گلیک، سردسته اقدامات نژادپرستانه و محرک بنای هیکل سوم

گلیک، سردسته اقدامات نژادپرستانه و محرک بنای هیکل سوم

خبرگزاری تسنیم: گلیک خاخام افراطی یهودی در حالی هدف ترور قرار گرفته و با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کند که پلیس اسرائیل و حتی پدر او، به افراط‌گرایی و اقدامات تحریک آمیز او علیه مسجد الاقصی و فلسطینی‌ها اذعان دارند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الجزیره،  یهودا گلیک، پیشینه ای از افراط گرایی و نژاد پرستی علیه فلسطینی ها و مسجد الاقصی را در پرونده خود دارد، تا جایی که پلیس اسرائیل او را به عنوان یک فعال تحریک آمیز می شناسد و حتی پدر او نیز از رفتارهای نژادپرستانه فرزندش ناراضی و عصبانی بود.

نگاهی به منابع اسرائیلی نشان می دهد که گلیک یکی از خاخام های افراطی و یکی از کسانی است که شهرک نشینان را برای یورش به مسجد الاقصی تحریک کرده و در واقع سر پیکان ساخت هیکل سوم به شمار می آید.

مهاجرت مرد مو قرمز از آمریکا

گلیک که 49 سال دارد، یک مهاجر یهودی است که زمانی که 9 سال داشت از آمریکا عازم فلسطین اشغالی شده و مدتها در بئر السبع سکونت داشت و سپس به همراه پدرش پرفسور شیمعون گلیک مدیر دانشکده پزشکی دانشگاه بن گوریون، به شهرک عتنی ائیل در نزدیکی الخلیل نقل مکان کرد.

این مرد مو قرمز که هشت فرزند دارد، در رشته تحقیقات تورات و تاریخ ملت یهود مدرک کارشناسی ارشد گرفت و مدتی به عنوان سخنگوی وزارت جذب مهاجران فعالیت می کرد اما در سال 2005 استعفا داد و در مدیریت «موسسه هیکل» در بخش قدیمی قدس اشغالی مشغول به کار شد.

گلیک پیش از آن در مدارس مذهبی تدریس می کرد و پس از پایان دوره خدمت نظامی در زمینه مهاجرت یهودیان از اتحاد شوروی سابق فعالیت داشت.

فعال تحریک آمیز و نژاد پرستانه

پلیس و رسانه های اسرائیل از گلیک به عنوان یک فرد تحریک آمیز و فعال اصلی حمله به بیت المقدس  و رهبری بیشترین تعداد یهودیان ممکن برای یورش به مسجد الاقصی و هتک حرمت به آن و نیز ارائه توضیحاتی به مهاجمان  در مورد ساخت هیکل سوم می شناسند.

ممنوعیت ورود گلیک به مسجد الاقصی

در پی اقدامات و حملات تحریک آمیز گلیک، پلیس اسرائیل سال گذشته ورود او به صحن مسجد الاقصی را ممنوع اعلام کرده و او را به عنوان فردی تحریک آمیز خطرناک برشمرد.

گلیک در اعتراض به این اقدام اعتصاب غذا کرد و هفته گذشته در گفت وگو با پایگاه والا پلیس را مورد انتقاد قرار داده و گفت: « اسرائیل قدس را آزاد کرد اما پلیس آن به دلیل ترس و بزدلی در برابر دشمن از این کار بازمانده است».

با وجود اینکه وی از حزب لیکود (حزب حاکم) است اما کابینه را به دلیل نبستن مسجد الاقصی به روی مسلمانانی که به ادعای او در اقدامات تروریستی دست دارند، مورد انتقاد قرار داد.

این خاخام افراطی اسرائیلی همچنین از کابینه اسرائیل خواست به جای بستن مسجد الاقصی  به روی «یهودیان بی گناه برای زیارت این مکان مقدس متعلق به آنان، از ورود مسلمانان شورشی» به آن جلوگیری کند.

نارضایتی و خشم پدر گلیک

حتی پدر گلیک از اقدامات تحریک آمیز او ناراضی و خشمگین بوده و در گفت وگو با رادیو سراسری اسرائیل گفت که او ورود یهودیان به مسجد الاقصی را تایید می کند، اما شخصا این کار را نمی کند ضمن اینکه اقامه نماز در این محل را حق مسلمانان می داند.

وی در عین حال گلیک را «فعال بخشنده» دانست و با توصیف او به عنوان «راستگرای افراطی» مخالفت کرده و فاش کرد که پسرش بارها مورد تهدید قرار گرفته و اخیرا نیز در همین ارتباط پنج بار به پلیس شکایت کرد.

گلیک در نهایت چهارشنبه شب هدف تیراندازی قرار گرفته و در حالی به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شاعری تسیدک منتقل شد که اکنون با مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می کند.

یک شاهد عینی در این ارتباط  به رادیو ارتش اسرائیل گفت که عامل تیراندازی به زبان عبری با گلیک  صحبت کرد و از هویت او اطمینان یافت و گفت: « من مجبورم این کار را بکنم زیرا اقدامات تحریک آمیزت را به نهایت رسانده ای»

وی افزود: «پس از اینکه از سالن سخنرانی بیرون آمدم فقط یک نفر در کنار یک موتور ایستاده و لباس مشکی به تن داشت و تصور کردم که یکی از نگهبانان است، اما گلیک را هدف تیراندازی قرار داده و از این محل گریخت.»

این در حالی است که منابع پزشکی و پلیس اسرائیل اعلام کردند که معتز حجازی از اسیران سابق فلسطینی، چهارشنبه شب یهودا گلیک خاخام اسرائیلی را هدف تیراندازی قرار داد و او را از ناحیه گردن، شکم و دست مجروح کرد.

در پی این اقدام، نیروهای اسرائیلی حجازی را هدف تیراندازی قرار داده و به شهادت رساندند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان