تاتارستان علاقمند به گسترش همکاری با ایران در بخش‌های مختلف است

تاتارستان علاقمند به گسترش همکاری با ایران در بخش‌های مختلف است

خبرگزاری تسنیم: رئیس‌جمهور تاتارستان گفت: علاقمندیم برای گسترش همکاری‌ها با ایران در عرصه‌های ماشین‌سازی، فناوری‌های اطلاعاتی، طرح‌های نوآوری و برنامه‌های آموزشی همکاری داشته باشیم.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در جریان سفر به روسیه، علاوه بر بازدید از مراکز علمی و فناوری جمهوری تاتارستان، به همراه دستیار ویژه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، با رستم مینی‌خانف رئیس‌جمهور تاتارستان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

ستاری در ضیافتی که رئیس جمهور تاتارستان به مناسبت حضور هیئت عالی‌رتبه علمی و فناوری کشورمان برپا کرده بود، اظهار داشت: دیدار از تاتارستان بسیار جالب توجه بود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر ایرانیان در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری و دستاوردهای قابل توجه پژوهشگران کشورمان، افزود: ما آماده همکاری در این عرصه‌ها با مراکز علمی و تحقیقاتی تاتارستان هستیم.

رستم مینی‌خانف رئیس‌جمهور تاتارستان نیز با بیان اینکه، همکاری‌های جمهوری تاتارستان با ایران در عرصه‌های اقتصادی باید گسترش یابد، افزود: تاتارستان در سال‌های اخیر پیشرفت‌های علمی زیادی به دست آورده و درحوزه فناوری‌های پیشرفته دستاوردهای چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های علمی در تاتارستان با حمایت دولت فدرال (روسیه) به دست آمده است، ادامه داد: همکاری تاتارستان با ایران را در چارچوب روابط روسیه وایران عالی ارزیابی می‌کنیم. با این حال سطح مبادلات تجاری جمهوری تاتارستان و جمهوری اسلامی ایران با عزم وعلاقه ما برای توسعه همکاری‌ها و روابط بین این جمهوری و ایران مطابقت ندارد. در نتیجه باید همکاری‌ها درعرصه‌های اقتصادی میان تاتارستان و ایران چند برابر افزایش یابد.

رئیس‌جمهور تاتارستان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های ایران بسیار بزرگ است و قازان و تهران علاقمند به توسعه همکاری ها هستند، گفت: ما علاقه‌مندیم برای گسترش همکاری‌ها با ایران درعرصه‌های ماشین‌سازی، فناوری‌های اطلاعاتی، طرح‌های نوآوری و برنامه‌های آموزشی همکاری داشته باشیم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران، در سفر چهار روزه خود به روسیه، از مراکز مختلف علمی و پژوهشی و فناوری جمهوری تاتارستان نیز بازدید کرد.

بازدید از کمپرسور ماش واتحادیه موتورسازان شهر قازان مرکز جمهوری تاتارستان، انستیتوی پزشکی پایه و بیولوژی دانشگاه فدرال قازان و مجتمع آزمایشگاهی انستیتوی پزشکی پایه و بیولوژی دانشگاه فدرال قازان و مراکز علمی و آموزشی داروسازی، تحقیقاتی پروتیومی و ژنومی و مرکز میکروسکوپی به همراه  بازدید از مجتمع آزمایشگاهی انستیتوی فیزیک دانشگاه فدرابل و انستیتوی زمین شناسی و فناوری‌های نفت و گاز دانشگاه فدرال از دیگر برنامه‌های معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این سفر بود.

در بخشی از این حضور، یک تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران و آکادمی علوم جمهوری تاتارستان در حوزه فناوری، به امضا رسید.

طبق این توافق‌نامه با توجه به ظرفیت‌های علمی و فناوری و جایگاه آکادمی علوم تاتارستان و انستیتوهای زیرمجموعه آن، مکانیزمی برای تقویت همکاری‌های فناوری طرفین ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
triboon