هشدار سازمان ملل درباره رشد بی‌سابقه تعداد جنگجویان خارجی در سوریه و عراق

هشدار سازمان ملل درباره رشد بی‌سابقه تعداد جنگجویان خارجی در سوریه و عراق

خبرگزاری تسنیم: سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که جنگجویان خارجی از بیش از ۸۰ کشور جهان برای جنگ در سوریه و عراق عزیمت کرده‌اند و این مساله به مقیاس بی سابقه‌ای" رسیده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از گاردین، سازمان ملل در گزارشی ضمن اشاره به رشد بی سابقه تعداد جنگجویان خارجی که به عراق و سوریه سفر کرده اند افزود: حدود 15 هزار نفر برای جنگ در کنار داعش و سایر گروه های شبه نظامی به عراق و سوریه رفته اند. نکته قابل ذکر این گزارش آن است که این افراد از کشورهایی به عراق و سوریه رفته اند که پیش از این با چالش های مربوط به القاعده روبرو نبوده اند.

بر اساس این گزارش تحقیق و بررسی شورای امنیت سازمان ملل نشان می دهد که تعداد جنگجویان خارجی که از سال 2010 میلادی به سایر کشورها رفته اند از مجموع جنگجویان خارجی 20 سال قبل از آن پیشی گرفته است.

این گزارش افزود: تعدادی از این جنگجویان خارجی از کشورهای فرانسه، فدراسیون روسیه و بریتانیا و ایرلند شمالی بوده اند. برنارد هوگان هووه مقام ارشد پلیس بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد که هر هفته 5 نفر خاک این کشور را برای جنگ در کنار داعش ترک می کنند و هم اکنون حدود 500 شهروند بریتانیایی در عراق و سوریه هستند.

سازمان ملل نسبت به بازگشت این جنگجویان خارجی به کشورهای خود هشدار داده است. ائتلافی متشکل از 40 کشور از جمله کشورهای همسایه عراق و سوریه هنوز نتوانسته اند از پیشروی داعش جلوگیری کنند. داعش از سال 2012 میلادی تاکنون علیه دولت بشار اسد در سوریه می جنگد. این گروه از ژوئن 2014 میلادی حملات خود را به عراق نیز گسترش داد و بخش های زیادی از شمال و غرب این کشور را تصرف کرده است.

داعش در مناطق تحت تصرف خود خلافت اسلامی اعلام کرده است. در ماه اوت آمریکا حملات هوایی علیه داعش در عراق را آغاز کرد. واشنگتن در ماه سپتامبر دامنه حملات خود علیه داعش را به سوریه نیز گسترش داده است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان