بانک مرکزی آمریکا برنامه خرید اوراق قرضه را متوقف کرد

بانک مرکزی آمریکا برنامه خرید اوراق قرضه را متوقف کرد

خبرگزاری تسنیم: بانک مرکزی آمریکا پس از ۶ سال و با اشاره به بهبود چشم انداز اقتصادی این کشور به برنامه خرید ماهیانه اوراق قرضه خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، فدرال رزرو آمریکا به برنامه ماهیانه خرید اوراق قرضه خود پایان داد که نشان دهنده اعتماد بانک مرکزی آمریکا به چشم اندازی اقتصادی این کشور است.

فدرال رزرو پس از نشست 2 روزه خود، با انتشار بیانیه ای تا حد زیادی نوسانات اخیر بازارهای مالی، کاهش رشد اقتصادی در اروپا و  نرخ تورم پایین را نادیده گرفت و تاثیر این عوامل در تضعیف برنامه های این بانک برای مبارزه با بیکاری و افزایش نرخ تورم را غیرمحتمل دانست.

در این بیانیه آمده است: «بهبود اساسی ای در چشم انداز بازار کار آمریکا از زمان برنامه فعلی خرید اوراق قرضه مشاهده شده است...به علاوه، (فدرال رزرو) همچنان  شاهد رشد در چشم انداز کلی اقتصاد (آمریکا) است که برای حمایت از پیشرفت فعلی به سمت تولید حداکثر فرصت های شغلی در بستر ثبات قیمت ها کافی است.»

خاتمه یافتن این برنامه با واکنش های متفاوتی همراه بوده است. برخی پیش بینی می کنند که این اقدام موجب افزایش تورم نخواهد شد و به وضوح منجر به بهبود چشم انداز اقتصادی یا افزایش میزان استخدام ها خواهد شد.

اگر همه چیز مطابق پیش بینی ها جلو برود، مقامات فدرال رزرو اکنون در ماه های پیش رو توجه خود را معطوف به بحث های افزایش نرخ بهره خواهند کرد. فدرال رزرو از دسامبر 2008 تاکنون نرخ بهره را در نزدیکی صفر نگه داشته است.

به دنبال این تصمیم، و در حالی که تجار اکنون پیش بینی هایی را در مورد زمان افزایش نرخ بهره در آمریکا مطرح می کنند، ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی به بالاترین رقم در 3 هفته گذشته رسید.

اندرو ویلکینسون، تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره گفت: «فعالان بازار می گویند، فدرال رزرو اکنون یک گام به افزایش نرخ بهره نزدیک تر شد.»

بانک مرکزی آمریکا از سال 2008 سه دوره برنامه خرید اوراق قرضه را به مرحله اجرا درآورد. دو دوره اول برای ایجاد ثبات در سیستم اقتصادی کشور اجرا شدند و آخرین مرحله مربوط به شتاب بخشیدن به روند رشد اقتصادی این کشور بود. اقتصاد آمریکا که از آغاز کار باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور این کشور متاثر از بحران جهانی اقتصادی بود، سه دوره تزریق نقدینگی به پیکره خود را تجربه کرد. میزان خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا جمعا به رقم 4 هزار و 500 میلیارد دلار رسیده است.

انتهای پیام/


 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه