آیا شهادت «معتز حجازی» آتش انتفاضه سوم را شعله‌ور می‌کند؟

آیا شهادت «معتز حجازی» آتش انتفاضه سوم را شعله‌ور می‌کند؟

خبرگزاری تسنیم: با شهادت معتز حجازی اسیر سابق زندان‌های رژیم اشغالگر و موج نارضایتی فلسطینی‌ها از بسته شدن مسجد الاقصی، این سوال مطرح می‌شود که آیا این تحولات به سمت انتفاضه سوم پیش خواهد رفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد، در تازه ترین تحولات قدس شریف از یورش اشغالگران اسرائیلی به بیت المقدس و شهادت عبدالرحمن الشلودی و سپس معتز حجازی که موج نارضایتی بیش از پیش فلسطینی ها را به دنبال داشته است باید پرسد آیا انتفاضه سوم در راه است؟

این در حالی است که رژیم صهیونیستی صبح امروز به طور کامل مسجدالاقصی را بست و آن را به یک پادگان نظامی تبدیل کرد.

از زمان اشغال قدس در سال 1967 تا کنون این نخستین بار است که مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی به طور کامل بسته می شود.

شهادت معتز حجازی

نیروهای اشغالگر اسرائیلی با ادعای اینکه معتز حجازی عامل ترور یهودا گلیک خاخام افراطی اسرائیل هستند، منزل وی واقع در شهرک سلون در جنوب مسجد الاقصی  محاصره کرده و او را به شهادت رساندند.

رسانه های اسرائیلی با اشاره به اینکه گلیک ازناحیه سینه با سه گلوله مورد اصابت قرار گرفته از انتقال او به بیمارستان خبر داده و اعلام کردند که وضعیت او وخیم است.

مهندس یورش به مسجد الاقصی

یهوا گلیک 50 ساله مهندس حملات متعدد به مسجد الاقصی بود، به این معنی که حمله شهرک نشینان اسرائیلی به این مسجد مبارک را هدایت و رهبری می کرد و علاوه بر این بر ویرانی مسجد و ساختن هیکل بر ویرانه های آن تاکید داشت.

شهید حجازی

یکی از نزدیکان شهید حجازی گفت که وی در طول دو سال گذشته و درواقع پس از آزادی از زندانهای رژیم اشغالگر، مسئول عملیات به آتش کشیدن و تخریب دارایی های شهرک نشینان در قدس اشغالی بود.

به گفته وی ، حجازی روزی که از زندان آزاد می شد قول داد که به خاری در گلوی شهرک نشینان تبدیل شده و اجازه ندهد که به مسجد الاقصی نزدیک شوند و بیشتر اوقات را در مسجد الاقصی حضور داشته و نماز خود را در این مسجد به جا می آورد.

بنابر اعلام رسانه های اسرائیلی حجازی عامل تیراندازی دو ماه پیش به نیروی پلیس اسرائیل در جبل المکبر در شهر قدس بود.

دستگیری برادر شهید حجازی

در این میان نیروهای اشغالگر اسرائیلی همزمان با دستگیری برادر و پدر حجازی، جسد او را نیز تحویل ندادند و گفته می شود که نظامیان اسرائیلی به آمبولانس هلال احمر فلسطین اجازه ندادند جسد این شهید  را از محله الثوری بیت المقدس منتقل کند و  پیکر او را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

این در حالی است که یکشنبه گذشته، پیکر شهید عبدالرحمن الشلودی نیمه شب و در سکوت و در بین تدابیر شدید امنتی اسرائیل ها شامل  حضور گسترده نیروهای اشغالگر و نیروهای اطلاعاتی، تشییع شد، زیرا دادگاه اسرائیل اعلام کرد که فقط 60 نفر از خانواده او اجازه دارند در مراسم تشییع او شرکت کرده و او را در مقبره الاسباط دفن کنند.
مسئولان امنیتی اسرائیلی مدعی شدند که الشلودی 24 ساله با استفاده از خودرو دو شهرک نشین را کشته و 9 نفر دیگر را نیز زخمی کرد، از همین رو او را به محاصره در آورده وآنقدر هدف تیراندازی قرار دادند تا جان باخت.

انتفاضه در دفاع از قدس

در این میان داوود شهاب مسئول دفتر اطلاع رسانی جنبش جهاد اسلامی اعلام کرد که رخدادهای جاری در قدس موضوع جدیدی نیست و در واقع ادامه سلسله تلاش های اسرائیلی برای یهودی سازی آن است و در چارچوب نقشه های اشغالگرانه اسرائیلی برای تسلط بر این شهر و نیز مسجد الاقصی جا دارد که تلاش می شود با حملات روزانه تحقق یابد.

وی تاکید کرد کاری که می توان برای قدس انجام داد، شدت بخشیدن به انتفاضه برای مهار اشغالگری اسرائیل است تا فضای مساعد برای حمایت از قدس و آزادی آن فراهم شود.

به گفته شهاب، تلاش برای ترور گلیک که در تکاپوی تخریب مسجد الاقصی است، در چارچوب انتفاضه جا دارد.

وی افزود: جنبش جهاد اسلامی تجدید انتفاضه را خواستار است و فلسطینی ها نیز حاضر به پاسخگویی هستند.

از سوی دیگر هیئت فرماندهای عالی اسیران فلسطینی اعلام کرد که خون شهید حجازی و پیش از او عبدالرحمن الشلودی از زخمی که به قدس شریف وارد آمده حکایت دارد.

در این میان  پلیس اسرائیل، شب گذشته ادعا کرد که یک موتور سوار ناشناس شب گذشته  گلیک  رادر مقابل مرکز میراث «مناخیم بگین» و در مراسم سالانه مذهبی اسراییلی‌ها هدف چند گلوله قرار داده و به شدت زخمی کرد.

گفته شده که گلیک در این مراسم تلاش کرد با نمایش فیلمی، فلسطینی‌ها را به ارعاب و تهدید کردن اسرائیلی‌ها متهم کند.

هشدار موفاز نسبت به آغاز انتفاضه

این رخدادها در حالی در جریان است که  شائول موفاز رئیس حزب کادیما و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی هفته گذشته نسبت به آغاز انتفاضه سوم  هشدار داد.

وی در مصاحبه  با رادیو رژیم صهیونیستی گفت که از کابینه و نیروهای پلیس می خواهیم که با توجه به اینکه حاکمیت اسرائیل برقدس ناقص است، برای جلوگیری از هر گونه عملیات مقاومت در شهر قدس تصمیماتی را اتخاذ کند.

وی افزود: اگر روند مقاومت در قدس تشدید شود در آن صورت به حد انتفاضه خواهد رسید.

حماس فلسطینی‌ها را به مقاومت هرچه بیشتر فرا خواند

از سوی دیگر "فوزی برهوم" سخنگوی جنبش حماس از شهروندان ساکن قدس و کرانه باختری خواست که در دفاع از مسجدالاقصی و حقوق ملت فلسطین بپا خیزند و عملیات مقاومت در برابر اشغالگران و شهرک نشینان را افزایش دهند.

وی با اشاره به شهادت معتز حجازی گفت: به شهادت رساندن  حجازی تلاشی در راستای حذف مقاومت فلسطین است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان