صفر به 6 هزار هیئت مذهبی غذای بسته بندی متبرک توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: زائران پیاده‌ای که در این ایام توفیق تشرف به حرم مطهر رضوی را دارند از غذای متبرک بهره‌مند می‌شوند و برای دیگر زائران نیز، همچون دیگر ایام سال در مکان‌های اقامتی به شکل تصادفی دعوت نامه مهمانسرای حضرت توزیع می‌شود.

ممتاز ادامه داد: هیئاتی که اصول عزاداری را رعایت می‌کنند و بر اساس عزاداری‌های سنتی فعالیت کرده و شئونات عزاداری را رعایت می‌کنند به عنوان هیئات مذهبی برتر انتخاب شده و از سوی معاونت اماکن متبرکه لوح تقدیر به آنها اهدا می‌شود.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon