گلستان به کریدور تبادلات بین المللی کالا تبدیل می‌شود

گلستان به کریدور تبادلات بین المللی کالا تبدیل می‌شود

خبرگزاری تسنیم: استاندار گلستان گفت: بهره‌برداری از خط آهن گرگان-اینچه برون و برقراری ارتباط با کشورهای همسایه به عنوان یک زیرساخت برای توسعه استان گلستان محسوب می‌شود و گلستان را به کریدور تبادلات بین المللی کالا تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حسن صادقلو ظهر امروز در بازدید از ایستگاه راه‌آهن اینچه‌برون به همراه معاون اجرایی رئیس جهور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: راه‌اندازی راه‌آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان یک مسیر ارتباطی بین کشورها است و در توسعه و افزایش ارتباطات نقش دارد و به عنوان یک زیرساخت اساسی با حساسیت در حال پیگیری است.

وی افزود: این خط‌آهن سبب افزایش ارتباط بین کشورها و به خصوص استان گلستان با کشورهای آسیای میانه می‌شود و این مسیر به عنوان کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شود و می‌تواند بستر را برای واردات و صادرات آماده کند.

استاندار گلستان تصریح کرد: راه‌آهن در همه کشورها به عنوان زیرساختی برای تحول و توسعه بنیانی اقتصاد کشورها مطرح است و این کریدور می‌تواند فعالیت شمال به جنوب کشور را رونق بخشد.

وی با بیان اینکه گلستان می‌تواند مقصد بارهای کشورهای آسیایی باشد، افزود: این محور، کوتاه‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر برای ترانزیت است که ویژگی خاص و موقعیت جغرافیایی منطقه می‌تواند کمک شایانی به تحول اقتصادی منطقه داشته باشد.

صادقلو اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته به‌زودی شاهد راه‌اندازی این مسیر ریلی هستیم که ایران را به آسیای میانه متصل می‌کند و می‌تواند نقش عمده‌ای در توسعه تجارت خارجی استان داشته باشد.

وی گفت: تکمیل راه‌آهن گرگان-اینچه برون، مرزهای گلستان را به کریدور تبادلات بین المللی کالا تبدیل می‌کند.

خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان قرار است به زودی تکمیل و با حضور روسای جمهور سه کشور به بهره‌برداری برسد.

طول خط راه‌آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان، حدود 910 کیلومتر است و کارشناسان بخش حمل و نقل بین‎المللی معتقد هستند که با راه‎اندازی این خط، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‎المللی کشورهای مشترک المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاهش می‌یابد.

حدود 700 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، 82 کیلومتر آن در ایران و 120 کیلومتر باقیمانده در خاک قزاقستان واقع است و با راه‌اندازی این خط راه‌آهن که راهگذر ریلی شمال-جنوب نیز نامیده می‎شود، زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، دو شبانه‌روز و هزینه‎های بخش حمل و نقل کاهش می‌یابد و در مجموع، سالانه 10 تا 12 میلیون تن کالا از این مسیر ریلی جابه‌جا می‌شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon