ناکارآمدی کمپین هوایی آمریکا علیه داعش در مهار هجوم جنگجویان خارجی به سوریه

ناکارآمدی کمپین هوایی آمریکا علیه داعش در مهار هجوم جنگجویان خارجی به سوریه

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آمریکایی از عدم قابلیت کمپین هوایی علیه داعش در مهار تعداد روز افزون مهاجرت جنگجویان خارجی به سوریه خبر داد و نوشت ماهانه بیش از هزار جنگجوی خارجی به سوریه می‌روند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی با استناد به اظهارات مقامات مبارزه با تروریسم و اطلاعاتی آمریکا به عدم تاثیر حملات هوایی ائتلاف ضد داعش روی هجوم جنگجویان خارجی به سوریه پرداخت و نوشت که ماهانه بیش از هزار جنگجوی خارجی به سوریه می روند و حملات هوایی علیه داعش و تلاش سایر کشورها برای ریشه کن کردن این عزیمت ها به سوریه، تغییری در تعداد این جنگجویان عازم سوریه ایجاد نکرده است.

بر این اساس، این تعداد مهاجرات جنگجویان خارجی به سوریه حاکی از آن است که کمپین هوایی تحت هدایت آمریکا علیه داعش نتوانسته است تعداد چشمگیر شبه نظامیانی که به منطقه سفر می کنند را مهار کند.

یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا در این باره اعلام کرده است که جریان جنگجویان به سمت سوریه همچنان ثابت است و بنابراین، تعداد کلی این جنگجویان همچنان افزایش خواهد داشت.

این روزنامه نوشت که محاسبات انجام شده در طول یک سال گذشته نشان می دهد که تعداد کلی جنگجویان خارجی که در سوریه هستند، در حال حاضر بیش از 16 هزار نفر است.

مقامات آمریکایی علت جریان این تعداد جنگجوی خارجی به سوریه را با فاکتورهای مختلفی مرتبط می کنند از جمله کمپین های پیچیده استخدامی و عضو گیری سازمان دهی شده توسط گروه های مستقر در سوریه از جمله داعش و همچنین راحتی نسبی شبه نظامیان خاورمیانه، شمال آفریقا و اروپا در عزیمت به سوریه.

مقامات آمریکایی تاکید دارند که روند ثابت تعداد جنگجویان مهاجر به سمت سوریه را نباید معیار کارآمدی کمپین هوایی آمریکا تلقی کرد؛ آمریکا و متحدانش بیش از 600 حمله هوایی را در عراق و سوریه علیه داعش عملی کرده اند که بر اساس نوشته این روزنامه، هدف اولیه این بمباران ها کاستن از سرعت پیشروی داعش و فراهم کردن فرصت مناسب برای ارتش عراق و نیروهای مخالف میانه رو در سوریه برای گروه بندی های مجدد بوده است.

کارشناسان بر این باورند که احتمالا همزمان با ادامه جنگ سه ساله داخلی در سوریه، جمعیت جنگجویان خارجی در این کشور به طرز چشمگیری افزایش خواهد داشت.

درحالیکه تحلیلگران از زمان شروع کمپین هوایی آمریکا علیه داعش درصدد ردگیری تاثیر این بمباران ها روی منصرف کردن جنگجویان از سفر به سوریه بوده اند، اما «اندرو لیپمن» کارشناس امور مبارزه با تروریسم در اندیشکده «رند کورپ» و معاون سابق مرکز مبارزه با تروریسم ملی آمریکا می گوید که ثبات در تعداد این جنگجویان به معنای این است که چنین اتفاقی نیفتاده است.

با این وجود، مقامات آمریکایی درباره وجود شکاف های قابل توجه در اطلاعات این کشور درباره جنگ در سوریه هشدار داده و اعلام کرده اند که این شکاف اطلاعاتی، درک صریح از مقیاس و جمعیت جنگجویان خارجی در سوریه را دشوار می سازد.

این روزنامه نوشت که اکثریت قریب به اتفاق شبه نظامیانی که عازم سوریه می شوند، متعلق به کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا هستند و در این بین، تونس بیشتر جنگجو را به سوریه اعزام کرده است؛ بیش از 2 هزار جنگجوی خارجی مستقر در سوریه نیز از کشورهای اروپایی هستند و گذرنامه هایی در اختیار دارند که امکان سفر نسبتا آزادانه آنها به کشورهای غربی را فراهم می کند.

انگلیس، فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپایی در طول یک سال گذشته اقدامات به شدت تهاجمی را برای ریشه کن کردن جریان سفر جنگجویان به سوریه اتخاذ کرده اند که این اقدامات شامل توقیف گذرنامه ها، تصویب قوانین ضد تروریستی جدید و تشدید نظارت ها و دستگیر ها می شود؛ مقامات آمریکایی نیز از سفر 130 تبعه این کشور به سوریه و یا تلاش آنها برای عزیمت خبر داده اند.

بیشتر این شبه نظامیان از طریق ترکیه وارد سوریه شده اند؛ این در حالیست که ترکیه اخیرا درصدد تشدید نظارت های مرز خود بر آمده است.

کاخ سفید ماه گذشته از عزیمت 15 هزار جنگجوی خارجی به سوریه خبر داد که این تعداد در مقایسه با 12 هزار نفر اعلام شده در جولای و 7 هزار نفر اعلام شده در مارس سال جاری، افزایش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان