سازمان ملل از ایران خواست تا کمک به کشورها برای مقابله با تروریست‌ها را ادامه دهیم

سازمان ملل از ایران خواست تا کمک به کشورها برای مقابله با تروریست‌ها را ادامه دهیم

خبرگزاری تسنیم: نشست مشترک رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص و قائم مقام دبیرکل سازمان ملل روز گذشته برگزار و دو طرف بر ایفای نقش سازنده کشورهای منطقه در مبارزه با گروه‌های افراطی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص روز گذشته پس از برگزاری نشست مشترک خود با یان الیاسون قائم مقام دبیرکل سازمان ملل در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه آقای الیاسون از اوضاع به وجود آمده در عراق و سوریه توسط تروریست‌ها و افراطیون اظهار نارضایتی کرد، گفت: وی از اینکه تروریست‌ها مردم این دو کشور را با مشکلاتی روبرو کرده‌اند و مردم بی‌گناه این دو کشور تحت ترور و مشکلات فراوانی قرار گرفتند، اظهار ناراحتی کرد و امیدوار بود که با کمک ایران که نقشی مهم در منطقه دارد، مشکلات آنها را کاهش دهند.

وی افزود: آن‌گونه که آقای الیاسون گفت، سازمان ملل نقش ایران را در کمک به کشورها به خصوص عراق و سوریه در جهت برقراری ثبات و ایجاد امنیت مورد تقدیر قرار داد همچنین آقای الیاسون از قول مسعود بارزانی از کمک ایران به بارزانی برای مقابله با داعش تقدیر کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با بیان اینکه الیاسون از ناکامی داعش در شهر کوبانی اظهار خرسندی کرده است، گفت: وی همچنین از فشار تعدادی از کشورهای غربی بر ترکیه برای اینکه به کردهای تحت امر بارزانی در عراق و دیگر کردهای ترکیه تا اجازه دهد که به مدافعین کرد کوبانی کمک کنند صحبت و اظهار خوشحالی کرد.

ولایتی تصریح کرد: وی داعش را خطر مهمی برای منطقه می‌دانست و از ایران خواست تا به نقش سازنده خود در کمک به کشورها برای مقابله با تروریست‌ها و افراطی‌گری‌ها ادامه دهد.

وی، اوضاع یمن را از دیگر مباحث گفت‌وگو در این نشست عنوان کرد و گفت: آقای الیاسون درباره نقش حوثی‌ها در یمن صحبت کرد و من به ایشان اطمینان دادم که حوثی‌ها مردمی معتدل و اهل صلح هستند و به هیچ وجه قصد این را ندارند که در آنجا اختلال ایجاد کنند و هر دوی ما اظهار خوشحالی کردیم که حوثی‌ها علیه القاعده اقدام می‌کنند تا آنها را شکست دهند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما و آقای الیاسون سابقه رفاقت و همکاری دیرینه‌ای به‌خصوص در ایام جنگ تحمیلی عراق به ایران داشتیم، گفت: وی از نقش ایران در ایجاد صلح و آرامش در کشورهایی که حکومت‌های دموکراتیک به مانند عراق دارند، قدردانی کرد و موضع ایشان نسبت به نقش ایران در ایجاد صلح و مقابله با تروریست مثبت بود.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کشورهای منطقه در عین حال از نقش سازمان ملل در منطقه انتقاد دارند، گفت: دیدگاه سازمان ملل نسبت به برقراری صلح و آرامش و مقابله با افراطی گری بر اساس گفته‌های وی مشترک بود، آقای الیاسون البته همواره نشان داده‌ که واقع‌بین است و مشخص است که عملکرد سازمان ملل در منطقه موجب نارضایتی برخی کشورها از جمله ایران شده ولی وی فردی واقع‌بین است.

به گزارش تسنیم، یان الیاسون قائم مقام دبیرکل سازمان ملل نیز با بیان اینکه از دیدار خود با ولایتی که دوست قدیمی بنده نیز هم هست، خوشحال شدم، گفت: در این مذاکره در خصوص مسائل مختلف از جمله مسائل منطقه و آشوب‌های رخ داده در عراق و سوریه صحبت کردیم و همچنین ما از حکومت تازه تأسیس دموکراتیک عراق نیز حمایت می‌کنیم تا بتواند به اهداف و آرمان‌های خود برسد.

وی با بیان اینکه در این نشست در خصوص مسائل سوریه نیز صحبت کردیم، اظهار داشت: تأکید کردیم به اهمیت همکاری منطقه‌ای به شکلی که تمام بازیگران منطقه‌ای و کشورهای مهم متوجه نقش مسئولانه خود باشند و به آن عمل کنند و نوعی رویکرد مسئولانه درخصوص تحولات اتخاذ کنند.

قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل، موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 را از دیگر مباحث مطرح شده در نشست خود با ولایتی عنوان کرد و گفت: در خصوص مسائل هسته‌ای ایران صحبت کردیم و امیدواریم این گفت‌وگوها منجر به توافق هسته‌ای شود چرا که این مسئله نه تنها برای سازمان ملل مهم است بلکه برای کل جامعه جهانی و فضای بین‌المللی نیز مهم بوده و در کاهش تنش‌ها در خاورمیانه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon