واشنگتن پست: اتحاد ۶۰ ساله آمریکا و ترکیه در حال فروپاشی است

واشنگتن پست: اتحاد 60 ساله آمریکا و ترکیه در حال فروپاشی است

خبرگزاری تسنیم: اتحاد ۶۰ ساله آمریکا و ترکیه در حال فروپاشی استیک روزنامه آمریکایی با اشاره به شکاف گسترده بین واشنگتن و آنکارا به خصوص در قبال بحران سوریه و استراتژی مقابله با داعش، نوشت اتحاد ۶۰ ساله آمریکا و ترکیه در حال فروپاشی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی به اختلاف عقیده خصمانه روز افزون بین آمریکا و ترکیه بر سر سوریه اشاره کرد و نوشت این اختلافات در حال محک زدن اتحاد 60 ساله آنکارا و واشنگتن است و در این بین نشانه هایی از فروپاشی این اتحاد دیده می شود و حتی این سوال برای برخی به وجود آمده است که آیا هنوز هم می توان آمریکا و ترکیه را متحد یکدیگر تلقی کرد یا خیر.

بر اساس این گزارش، امتناع آنکارا از صدور مجوز استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی ترکیه برای حمله هوایی به داعش، نزاع و اختلاف این دو کشور درباره چگونگی مدیریت جنگ در شهر «کوبانی» واقع در مرز سوریه با ترکیه و همچنین لحن تند لفاظی های ضد آمریکایی مقامات ارشد ترکیه برای محکوم کردن سیاست دولت واشنگتن، همگی نشان دهنده شکاف گسترده بین آمریکا و ترکیه است آن هم در شرایطی که این دو کشور در حال تقلا برای رسیدگی به تهدید ناشی از افراط گرایان هستند.

این روزنامه با اشاره به اینکه واشنگتن و آنکارا با بدگویی از یکدیگر و توهین و تهمت علنا در حال به تصویر کشیدن اختلافات خود هستند، نوشت آنچه در معرض خطر است، رابطه ای به قدمت 6 دهه است؛ رابطه ای که در طول جنگ سرد شکل گرفت.

تحلیلگران و مقامات آمریکایی و ترکیه ای بر این باورند که در حال حاضر ترکیه با کنترل بر مرز 780 مایلی با عراق و سوریه، در خط مقدم جنگ علیه داعش قرار دارد و بدون همکاری آنکارا، هیچ یک از سیاست های آمریکا نمی تواند در برقراری ثبات در منطقه موفق عمل کند.

با این وجود، اقدام اخیر آمریکا در تحویل هوایی تسلیحات به گروهی کرد که ترکیه این گروه را سازمانی تروریستی تلقی می کند، اختلاف این دو کشور را متبلور ساخت به طوری که «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه خشم خود از «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا را به دلیل این اقدام پنهان نکرد؛ در این بین مقامات آمریکایی تلاش کردند تا به ترکیه اطمینان بدهند که این تحویل هوایی سلاح به کردها یک بار اتفاق افتاده است و دو کشور آمریکا و ترکیه برای اجرای طرح تقویت کردهای تحت محاصره در سوریه و همچنین نیروهای پیشمرگه عراق به توافق رسیدند.

اما تحلیلگران بر این باورند که اختلاف آمریکا و ترکیه بر سر کوبانی روی سایر اختلافات اساسی این دو کشور در طیف وسیعی از مسائل سرپوش گذاشت.

«بولنت علیرضا» تحلیلگر ترک مرکز مطالعات بین استراتژیک و روابط بین الملل مستقر در واشنگتن در این باره گفت که بحران سوریه در حال برملا کردن حقایق ناخوشایند و ناگفته قدیمی درباره روابط آمریکا و ترکیه است و این دو کشور در حال رقص کابوکی هستند و حرف از توافق می زنند اما توافقی ندارند.

این تحلیلگر ترکیه ای می گوید که تردیدهای فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه آیا آمریکا و ترکیه همچنان اولویت ها و اهدافی مشترک دارند یا خیر؛ این دو کشور حتی زمانی که نوبت به تعریف دشمن می رسد، با یکدیگر تفاهم ندارند.

واشنگتن پست نوشت که تنش میان آمریکا و ترکیه بی سابقه نیست؛ آمریکا در سال 1974 میلادی و بعد از آنکه سربازان ترکیه به قبرس حمله کردند، این کشور را تحریم تسلیحاتی کرد؛ در سال 2003 میلادی بود که امتناع پارلمان آنکارا از صدور مجوز استفاده نظامیان آمریکایی از خاک ترکیه برای حمله زمینی به عراق، مقامات واشنگتن را خشمگین کرد.

در سال 2003 بود که ترکیه عنوان کرد که نمی خواهد سکوی حمله به مسلمانان در خاورمیانه باشد و این همان اظهاراتی است که اردوغان مکررا در سخنان اخیر خود در انتقاد از سیاست آمریکا بیان کرده است.

اردوغان دولت آمریکا را به تمایل به نفت و نه کمک به مردم منطقه متهم ساخته و صراحتا اعلام کرده است که داعش را تهدیدی بزرگ تر از حزب کارگران کردستان موسوم به «پ ک ک» نمی داند؛ پ ک ک سازمان وابسته به کردهای سوریه است و آمریکا نیز در حال حمایت از این سازمان در کوبانی است.

درحالیکه مقامات ترکیه از خود در برابر اظهاراتی مبنی بر حمایت آنکارا از داعش، دفاع می کنند، در عین حال عصبانیت و آزردگی خود را از آنچه استراتژی خطرناک و کوته بینانه آمریکا علیه داعش می دانند و آن را ناکارآمد و حتی با نتیجه معکوس توصیف کرده اند، پنهان نمی کنند.

واشنگتن پست نوشت که اوباما و مقامات آمریکایی مکررا گفته اند که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نمی تواند بخشی از راه حل بلند مدت برای مشکل سوریه باشد اما یک مقام ترکیه در این باره گفت که گفتن این مطلب یک چیز است و عمل کردن به آن چیز دیگر.

با این وجود، «گوخان باجیک» رئیس دانشگاه «ایپک» آنکارا تاکید کرد که با این وجود، دوری از این تصور که آمریکا و ترکیه در حال حرکت در مسیرهای جداگانه هستند، اجتناب ناپذیر است؛ این دور کشور در حال حرکت در مسیرهای موازی هستند، مسیرهایی که یکدیگر را پوشش نمی دهند و از حالا به بعد، رابطه این دو کشور بر حسب ضرورت است و هیچ اشتراک ایدئولوژیکی بین آمریکا و ترکیه وجود ندارد زیرا ترکیه تغییر کرده است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان