توافق روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا بر سر قرارداد عرضه گاز

توافق روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا بر سر قرارداد عرضه گاز

خبرگزاری تسنیم: اوکراین، روسیه و اتحادیه اروپا روز گذشته سرانجام در خصوص عرضه گاز طبیعی مسکو به کی‌یف در فصل زمستان به توافق نهایی دست یافتند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پس از چندین دور مذاکره ناموفق در هفته های اخیر و در حالی که تنش و درگیری ها در مناطق شرقی اوکراین به طور کامل متوقف نشده است، توافقنامه مربوط به عرضه گاز طبیعی روسیه به اوکراین به امضا رسیده تا نگرانی ها در خصوص وقوع مجدد جنگ گازی کاهش یابد.

بر اساس این گزارش وقوع جنگ گازی بین روسیه و اوکراین می تواند تاثیر منفی زیادی نیز بر بازار گاز اروپا داشته باشد چرا که بخشی از گاز طبیعی مورد نیاز اروپا از طریق مرزهای اوکراین ترانزیت می شود.

خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اروپا ضمن استقبال از امضای این قرارداد گازی تاکید کرد که اکنون دیگر دلیلی وجود ندارد که مردم اروپا در زمستان جاری در سرما به سر برند.

در مراسم امضای این قرارداد علاوه بر باروسو، وزرای انرژی روسیه و اوکراین و گوتنر اوتینگر کمیسر انرژی اروپا نیز حضور داشته است.

ارزش این قرارداد امضا شده بیش از 4.6 میلیارد دلار برآورد شده و بر اساس آن اوکراین باید تا پایان امسال 3.1 میلیارد دلار از بدهی گازی خود را در دو بخش به روسیه پرداخت کند. صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا نیز ضمانت های لازم برای کمک مالی به اوکراین در پرداخت بدهی های گازی را ارائه کرده اند.

بر اساس این قرارداد اوکراین تا پایان امسال هر هزار متر مکعب گاز روسیه را به قیمت 378 دلار خریداری خواهد کرد و این رقم برای سه ماه نخست سال آینده نیز به 365 دلار خواهد رسید.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان