آداب و سنن مردم شهرضا در ایام محرم/ از بازار سیاه‌پوش شده تا تکیه‌های قدیمی شهرضا

آداب و سنن مردم شهرضا در ایام محرم/ از بازار سیاه‌پوش شده تا تکیه‌های قدیمی شهرضا

خبرگزاری تسنیم: آداب و سنن مردم شهرضا در ایام محرم به دلیل اعتقادات شدید مذهبی نشأت گرفته از فرهنگ دینی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، یکی از میراث‌های فرهنگی شهرستان شهرضا میراث عزاداری قیام عاشورا است که سال‌های سال مردمان دوستدار اهلبیت(ع)در ماه محرم ماه عزای عزیز خدا امام حسین(ع) به صورت‌های مختلف ارادت خود را به امام مظلوم خویش نشان می‌دهند.

در این راستا می‌توان به برگزاری مراسم مذهبی اعم از جشن‌های با شکوه و خاص و عزاداری‌ها به مناسبت‌های مختلف از جمله برای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اشاره کرد.

مردم بازار شهرضا در محرم با سیاهپوش کردن مغازه‌ها و راه‌اندازی هیئات و دستجات عزاداری، سوگواری خود را آغاز کرده و تا دو روز بعد از عاشورا هر روز صبح و عصر دستجات با شرکت در مجالس روضه خوانی و شب‌ها با برپائی مراسم زیارت عاشورا، عزاداری می‌کنند.

جمعی از مردم تحت عنوان چهل و یک منبری پیاده و در 41 مکان که دارای خواص زیادی هستند شمع روشن کرده و نقل و شکلات نذر می‌کنند و در بین این دستجات، هیئت عزاداری بنی اسد(سنگ زن) منحصر به فرد بوده و با زدن دو چوب مدور به همدیگر و فریاد برآوردن یا حسین و دادن سلام عشق، عزاداری می کنند.

قربانی کردن گاو، شتر و گوسفند در این ایام و ناهار و شام دادن نذری به عموم مردم از دیگر رسوم ویژه عزاداری است.

پخت سمنو، آش کشک و آش برگ و شله زرد توسط بیشتر خانواده‌های شهرضائی در طول سال به منظور رفع همّ و غم و برآورده شدن حاجات یکی دیگر از این رسوم است که بیشتر نیز به مقدار بسیار زیاد پخت و به مردم داده می‌شود.

در شهرضا منازلی زیادی وجود دارد که سال‌هاست در آنها در دهه محرم و دیگر ایام سال روضه‌خوانی می‌شود بعضی از این منازل از حدود 500 سال پیش در آن روضه خوانی می‌شود نظیر تکیه حاجی، در سال‌های اخیر منزل مسکونی مرحوم حاج مرتضی نیرومند را خریداری و ضمیمه تکیه حاجی نموده‌اند، مرحوم نیرومند هم در زمان حیاتش در این مکان روضه می‌گرفت.

تکیه حاجی در زمان حیات مرحوم علیرضاخان کیان هم روضه می‌گرفت و در موعد ظهر تمامی دسته‌جات در تکیه جمع شده و هیئت‌های سینه زن، زنجیرزنی و سنگ زن عزداداری می‌کنند.

از تکایای معروف قدیمی شهر تکیه اقدمیه (مدرسه اقدمیه) است که در قدیم بنا و به تکیه باقی  مشهور بوده این تکیه از تکایای بسیار قدیمی است.

از تکایای قدیمی دیگر در شهرضا تکیه دوالی‌هاست که در حد شرقی شهرضا واقع شده و تا کنون نیز در آن روضه خوانی می‌شود.

تکیه قدیمی دیگر تکیه سنگ تراش‌ها است که در بازار قرار دارد و در دهه محرم در این تکیه روضه‌خوانی است.

تکیه دیگر سنگ زن شهرضا است، این تکیه در خیابان حکیم فرزانه واقع شده و باقی مانده مجموعه معروف به سلیمان خان حاکم عهد قاجاریه است که یک باب حمام و تکیه سنگ زن موجود و بیشتر این مجموعه در خیابان حکیم فرزانه واقع شده است.

در این تکیه در ایام محرم روضه‌خوانی می‌شود و دسته سنگ زن از این محل راه اندازی می‌شود.

دیگر از مکان‌های روضه‌خوانی تکیه محله آقا است که این محل به اضافه تعدادی از آب‌های صحرای فضل آباد و املاک آن که در خیابان ولیعصرغربی قرار دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon