مذاکرات ایران و ۱+۵ وارد دنده سنگین شد + تقویم رویدادها

مذاکرات ایران و 1+5 وارد دنده سنگین شد + تقویم رویدادها

خبرگزاری تسنیم: مهم‌ترین اخبار مربوط به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت ــ آمریکا، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و همچنین آلمان) به روزهای پایانی خود، تا پیش از ضرب‌الاجل 24 نوامبر (3 آذر) نزدیک می‌شود. روز جمعه تحولات مهمی درباره این مذاکرات رخ داد که در این بسته خبری آنها را از نظر می‌گذرانیم:

 توافق هسته‌ای بزرگترین اولویت سیاست خارجی آمریکا

«بن رودز»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه در نشستی با تشبیه بین گفت‌گوهای هسته‌ای ایران با برنامه بیمه خدمات درمانی عمومی اوباما، دستیابی به توافق هسته‌ای برای کاخ سفید را یکی از اولویت‌های اصلی دولت واشنگتن نامید.

وی در اوایل ماه جاری در نشستی که نوار صوتی آن در اختیار وب‌سایت "واشنگتن فری بیکون" قرار گرفته است می‌گوید: "مسأله اصلی این است که اکنون بهترین فرصت برای حل دیپلماتیک موضع ایران از زمان روی کار آمدن باراک اوباما و احتمالاً از زمان آغاز جنگ عراق فراهم آمده است، بنابراین این توافقی بزرگ است نه یک فرصت کوچک. این احتمالاً بزرگترین کاری خواهد بود که باراک اوباما در دور دوم زمامداری‌اش در حوزه سیاست خارجی انجام خواهد داد. این مسأله به‌مانند طرح بیمه خدمات درمانی عمومی برای ما است".

بیشتر بخوانید


آمانو: برنامه هسته‌ای ایران ابعاد نظامی ندارد

واکنش آمانو به خبرسازی‌ها درباره ادعای ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران یکی از موضوعات مهمی بود که در روز تعیین تاریخ مذاکرات در اندیشکده بروکینز آمریکا روی داد. وی با اشاره به اینکه از گزارش‌های آژانس سوءبرداشت شده است، اعلام کرد: «آژانس اعلام نکرده است که ایران دارای تسلیحات هسته‌ای است. ما درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران بر اساس اطلاعاتی که داریم نتیجه‌گیری نکرده‌ایم».

وی البته از کشورمان خواست که برای تسریع در حل مسأله ابعاد نظامی احتمالی همکاری‌های خود را با کارشناسان این سازمان افزایش دهد.

مدیرکل آژانس همچنین گفت: «اجرای پروتکل الحاقی از جانب ایران برای اینکه آژانس اطمینان معتبر درباره عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در کشور ارائه کند، ضروری است. مواد هسته‌ای ایران که تحت نظارت آژانس قرار دارند دارای اهداف صلح‌آمیز هستند اما نمی‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که تمام مواد موجود در ایران دارای اهداف صلح‌آمیز هستند. برای نیل به این اطمینان ایران باید در مسائل مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی شفاف‌سازی کرده و پروتکل الحاقی را اجرا کند».

بیشتر بخوانید


 سه‌جانبه کری، ظریف و اشتون، 19 آبان‌ماه در عمان

خبرگزاری اتریش اولین خبرگزاری بود که خبر داد جان کری، وزیر خارجه آمریکا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، سرپرست و هماهنگ‌کننده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای روز 10 نوامبر (برابر با 19 آبان ماه) در عمان دیدار می‌کنند.

با توجه به اینکه بازیگران اصلی در مذاکرات هسته‌ای ایران، تهران و واشنگتن هستند، یقیناً نشست مسقط اهمیتی حیاتی در نتیجه مذاکرات یک‌ساله خواهند داشت.

بیشتر بخوانید


پایان گمانه‌زنی‌ها درباره تاریخ دیدار ایران و 1+5

دقایقی بعد از انتشار دیدار نمایندگان آمریکا، ایران و اتحادیه اروپا بود که حساب کاربری این اتحادیه در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 از روز 18 نوامبر (27 آبان‌ماه) در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار خواهد شد.

پیش از این خبرگزاری ایتارتاس از قول یک منبع آگاه همین خبر را منتشر کرده بود اما یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران آن را تکذیب کرده بود.

اتحادیه اروپا علاوه بر این اعلام کرد کاترین اشتون در روز 7 نوامبر (16 آبان) با مدیران سیاسی گروه 1+5 دیدار خواهند کرد.

بیشتر بخوانید


کری: مذاکرات دشوارند اما به توافق امیدواریم 

جان کری که با شبکه خبری بلومبرگ صحبت می‌کرد، گفت علی‌رغم اینکه مذاکرات دشوار هستند وی به توافق هسته‌ای با ایران امیدوار است. وی همچنین گفت که هنوز اختلافات عمده‌ای در پاره‌ای از مسائل به جای مانده است.

کری در ادامه اظهاراتش گفت که ایران نباید در مذاکرات هسته‌ای از مسائل متفرقه نظیر نقشش در عراق برای مقابله با گروه داعش به‌عنوان اهرم فشار استفاده کند.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش به بیشترین سنگ‌اندازی‌ها در مسیر توافق هسته‌ای متهم است، گفت: «امیدوارم ایرانی‌ها بر سر این مطالبه یا آن یکی، گرفتار گره‌هایی که خودشان با دستهای خودشان درست می‌کنند نشوند تا بتوانیم با هم برای پیدا کردن راهکار تلاش کنیم».

بیشتر بخوانید


برنز و شرمن، همراهان کری در سفر به عمان

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری، وزیر خارجه این کشور از روز 4 نوامبر تا 12 نوامبر به عمان، چین و فرانسه سفر می‌کند. پیش از این گزارش شده بود کری در سفر به عمان در روزهای نهم و دهم نوامبر با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، سرپرست تیم 1+5 در مذاکرات هسته‌ای درباره مذاکرات ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، جان کری را در سفر به عمان، ویلیام برنز، قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا و وندی شرمن، سرپرست تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای همراهی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید


مقام صهیونیست: ایران و 1+5 در آستانه توافق هستند

یک منبع اسرائیلی که نامش فاش نشد روز جمعه به پایگاه خبری المانیتور گفت که مقام‌های اسرائیلی پس از آخرین رایزنی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید


«همکاری بی‌سابقه» آمریکا و اسرائیل در مذاکرات

کاخ سفید پس از نشست دوروزه مشاوران امنیت ملی در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا و اسرائیل در حین پیشرفت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 همکاری بی‌سابقه‌ای با یکدیگر خواهند داشت.

در این بیانیه درباره این نشست که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا و یوسی کوهن، همتای اسرائیلی وی ریاست آن را به‌عهده داشتند، آمده است: «هیئت آمریکایی بر تعهد آمریکا برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح‌های اتمی تأکید کرد».

بیشتر بخوانید


دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا با آمانو

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی کاخ سفید برای کمک به این نهاد نظارتی سازمان ملل برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران خبر داد. آقای آمانو پیش از این در نشست اندیشکده بروکینگز گفته بود مشکلات مالی باعث ایجاد موانعی در نظارت بر این برنامه شده است.

بیشتر بخوانید


ادعای مانع‌تراشی ایران در تحقیقات آژانس

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال مدعی شده دولت ایران با مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جلوگیری از ورود بازرسان این نهاد نظارتی سازمان ملل تلاش‌های دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای توافق هسته‌ای را دشوار می‌کند.

بیشتر بخوانید


تقویم رویدادهای مذاکرات هسته‌ای 

تاریخ میلادیتاریخ شمسیرویدادها
4 تا 6 نوامبر13 تا 15 آبانجان کری با لوران فابیوس در فرانسه دیدار و احتمالاً درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو می‌کند
7 نوامبر 16 آبان کاترین اشتون با مدیران سیاسی گروه 1+5 دیدار می‌کند
9 و 10 نوامبر 18 و 19 آبان جان کری، محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در مسقط، پایتخت عمان دیدار می‌کنند
18 نوامبر 27 آبان مذاکره‌کنندگان ایران و گروه 1+5 در وین برای رایزنی جهت دست‌یابی به راهکار جامع هسته‌ای گرد هم می‌آیند
24 نوامبر 3 آذرماه ضرب‌الاجل تعیین شده برای توافق جامع هسته‌ای به پایان می‌رسد

انتهای پیام/م.*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان