دعوت از علما به مجالس عزاداری بر مداحان اولویت داده شود /ترویج مقتل‌خوانی در هیئت‌های عزاداری

دعوت از علما به مجالس عزاداری بر مداحان اولویت داده شود /ترویج مقتل‌خوانی در هیئت‌های عزاداری

خبرگزاری تسنیم: نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: علمای دین نقش معرفت افزایی در تعمیق باورهای دینی دارند و مداحان شور دهنده به مراسمات هستند بنابراین باید دعوت از علما به مجالس عزاداری بر مداحان اولویت داده شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، حجت الاسلام سیدمهدی قریشی در خطبه های این هفته نماز جمعه ارومیه که با حضور پیکر مطهر 45 شهید تازه تفحص شده در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) ارومیه اقامه شد با توصیه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی به تبیین ابعاد قیام اباعبدالله الحسین(ع) پرداخت و اظهار کرد: مبارزه با ظلم بارزترین پیام قیام عاشورا است.

وی تصریح کرد: خداوند تسلیم شدن در مقابل ظلم را مطرود دانسته و ظلم پذیری را عین فرومایگی اعلام می کند از این رو امام حسین(ع) در واقعه جانکاه کربلا تن به ذلت نداد و در مقابل لشگر یزید از آرمان های دینی کوتاه نیامد و در حقیقت درس آن حضرت برای کل بشریت قبول نکردن ذلت بود.

امام جمعه ارومیه افزود: مردم ایران نیز در 8 سال جنگ تحمیلی نشان دادند که این درس را از مولا و مقتدایشان به خوبی آموخته اند بنابراین در دفاع مقدس در مقابل جبهه کفر ایستادگی کردند.

مقتل‌خوانی در هیئت‌های عزاداری ترویج شود

قریشی گفت: حتی اعتماد یا میل به ظالم پیدا کردن نیز در دین اسلام نهی شده است و اکنون نیز نباید طوری رفتار کنیم که گرایش به جبهه باطل پیدا کنیم.

وی با توصیه علما و مداحان به مقتل خوانی در مراسمات عزاداری اظهار کرد: با قرائت مقاتل صحیح که در متون تاریخی تشیع وجود دارد مردم و مومنین در فضای حقیقی تری با جریانات واقعه کربلا آشنا می شوند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در خطبه دوم با تشریح اهمیت عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر گفت: با قوانینی که به تازگی مجلس شورای اسلامی در این باره مصوب کرده است سلسله تحرکاتی از سوی دشمنان و بدخواهان نظام شکل گرفته که برجسته سازی موضوع اسیدپاشی از جمله آنهاست و دشمنان در حالی به این موضوع بیش از هر چیز می پردازند که در داخل کشورهای غربی روزانه دهها نفر کشته می شوند اما رسانه ها فرصت پرداختن و کند و کاو در آنها را نمی یابند.

وی تصریح کرد: فریضه امر به معروف مورد توصیه اکید دین مبین اسلام و نص صریح قرآن کریم بوده و نه تنها وظیفه ای همگانی بلکه از وظایف دولت اسلامی نیز هست و دولت مکلف است در اجرای این فریضه که از اهداف قیام امام حسین(ع) نیز بوده بصورت اثر گذار در میدان حاضر باشد.

دعوت از علما برای مجالس مذهبی مقدم بر دعوت از مداحان شمرده شود

امام جمعه ارومیه با پیگیری سلسله مباحث خود در مورد آسیب های عزاداری موضوع جایگاه علمای دین در مجالس مذهبی را مورد تشریح قرار داد و اظهار کرد: گرچه موضوع مداحی مورد توصیه بوده و بویژه نقش شعرایی که برای ائمه معصومین علی الخصوص برای امام حسین(ع) اقدام به سرودن اشعار مذهبی نمایند مورد توجه قرار گرفته و حتی برای آنها بهشت نیز وعده داده شده اما همه اینها مانع از آن نیست که نقش علمای دین در مجالس عزاداری نادیده گرفته شده و فقط به مداحی بسنده شود.

وی با اشاره به اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع) در اقصی نقاط جهان و ذکر اینکه مردم ارومیه در قالب اقوام، ادیان و مذاهب مختلف ارادت قلبی خود را در چنین روزهایی نشان می دهند تصریح کرد: روشن است که معارف دین توسط علما در جامعه توسعه و ترویج می یابد و نقش مداحان نیز ایجاد شور در بین عزادان است.

امام جمعه ارومیه تاکید کرد: بنابراین اولویت دادن به مداحی و دعوت از مداحان سایر شهرستانها و بی توجهی به علمای بومی و بویژه 1700 طلبه و روحانی بومی استان که در شهر قم مشغول به تحصیلند پذیرفتنی نیست و مومنین باید در مجالس مذهبی حضور علما و جایگاه آنان را در اولویت قرار داده و مقدم بر مداحی بدانند.

قریشی با تقبیح هزینه کردهای زیادی که با عنوان دعوت از مداحان غیربومی یا مشهور می شود گفت: با ارزش قائل شدن به علمای بومی شهر و استانمان می توانیم جریان مستمر تعمیق آموزه های دینی در سطح جامعه را ریشه دار تر کرده و تعلیمات دینی و مذهبی را تا عمق جان اهالی این منطقه رسوخ دهیم و بی توجهی به این مهم و توجه بیش از حد قائل شدن به ظواهر و هزینه کردن مبالغ زیاد برای اموری مثل مداحی مانع از آن می شود تا مفاهیم دینی به درستی در جامعه ترویج شده و تعمیق یابد.

امام جمعه ارومیه با اشاره به حضور 45 شهید گلگون کفن تازه تفحص شده در مناطق عملیاتی شمال غرب کشور اظهار کرد: بر اساس آیات مبارک قرآن کریم شهدا زنده اند و نزد خداوند روزی می خوردند و ما نیز موظفیم رهرو خوبی برای ادامه مسیر متعالی آنان باشیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon