دلیلی برای وحشت زده شدن از کاهش قیمت نفت وجود ندارد

دلیلی برای وحشت زده شدن از کاهش قیمت نفت وجود ندارد

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل اوپک با بیان این که دلیلی برای وحشت زده شدن از کاهش قیمت نفت وجود ندارد گفت: بعید است تولید اوپک در سال آینده تغییر زیادی را شاهد باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، دبیرکل اوپک گفت، تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت بعید است در سال 2015 تغییر زیادی را شاهد باشد و دلیلی برای وحشت زده شدن از کاهش قیمت نفت وجود ندارد. این اظهارات نشان دهنده عجله نداشتن اوپک برای کاهش تولید است.
عبدالله البدری، افزود، در صورت باقیماندن قیمت نفت در حدود 85 دلار، تولید نفت پرهزینه ای مانند نفت شیل محدود خواهد شد. در حالی که کشورهای عضو اوپک از پایین بودن هزینه ها بهره مندند و ما شاهد افزایش تقاضا برای نفت این کشورها در بلند مدت خواهیم بود.
کاهش قیمت نفت به زیر 100 دلار، یعنی سطحی که مورد تایید بسیاری از اعضای اوپک بوده، این سوال را مطرح کرده است که آیا اوپک در نشست ماه نوامبر، میزان تولید خود را کاهش خواهد داد یا نه. بدری افزود، تولید اوپک بعید است در سال آینده تغییر زیادی را شاهد باشد.
بدری که در کنفرانس سالانه نفت و پول در لندن شرکت کرده بود، اضافه کرد: «من فکر می کنم سال 2015 از نظر تولید نفت بسیار متفاوت از سال  2014 خواهد بود... هیچ مشکلی در بازار وجود ندارد.»
به دلیل فزونی عرضه نفت های با کیفیتی همچون نفت شیل آمریکا در بازار، قیمت نفت برنت نسبت به بیش از 115 دلار در ماه ژوئن، بیش از یک چهارم کاهش یافته است.
اما به گفته بدری، کاهش قیمت ها تهدیدی برای عرضه نفت خارج از اوپک به شمار می رود. زیرا هزینه تولید نفت در اوپک پایین و نصف روش تولید نفت شیل است و اگر قیمت ها در سطح فعلی باقی بماند، تولید نفت شیل با تهدید مواجه خواهد شد.
وی افزود: «اگر قیمت ها در سطح 85 دلار باقی بماند، ما شاهد خروج سرمایه گذاری و نفت زیادی از بازار خواهیم بود.... حدود 65 درصد تولید کنندگان هزینه های بالایی دارند. اینها عضو اوپک نیستند.»
بدری نتیجه نشست 27 نوامبر اوپک را پیش بینی نکرد و گفت، تصمیم با وزرای نفت کشورهای عضو است.
دبیرکل اوپک اضافه کرد: «ما شاهد تغییر زیادی در  عوامل پایه ای بازار نیستیم. تقاضا همچنان در حال افزایش است، عرضه نیز در حال رشد است. اوپک در حال بررسی وضعیت است. مهمترین مسئله این است که ما نباید وحشت زده شویم...متاسفانه همه در حال وحشت زده شدن هستند. ما واقعا باید آرام بگیریم و ببینیم که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت.»
وی همچنین این موضوع را که کشورهای عضو اوپک با کاهش قیمت نفت خود یک جنگ قیمت را برای محافظت از سهم خود از بازار شروع کرده اند رد کرد.
بدری از اینکه رقم مشخصی را برای توقف روند کاهش قیمت ها پیش بینی کند خودداری کرد و گفت، اوپک هیچ هدف گذاری قیمتی ای ندارد و این موضوع را به بازار واگذار خواهد کرد.
دبیرکل اوپک در ادامه گفت:«قیمت متوسط نفت اوپک در پایان امسال همچنان 100 دلار خواهد بود، بنابراین ما در سال 2014 مشکلی نداشته ایم...عوامل پایه ای بازار این قیمت پایین را منعکس نمی کنند.»
البدری ماه گذشته گفته بود که انتظار دارد اوپک سقف تولید خود را در نشست بعدی پایین بیاورد.
بدری تصریح کرد که عرضه نفت از جانب تولید کندگان رقیب، از جمله نفت شیل، در دراز مدت تهدیدی برای اوپک نیست و اوپک در آینده آماده عرضه نفت بسیار بیشتری به بازار خواهد بود.
وی گفت: «در دراز مدت، اوپک آماده تولید خواهد بود. در حدود سال های 2018 تا 2020، تولید نفت خام آمریکا پایین خواهد آمد...تاسال 2040، اوپک آمادگی تولید روزانه 40 میلیون بشکه نفت و 50  میلیون بشکه میعانات را خواهد داشت.»
انتهای پیام/ 163

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه