خشک‌شدن چاه‌های آب در "اشترینان" بروجرد/تشنگی همیشگی در انتظار اشترینان

خشک‌شدن چاه‌های آب در "اشترینان" بروجرد/تشنگی همیشگی در انتظار اشترینان

خبرگزاری تسنیم: منطقه "اشترینان" بروجرد چند سالی است دچار بحران آب شده و خشک‌شدن چاه‌های آب، تأمین آب مورد نیاز روزمرّه مردم را با مشکل مواجه کرده است.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد،  شهرستان بروجرد در سال‌های اخیر با معضل کمبود باران مواجه شده و نبود سدی در برابر آب‌های روان این مناطق سبب هَدَر رفت و خشک‌سالی در بسیاری از مناطق این خطّه، از جمله منطقه اشترینان و روستاهای این منطقه شده است.

شهر اشترینان یکی از شهرهای استان لرستان و زیرمجموعه شهرستان بروجرد است که دارای بیش از 40 روستا و جمعیتی بیش از 40 هزار نفر است و در 15 کیلومتری شمال شهر  بروجرد و در مسیر راه بروجرد - ملایر- نهاوند قرار دارد و شغل بیشتر مردم این منطقه، کشاورزی و باغبانی است.

بحران کمبود آب در بروجرد سبب ایجاد مشکلات زیادی برای اشترینانی ها شده است؛ به‌طوری که در چند ماهه اخیر، تعداد زیادی از چشمه‌ها، چاه‌ها و قنات‌های این منطقه خشک شده و بحران کم آبی را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.

کشت غیر استراتژیک میوه جات سبب کمبود آب شده است

 محسن یعقوبی فر بخشدار بخش اشترینان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد، اظهار داشت: بحران کم آبی در شهر اشترینان بسیار جدی است؛ این در حالی است که در دو یا سه هفته گذشته این شهرستان با کمبود آب مواجه شده است.

وی افزود: بی آبی در اشترینان سبب خشک‌شدن چاه‌های این منطقه شده؛ به‌طوری که در 2 هفته گذشته سبب خشک‌شدن 3چاه آب در این شهر شده است.

بخشدار اشترینان تصریح کرد: چاه‌هایی که در این مناطق 10 متر ارتفاع داشتند، حالا این ارتفاع به 80 متر رسیده است و با کف شکنی روستاها این عمق به 120 متر می رسد.

یعقوبی فر بیان کرد: متأسفانه کشاورزان غیر بومی با کشت غیر استراتژیک مثل خیار، گوجه، سیب زمینی که جزء محصولات که نیاز بیشتری به آب دارند، این آب‌ها را هدر می دهند و از آب‌های زیر زمینی استفاده می کنند.

روزی می رسد که اشترینان برای همیشه تشنه بماند

وی بیان کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد، با بحران نبود آب مواجه می شویم و روزی می رسد که اشترینان برای همیشه تشنه بماند.

بخشدار بخش اشترینان عنوان کرد: روستاهایی که در مسیر اشترینان قرار دارند؛ مثل، جعفرآباد، دهریز و انگشته با بحران آب شدیدتری روبه رو هستند.

وی افزود: متأسفانه کشاورزان زمین های دیمی خود را به آبی تبدیل کردند که سبب می شود اشترینان با کاهش شدید آب روبه رو شود.

یعقوبی فر با اشاره به رسیدگی امور آب و جهادکشاورزی بروجرد، بیان کرد: عملکرد و نظارت جدّی جهاد کشاورزی و امور آب در 10 سال گذشته مطلوب نبوده و برای رفع این مهم تاکنون کار مناسبی انجام نشده است.

بخشدار اشترینان افزود: باید کنتورهای هوشمند آب در این منطقه نصب شود و متولیان حوزه آب و جهاد کشاورزی به کشاورزان اجازه کشت غیر استراتژیک را ندهند.

وی اظهار کرد: جهاد کشاورزی کشاورزان و مردم را به سمت غرقابی آبی سوق دهد و از شرایط بارانی قطره‌های یا تحت‌فشار استفاده کنند

 بحران آب شرب سبب مهاجرت مردم از روستاها شده است

 یعقوبی فر با بیان اینکه دولت برای اجرای آبیاری تحت‌فشار تسهیلات به کشاورزان اعطا می کند، گفت: کار ترویج این مهم باید در میان کشاورزان نهادینه شود و دولت برای آبیاری تحت‌فشار تسهیلات را به کشاورزان ارائه می دهد.

یک شهروند اشترینانی نیز در گفت‌وگو با تسنیم در بروجرد، اظهار داشت: مدتی است که اشترینان با کمبود آب شرب مواجه است و زندگی را برای همه مردم مختل کرده است.

"الهه. م" با طرح این سؤال که چرا مسئولان برای رفع کمبود آب چاره‌اندیشی نمی کنند؟ افزود: مردم تا چه اندازه باید صبر و حوصله کنند؟ شرایط کمبود آب سبب مشکلات فراوانی می شود و برای رفع این مهم اقدامی انجام نمی گیرد.

وی تصریح کرد: ادامه‌دار شدن بحران کم آبی در اشترینتان سبب مهاجرت مردم از این منطقه شده و اگر وضع به همین شکل ادامه پیدا کند، به زودی روستاهای این منطقه تخلیه می شوند.

"محمد. ع" دیگر شهروند اشترینانی هم به خبرنگار تسنیم گفت: متأسفانه بحران آب در منظقه بسیار جدی است که نیاز دارد همه با همکاری یگدیگر برای جلوگیری از شدت یافتن این بحران با هم چاره اندیشی کنیم.

وی با اشاره به عملکرد مسئولان بروجرد در مورد بحران آب اشترینان اظهار کرد: مسئولان بحران آب را در جلسات مطرح می کنند ولی متاسفانه برای رفع آن هیچ گونه چاره اندیشی انجام نمی گیرد و این سبب نارضایتی مردم شده است.

روستاهای منطقه اشترینان به وسیله تانکر آبرسانی می شوند

 بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد با اشاره به بحران جدی آب در اشترینان اظهار کرد: بحران آب در منظقه اشترینان سبب نارضایتی مردم شده است و همه مسئولان باید تلاش وافری انجام دهند تا با همکاری یکدیگر این مهم را در این منطقه برطرف سازند.

وی افزود: احداث سدهایی در شهرستان بروجرد و منطقه اشترینان می تواند رونق کشاورزی و اشتغال را دراین منطقه همراه داشته باشد و از بحرانی بودن این مهم در این منطقه جلوگیری کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روستاهای شمال بروجرد که در مسیر اشترینان قرار دارند با بحران کم آبی مواجه هستند، بیان کرد: این روستاها آب شرب خود را از تانکرهای که کار آبرسانی را انجام می دهند تأمین می‌کنند.

گزارش از فاطمه رحیمی

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon