سوئد: با برسمیت شناختن فلسطین اندکی پویایی به مذاکرات صلح تزریق کردیم

سوئد: با برسمیت شناختن فلسطین اندکی پویایی به مذاکرات صلح تزریق کردیم

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه سوئد طی سخنانی گفت که با برسمیت شناختن دولت فلسطینی اندکی پویایی به مذاکرات صلح تزریق شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری "عاروتص‌شوع"، "مارگوت والستروم" وزیر امور خارجه سوئد روز پنجشنبه در واکنش به سخنان اخیر "آویگدور لیبرمن" وزیر امور خارجه اسرائیل گفت: من خوشحال می‌شوم که برای آویگدور لیبرمن تعدادی از مبلمان‌های شرکت "IKEA" را ارسال کنم.

این اظهارات والستروم که با سی‌ان‌ان مصاحبه می کرد در واکنش به سخنان اخیر لیبرمن در انتقاد از برسمیت شناخته شدن دولت فلسطین توسط سوئد بوده است.

لیبرمن طی سخنانی گفته بود: روابط در خاورمیانه بسیار پیچیده‌تر از سر هم کردن مبلمان IKEA است.

والستروم در پاسخ به این سخنان لیبرمن گفت: من فکر می‌کنم که این یک شوخی بوده است و من خوشحال می‌شوم که برای وی یک مجموعه از مبلمان IKEA را ارسال کنم تا ببیند اولین چیزی که برای سرهم کردن این مبلمان نیاز دارد یک شریک است.

وزیر امور خارجه سوئد افزود: برای انجام این کار باید همکاری شود و همچنین نیازمند یک دستورالعمل خوب هستید. من فکر می‌کنم که برای درگیری در خاورمیانه اکثر ابزارهای مورد نیاز را داریم. برای صلح باید دو شریک وجود داشته باشند که واقعا بر روی یک میز بنشینند و درباره آینده به بحث و بررسی بپردازند.

مارگوت والستروم اضافه کرد: من فکر می‌کنم که هم اکنون زمان مناسب برای برسمیت شناختن کشور فلسطین است. ما شاهد شرایط بسیار جدی در عرصه میدانی هستیم. ما شاهد شهرک‌سازی‌های جدید و خشونت‌های بیشتر هستیم و همچنین شاهد گرایش جوانان به سوی افراطی‌گری هستیم.

وی افزود: ما امیدوار هستیم که شرایط را اندکی تغییر دهیم و ممکن است که ما اندکی پویایی به روند گفت‌وگوهای متوقف شده صلح تزریق کرده‌ایم و همچنین به جوانان این امید را داده‌ایم که جایگزینی برای خشونت، جنگ و درگیری وجود دارد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در اعتراض به اقدام سوئد در برسمیت شناختن دولت فلسطین سفیر خود را از استکهلم پایتخت سوئد فراخواند.

پیش از این یک مقام ارشد اسرائیلی به روزنامه هاآرتص گفته بود که دولت سوئد به تل آویو اطلاع داده است که این کشور روز پنج شنبه (8 آبان) دولت فلسطینی را به رسمیت خواهد شناخت.

استفان لوفون نخست وزیر جدید سوئد پیش از این در مراسم تحلیف در سخنانی تاکید کرده بود که سیاست خارجی دولت وی این خواهد بود که سوئد دولت فلسطینی را به رسمیت خواهد شناخت.

اسرائیل به شدت نسبت به این اقدام دولت سوئد اعتراض کرده بود و سفیر این کشور را فراخوانده بود و مراتب اعتراض شدید خود را به وی اعلام کرده بود.

مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2012 میلادی دولت مستقل فلسطینی را رسمیت شناخته ولی اتحادیه اروپا و اکثر کشورهای اروپایی هنوز دولت فلسطین را به رسمیت نشناخته اند.

تصمیم سوئد برای به رسمیت شناختن فلسطین با توجه به جایگاه مهم این کشور در سیاست خارجی اتحادیه اروپا توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. این اظهارات همچنین می تواند با انتقاد شدید اسرائیل و همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو شود.

در بین کشورهای اتحادیه اروپا نیز مجارستان، لهستان و اسلواکی تاکنون دولت فلسطینی را به رسمیت شناخته اند که این اقدام نیز پیش از پیوستن این کشورها به اتحادیه اروپا بوده است.

سوئد نخستین کشور عضو اتحادیه اروپا است که دولت فلسطینی را به رسمیت شناخته است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان