چه‌کسی قادر به نجات اقتصاد بیمار رومانی است؟

چه‌کسی قادر به نجات اقتصاد بیمار رومانی است؟

خبرگزاری تسنیم: انتخابات ریاست‌جمهوری رومانی درحالی روز یکشنبه آغاز می‌شود که در نظرسنجی‌های انجام شده نخست‌وزیر این کشور از دیگر رقبای انتخاباتی خود پیشی گرفته و بسیاریاز مردم رومانی برای نجات اقتصاد ضعیف خود به وی چشم دوخته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، مردم رومانی پس از کناره‌گیری  ترایان باسسکو، رئیس‌جمهور سابق این کشور روز یکشنبه برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید خود رای خواهند داد.

رئیس جمهور این کشور مسئول سیاست خارجی و دفاعی است. روسای دو سازمان اطلاعات مهم این کشور و همچنین سفرا و دادستان‌های رومانی را انتخاب می‌کند. درصورتی که هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری موفق به کسب حداکثر آرا نشوند دور نهایی در 16 نوامبر برگزار می‌شود.

به نظر می‌رسد با وجودی که رومانی یکی از 28 عضو اتحادیه اروپاست که دارای بیشترین آمار فساد  اداری است اما این مسئله نگرانی اصلی مردم این کشور به شمار نمی‌رود.

در این انتخابات ویکتور پونتا 42 ساله که نخست‌وزیر و دادستان سابق این کشور نیز به شمار می‌رود پیشرو است. تحقیقات درمورد فساد مقامات  ارشد حزب سوسیال دموکرات وی گویا تاثیر چندانی بر میزان محبوبیت وی نداشته است. از میان وعده‌های تبلیغاتی وی می‌توان به کاهش مالیات، افزایش حقوق بازنشستگی، روابط مناسب با اتحادیه اروپا و چین و حتی برگزاری نظرسنجی درباره حکومت سلطنتی اشاره کرد.

از رقبای پونتا می‌توان به نام کلاوس یوهانیس، شهردار شهر سیبیو اشاره کرد که از سال 2000 در این سمت حضور داشته است. وی در شعارهای تبلیغاتی خود اعلام کرده که قصد دارد به عنوان یک رئیس‌جمهور میانه‌رو وارد عرصه سیاسی شود. وی که از سوی رقبای خود لقب "آلمانی" دریافت کرده اعلام کرده است خانواده وی مدت 500 سال است که در این کشور حضور داشته‌اند.

دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری النا  اودرا، وزیر توریسم این کشور است که به روابط نزدیکش با رئیس‌جمهور سابق این کشور  و همچنین لباس‌های گرانقیمتش شهرت دارد. در یک مقطع پوشیدن لباسی گرانقیمت که معادل حقوق یک ماه بسیاری  از مردم این کشور بود انتقادات زیادی از وی را به همراه داشت. وی معتقد است که رونق در بخش صنعت و کشاورزی این کشور می‌تواند کمک عمده‌ای برای اقتصاد ضعیف این کشور اروپای شرقی باشد. وی همچنین خواستار یک سیستم قضایی مستقل است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان