تالار شیشه‌ای در انتظار روزهای خوش

تالار شیشه‌ای در انتظار روزهای خوش

خبرگزاری تسنیم: بازار سرمایه در حالی این روزها خود را برای ورود به شرایطی متفاوت در زمینه مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای آماده می کند که در هفت ماه گذشته متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر با ۶۱۴ میلیون سهم و ۲۵۱۹میلیارد ریال بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ در جریان دادوستدهای اولین روز معاملاتی هشتمین ماه امسال شاخص بورس با رشد 19 واحدی در ارتفاع 74 هزار و 152 واحد قرار گرفت، اما در روز یکشنبه بالانشینی آن دوام نداشت و دماسنج بازار سهام افت 211 واحدی را به خود دید تا به ارتفاع 73 هزار واحد عقب نشینی دوباره کند و در روز دوشنبه نیز رفت و برگشتی به ارتفاع 74 هزار واحد داشته باشد.
با این وجود هر چند شاخص بورس در روز سه شنبه نیز افت 10 واحدی را به خود دید، در مقابل در روز چهاشنبه با ثبت رشد 183 واحدی، صعود با اقتداری را از خود به ارتفاع 74 هزار واحد نشان داد تا در مجموع با دادوستد 3 میلیارد و 118 سهم به ارزش 851 میلیارد تومان در 332 هزار نوبت، شاخص کل رشد 18 واحدی را در هفته اول آبان به ثبت رسانده و در ارتفاع 74 هزارو 151 واحد قرار بگیرد.
به باور کارشناسان بورسی، ورود نقدینگی جدید به بورس و خبرهای مثبت منتشر شده از توافق نهایی میان ایران و کشورهای 1+5 از جمله عواملی هستند که باعث بازگشت اعتماد به بورس شده‌اند، به‌علاوه این که گزارشات شش ماهه شرکت‌ها نیز بر روند مثبت بازار سرمایه طی روزهای گذشته اثرگذار بوده است و امیدواری به حصول توافق هسته‌ای در مهلت باقی‌مانده تا سوم آذر‌، امکان از سر‌گیری روند صعودی در صورت تقویت خوش‌بینی‌های سیاسی را افزایش می دهد.
بر این اساس، با توجه به نزدیک شدن به نتایج نهایی مذاکرات هسته ای، کارشناسان بازار سرمایه، صنایع و شرکت‌هایی که تولید آنها تحت تاثیر تحریم‌ بوده است را پیشرو بازار سرمایه در آینده نزدیک عنوان می کنند که صنایع بانکداری و خودرو را به دلیل لزوم تعامل با کشورهای مختلف در این زمره قرار می دهند.
افزون بر این؛ در گروه خودرو تسهیل نقل و انتقالات پولی و ارزی و ارتباط با خودروسازان بزرگ دنیا و در گروه بانکی نیز افزایش درآمدهای حاصل از فعالیت‌های ارزی به همراه چشم‌انداز مثبت برای سرمایه‌گذاری خارجی و رشد اقتصادی سبب افزایش نقدینگی و رونق شرکتهای این گروه‌ها خواهد شد.
همچنین در روزهای گذشته در حالی آخرین گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها به بورس به پایان رسید که به عقیده کارشناسان محتوای گزارش‌ها، خوش بینی جدیدی از لحاظ اقتصادی و بنیادی برای سرمایه‌گذاران فراهم نکرد و تضعیف قابل ملاحظه عملکرد شرکت‌های وابسته به نرخ ارز نسبت به شش ماه نخست سال گذشته در کنار حرکت سایر صنایع بر مدار پیش‌بینی‌های قبلی، ترجیع بند گزارش‌های بیشتر شرکت‌های بورسی بود.
با این حال، بازار سرمایه در حالی این روزها خود را برای ورود به شرایطی متفاوت در زمینه مشخص شدن نتایج مذاکرات سیاسی آماده می کند که در هفت ماه گذشته متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر با 614 میلیون سهم و 2519میلیارد ریال بوده و در این مدت 240 شرکت اقدام به برگزاری مجمع کرده اند که درآمد واقعی آنها برابر با 44 هزارمیلیارد تومان بوده و در حدود 35 هزار میلیارد تومان معادل 78 درصد تقسیم شده است.

مهدی حاجی وند
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه