انتقال آب سد ماملو به قیامدشت؛ وعده‌ای که عملی نشد

انتقال آب سد ماملو به قیامدشت؛ وعده‌ای که عملی نشد

خبرگزاری تسنیم: مردم شهرستان پاکدشت و شهرک قیامدشت در حالی دچار کمبود آب شرب و کشاورزی هستند که عملیات انتقال آب سد به شهر تهران در مقابل چشمانشان در حال انجام است و وعده مسئولان برای انتقال آب سد ماملو به قیامدشت هنوز عملی نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از استان تهران، حوزه آبریز رودخانه جاجرود و دماوند از دیرباز و براساس منابع تاریخی به سمت دشت ورامین که شامل شهرستان‌های پاکدشت، قرچک، ورامین و بخشی از پیشوا است، سرازیر بوده و نیاز کشاورزان و آب شرب مردم را مرتفع کرده است.

با گسترش شهرنشینی، افزایش جمعیت و گسترش صنایع در جنوب شرق استان تهران که به نام دشت ورامین بزرگ نامیده شده، نیاز منطقه به تأمین آب کشاورزی و شرب بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

در این سال‌ها بخش عظیم منابع آبی دشت ورامین از منابع زیرزمینی و به‌صورت حفر چاه و استفاده از رودخانه جاجرود تامین شده است اما با بروز خشکسالی‌های پیاپی و مصرف پیش از حد آب در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی این منطقه با کمبود منابع آب مواجه شد که مسئولان را به فکر تأمین آب از منابع  دیگر وادار کرد که در نتیجه آن به‌ منظور کنترل و بهره‌برداری بهینه از آب  رودخانه جاجرود و شعب آن‌ که منبع اصلی تأمین‌کننده آب سطحی دشت ورامین هستند، سدی خاکی که نام آن از روستایی به نام ماملو گرفته‌شده است، در پائین‌دست محل برخورد این رودخانه با رودخانه دماوند در نظر گرفته‌شده است که عملیات تحقیقاتی ساخت سد در سال 1376  انجام گرفت و در سال 1389 آب سد برای استفاده کشاورزان به بهره‌برداری رسید  و ایجاد تصفیه‌خانه برای استفاده آب سد به لحاظ آب آشامیدنی نیز در حال انجام است.

اعتراض به رعایت نشدن حق آبه از سد ماملو

با افتتاح کامل این سد و ساخت تصفیه‌خانه آب کشاورزی انتظار می‌رفت نیاز مردم دشت ورامین، شهرستان پاکدشت و بخش‌ها و دهیاری‌های اطراف آن مانند قیامدشت تأمین شود.

همزمان با افتتاح سد ماملو برخی از مسئولان شهرهای ورامین و قرچک نسبت به کاهش حق‌آبه کشاورزی اعتراض کردند تا جایی که آیت‌الله سیدمرتضی محمودی‌گلپایگانی نماینده ولی‌فقیه در ورامین در سال 91  طی مصاحبه‌ای خواستار اعطای حق قانونی و تاریخی مردم  دشت ورامین شد.

این اعتراضات که همزمان با افتتاح سد ماملو انجام شد به شهرستان قرچک نیز سرایت کرد تا جایی که پس از جدایی قرچک از شهرستان ورامین، علی صادقی فرماندار قرچک در همایشی با عنوان بهره‌برداری مصرف آب کشاورزی که در  شهریور سال 93 برگزار شد ضمن انتقاد از رعایت نشدن حقوق مردم قرچک خواستار افزایش حق‌آبه کشاورزان قرچک برای جبران کمبود آب در بخش کشاورزی قرچک  شد.

حق‌آبه مردم  پاکدشت و قیامدشت از سد ماملو رعایت شود

در حالی‌ که اعتراضات مسئولان شهرهای قرچک و ورامین به رعایت نشدن حق‌آبه کشاورزان از سد ماملو ادامه داشت، بروز خشکسالی‌های متوالی موجب شد که سطح آب‌های سد لار و لتیان به‌عنوان منابع تامین کننده آب شرب شهر تهران به‌شدت افت کند که در این شرایط مسئولان امر به‌جای ایجاد راهکارهای مانند جیره‌بندی و قطع آب مشترکین پرمصرف به دنبال تأمین آب شرب مردم تهران از منابع دیگر افتادند که با وجود نزدیکی سد ماملو به شهر تهران اولین گزینه انتقال آب سد ماملو به  تهران بود.

در همین ارتباط در دولت یازدهم  و با تشدید کمبود آب در تهران هیئت‌ وزیران در شهریور سال 93  که به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شد، با تخصیص 300 میلیارد ریال برای تکمیل اجرای خط انتقال آب از سد ماملو به تهران و تصفیه‌خانه هفتم سد ماملو موافقت کرد.

مردم شهرستان پاکدشت و شهرک قیامدشت در حالی در نزدیکی سد ماملو زندگی می‌کنند که دچار کمبود آب شرب و کشاورزی بوده و در حال حاضر شاهد اجرای عملیات برای انتقال آب سد به شهر تهران هستند.

مردم  بر استفاده عادلانه و درست از منابع آبی موجود، بر رسیدگی سریع حق‌آبه پاکدشت  از رودخانه جاجرود و سد ماملو  تأکید دارند، مردم  قیامدشت با انتقال آب این سد که آن را حق  خود می‌دانند مخالف هستند.

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در استان تهران در این رابطه اظهار کرد: همواره مسئله آب، وضعیت مدیریت مصرف آن و صرفه‌جویی آب موضوع مهمی است که باید مورد توجه همه مسئولان و مردم قرار بگیرد.

وی افزود: یکی از موارد مهمی که همیشه دغدغه مسئولان بوده این است که آب شرب مردم منطقه جنوب شرق استان تهران و آب کشاورزی کسانی که سال‌ها حق‌آبه کشاورزی داشتند با اقدامات صورت گرفته تامین شود.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی درباره بهره‌برداری از آب سد ماملو گفت: در ارتباط با بهره‌برداری از سد ماملو تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا پروژه به اتمام و سد به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: برای اینکه این آب به نحو شایسته برای شرب و کشاورزی بهره‌برداری شود خط دوم آب‌رسانی آب تهران به پاکدشت و با حضور وزیر نیرو کلنگ‌زنی شد تا آب کشاورزی این مناطق تامین شود.

بشیری عنوان کرد: تصفیه‌خانه شهدای توچال سد ماملو پاکدشت با پیگیری‌های زیاد به مرحله خوبی رسیده است و بازدیدهای صورت گرفته از بخشی از خط انتقال‌ها رضایت‌بخش بوده است.

وی افزود: قرار براین بود که به مناسبت عید سعید غدیر آب سد ماملو به پاکدشت منتقل شود و سعی بر این است تا با مدیریت صحیح، آب پشت سد به نحو مطلوب به مناطق مذکور تخصیص پیدا کند.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقدامات و رایزنی‌هایی هم صورت گرفته تا از این خط انتقال آب شرب مناطقی مثل قیامدشت و توچال هم  بهره‌مند شوند و این امری است که به‌طور قطع مسئولان ری و قیامدشت هم باید به آن توجه کنند.

وی در پاسخ به نگرانی‌هایی مبنی بر ناکافی بودن 30 میلیون مترمکعب آب سد ماملو برای جنوب شرق استان تهران گفت: این خط انتقال آب از تصفیه‌خانه دو شاخه می‌شود، یک خط انشعاب آن مختص پاکدشت و مناطق اطراف آن و خط انشعاب دوم هم مختص شهرک انقلاب و قیامدشت است.

بشیری با تأکید بر نیاز مردم جنوب شرق استان تهران به داشتن آب شرب تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که آب سد ماملو بیشتر برای همین مناطق استفاده شود هرچقدر تهران کمبود آب خود را از مناطقی مانند تنکابن تأمین کند، ما هم بیشتر می‌توانیم آب سد ماملو را برای پاکدشت اختصاص دهیم.

وی افزود: با توجه به اینکه قیامدشت هم در مسیر تأسیسات انتقال آب از ماملو قرار دارد از این آب سهم بسزایی دارد.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس درباره اختصاص آب سد ماملو به پاکدشت و قیامدشت عنوان کرد: تمام مراحل لازم برای انتقال آب سد ماملو و نیز آزمایش‌های لازم در این زمینه صورت گرفته و خط انتقال آب تکمیل و آب‌رسانی به پاکدشت صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان قیامدشت و فرون‌آباد باید مطالبات خود برای انتقال آب سد ماملو به این مناطق را اعلام کنند، چند روز پیش بخشدار فرون‌آباد نامه‌ای را برای درخواست مطالبات به ما داد، ما نیز به وزیر نیرو ارائه دادیم و هم‌اکنون منتظر اتخاذ تصمیماتی برای بهبود شرایط هستیم.

حسین فتحی عضو شورایاری شهرک قیامدشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در استان تهران اظهار کرد: آب قیامدشت از 7 حلقه چاه تأمین می‌شود که از این تعداد؛ 6 حلقه فعال است و از این 6 حلقه چاه؛ 2 چاه آبی شیرین دارد و آب بقیه چاه‌ها؛ آبی پر املاح و با سختی زیاد است.

وی گفت: ساکنان این منطقه آب تصفیه‌شده را از دو شرکت خصوصی که در زمینه تصفیه آب و فروش آن اقدام می‌کنند می‌خرند که متأسفانه این دو شرکت هر از چند گاهی به قیمت عرضه آب تصفیه‌شده اضافه می‌کنند و نظارتی بر کار آن‌ها وجود ندارد.

عضو شورایاری شهرک قیام دشت با بیان اینکه ساخت مخزنی 5 هزار مترمکعبی برای ذخیره آب قیامدشت آغازشده، گفت: قیامدشت یک مخزن قدیمی ذخیره آب دارد که اکنون مخزنی جدید در این شهرک در حال احداث است که احداث آن حدود 15 تا 20 درصد پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به اینکه آب قیامدشت به دلیل دارا بودن سختی و املاح زیاد غیر قابل شرب است و سطح آب‌های زیرزمینی به‌شدت افت داشته عنوان کرد: با توجه به اینکه لوله‌های انتقال آب از سد ماملو احداث‌شده و اعلام کرده‌اند که در مهرماه آب سد ماملو به تهران می‌رود، درخواست ما این است که همزمان با دیگر بخش‌های تهران، قیامدشت نیز از آب سد ماملو بهره‌مند شود تا شاهد افزایش کیفیت آب‌لوله‌کشی منازل مسکونی در این منطقه باشیم.

فتحی خاطرنشان کرد: دستور احداث لوله انشعاب آب از ماملو به قیام دشت از سوی سازمان آب صادرشده اما هنوز این انتقال آب صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon