زورگیری تل آو‌یو از اوباما و دموکرات‌ها در آستانه انتخابات کنگره آمریکا

زورگیری تل آو‌یو از اوباما و دموکرات‌ها در آستانه انتخابات کنگره آمریکا

خبرگزاری تسنیم: جریان توهین به نتانیاهو توسط یکی از مقامات کاخ سفید را می‌توان مانوری برای ایجاد هیاهو با هدف منحرف کردن افکار جهانی از طرح های جدید شهرک‌سازی و امتیاز گیری نتانیاهو از واشتنگتن دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اگر کسی خبرهای مربوط به فلسطین را در فاصله دوشنبه تا پنج شنبه (6 تا 8 آبان )را مقایسه کند یک جابجایی 180 درجه‌ای را از لحاظ فضای حاکم مشاهده می‌کند. به گونه‌ای که در ابتدا واکنش‌ها به اعلام طرح احداث بیش از 1000 واحد مسکونی جدید برای مهاجران صهیونیست در شرق بیت المقدس و حوالی آن در کرانه باختری، فضای غالب را تشکیل می‌داد (بخصوص آنکه این واکنش ها با نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه همراه شد.)

 از صبح پنج شنبه در پی افشای اظهارات مربوط به یک مقام ناشناس کاخ سفید در توهین و بزدل خواندن نتانیاهو فضای حاکم بکلی دگرگون شد به گونه‌ای که انتقادهای شدید مطرح شده در نشست شورای امنیت از ادامه روند اسکان مهاجران صهیونیست در مناطق فلسطینی را به حاشیه برد و با توجه به در پیش بودن انتخابات میان دوره‌ای کنگره مقامات کاخ سفید و دولت اوباما را در وضعیتی قرار داد که به دلجویی از مسئولان صهیونیستی بپردازند و بیش از پیش ارادت خود را به اسرائیل ابراز دارند.

استمرار راهبرد اشغال خزنده تل آویو و سیاست یکی به نعل و یکی به میخ آمریکا

روز دوشنبه جنیفر ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از تصمیم جدید رژیم صهیونیستی برای ساخت 1000 واحد مسکونی دیگر در شرق بیت المقدس به شدت انتقاد و اعلام کرد این تصمیم با تلاش‌های که در منطقه برای برقراری صلح صورت می‌گیرد در تضاد است. وی گفت :" موضع ما در این زمینه کاملا آشکار است و ما فعالیت‌های مرتبط با شهرک سازی را غیر مشروع می‌دانیم و مخالفت صریح خود را با هرگونه اقدام یک جانبه که آینده بیت المقدس را با خطر مواجه کند، اعلام می‌کنیم."

البته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بلافاصله (بخصوص با توجه به در پیش بودن انتخابات میان دوره‌ای کنگره ) به دلجویی از مسئولان صهیونیستی پرداخت و ضمن تاکید بر روابط راهبردی دو طرف گفت :" روابط ما تزلزل ناپذیر است. گاهی ما با اقدامات دولت اسرائیل به ویژه شهرک‌سازی موافق نیستیم و مخالفت خود را بیان می‌کنیم اما این به این معنی نیست که روابط مستحکم و فوق العاده ما ادامه نخواهد یافت."

از اینرو اظهارات به ظاهر انتقاد آمیز اما به شدت محافظه کارانه خانم جنیفر ساکی چندان با واکنش منفی مسئولان اسرائیلی مواجه نشد. آنچه از این اظهارات بر می‌آید این است که آمریکا با اتخاذ سیاست "یکی به نعل و یکی به میخ" خواسته است از یک طرف پایبندی خود را به اجرای  طرح تشکیل دو دولت نشان دهد و از دیگر سو مانع از این شود که اتخاذ چنین مواضعی با خشمگین کردن لابی‌های یهودی به موقعیت دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره ضربه بزند.

اهانت یک ناشناس به نتانیاهو و قیل و قال صهیونیست ها و هواداران

آنچه واکنش و خشم توامان مسئولان صهیونیستی و همچنین حامیان اسرائیل در کنگره آمریکا را برانگیخت انتشار مقاله‌ای در نشریه آتلانتیک است که در آن نویسنده (جفری گلدبرگ) به نقل از یک مقام کاخ سفید (که از ذکر نام خود خودداری کرده است) نتانیاهو را ترسو و بزدل خواند و به نقل از وی نوشت :" موضوع خوب در مورد نتانیاهو این است که وی جرات به راه انداختن جنگ را ندارد. و موضوع بد این است وی برای سازش با فلسطینیان یا کشورهای عرب سنی کاری انجام نمی‌دهد."

افشاء و انتشار این اظهارات موجی از واکنش‌ها را علیه دولت آمریکا برانگیخت.خود بنیامین نتانیاهو (با توجه به انتقادهایی که به وی بعد از شکست در جنگ 51 روزه علیه غزه وارد شده است) به فرصت سازی از این اظهارات پرداخت و با حضور در پارلمان صهیونیستی (کنست )گفت :" اگر من از اسرائیل دفاع نمی‌کردم، اگر من به شدت از منافع ملی و امنیتی اسرائیل دفاع نمی‌کردم، آنها به من حمله نمی‌کردند."

روزنامه اسرائیلی هاآرتص فرصت طلبی نتانیاهو را به زیرکی گستاخانه تعبیر کرد و ضمن رد ادعای نتانیاهو نوشت :" بنیامین نتانیاهو باعث خشم بی‌سابقه کاخ سفید شده است اما نه به خاطر دفاع از منافع اسرائیل آنگونه که خود ادعا می‌کند، بلکه به خاطر رفتارهای توهین آمیزش در برخورد با باراک اوباما و بی اعتنایی به خواسته‌های وی."

با اینحال اظهارات اهانت آمیز منسوب به یک مقام کاخ سفید حتی واکنش طرفداران رابطه با امریکا و مخالفان ادامه سیاست اسکان مهاجران در اراضی اشغالی 1967 را نیز برانگیخت و در این راستا یائیر لاپید وزیر دارایی گفت: "هیچ اسرائیلی و هیچ وزیری در کابینه نمی تواند چنین کلماتی را در مورد نخست وزیر ما بپذیرد."

دولت اوباما سریع جا خالی داد !

دولت اوباما و دموکرات‌ها کوشیدند فاصله خود را با فرد توهین کننده به نتانیاهو دور نگه دارند. «آلیستر باسکی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درباره اظهارات این مقام آمریکایی گفت: " قطعا این اظهارات بازتاب مواضع دولت نیست، این گونه اظهارنظرها نابجا و غیرسازنده هستند؛ نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهور ما همکاری‌های کارآمد با یکدیگر دارند و مرتبا در مورد مسائل گوناگون با هم تبادل نظر می‌کنند؛ طبیعتا به رغم روابط بسیار نزدیکی که ما با اسرائیلی‌ها داریم، نمی توانیم با آنها در مورد همه مسائل توافق نظر داشته باشیم."

جنیفر ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  هم با بیان اینکه اقدام یک مقام آمریکایی در بزدل توصیف کردن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی موضع رسمی واشنگتن نیست افزود : "مسلما همانطور که می‌دانید در این مقاله از یک منبع ناشناخته در دولت آمریکا نقل شده است. شاید چنین شخصی در دولت وجود داشته باشد اما وزیر امور خارجه و رئیس جمهور آمریکا و کسانی که رهبری روابط ما با اسرائیل را در دست دارند،چنین لحنی را مناسب یا درست نمی‌دانند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز با اتخاذ مواضع مشابه گفت: "این اظهارات منعکس کننده موضع آمریکا  و نظر شخصی رئیس جمهور نیست. حقیقت این است که اسرائیل و آمریکا روابط بسیار نزدیکی دارند." وی افزود گمان نمی‌کند یک مقام ارشد دولت چنین عبارات توهین آمیزی را برای توصیف نتانیاهو به کار برده باشد.

در این میان سوزان رایس دبیر شورای امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی در پاسخ به خبرنگار وال استریت ژورنال کوشید اظهارات جفری گلدبرگ در خصوص بحرانی شدن روابط واشنگتن و تل آویو را زیر سوال ببرد و بر استمرار روابط راهبردی و هماهنگی‌های همه جانبه دو طرف درباره مسائل مختلف تاکید کند. وی در این رابطه گفت :" روابط آمریکا و اسرائیل اساسا از بسیاری جهات قویتر از هر زمان دیگری است. ما قویترین و گسترده ترین همکاریهای امنیتی را میان آمریکا و اسرائیل داریم و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از این مسئله در مناسبتهای بسیاری تقدیر کرده است.

باراک اوباما و نتانیاهو روابطی سازنده و موثر داشته‌اند. اوباما بیش از هر رهبر خارجی دیگری، با نتانیاهو ملاقات داشته است. اوایل این ماه نتانیاهو در کاخ سفید با اوباما دیدار و گفتگو کرد. من نیز همتای اسرائیلی خودم را به شام دعوت کرد. من قرار است میزبان هیئت بزرگی از اسرائیل باشم. نام این گروه، گروه مشورتی اسرائیل است که شامل نمایندگانی از جامعه اطلاعاتی، تشکیلات دفاعی و تشکیلات دیپلماتیک اسرائیل است. آنها با همکاران و همتایان آمریکایی خود در سطوح بسیار بالای این نهادهای دیدار و گفتگو می‌کنند. ما اطلاعاتمان را در اختیار یکدیگر می‌گذاریم و روی استراتژی مربوط به مسائل مختلف که منافع مشترکی برای هر دوی ما در منطقه دارد، گفتگو و تبادل نظر می‌کنیم. ما در این نشست درباره مسائلی از ایران گرفته تا مبارزه با داعش گفتگو می‌کنیم. این همکاری و مشورت عمیق و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و داشتن استراتژی مشترک در روابط اسرائیل و آمریکا بی‌سابقه است و این روابط و همکاری‌ها به شکلی بی‌بدیل در دولت کنونی آمریکا تکامل یافته است. البته مسائلی است که ما درباره آن اختلاف نظر نداریم. شناخته شده ترین اختلاف نظر میان ما که متاسفانه در مطبوعات و رسانه‌ها خود را نشان داده است، درباره مسئله شهرکسازی بوده است."

همچنانکه ملاحظه می‌شود افشای اهانت منسوب به یک مقام کاخ سفید موجب شد تا مسئولان دولت اوباما به دست و پا بیفتند و نهایت دلجویی را از مسئولان صهیونیستی داشته باشند.

نتیجه گیری:

از آنچه که گفته شد چند نکته قابل تشخیص است. نخست اینکه افشای اظهارات اهانت آمیز منسوب به یک مقام کاخ سفید از نتانیاهو موجب شد انتقادهای جهانی از دور جدید اقدامات اشغال خزنده این رژیم در چارچوب سیاست اسکان مهاجران صهیونیست در اراضی اشغالی سال 1967 (که میباید برای تشکیل دولت فلسطینی در اختیار فلسطینی‌ها قرار گیرد ) در حاشیه قرار گیرد.

چنانکه روزنامه چپ‌گرای صهیونیستی هاآرتص با اذعان به این مسئله نوشت: " یکی از نتایج طرح این مباحث انحراف از مسئله شهرک سازی با توجه به موقعیت ضعیف دموکرات‌ها پیش از انتخابات کنگره، می‌توان تصور کرد که استفاده از چنین لفظی چه واکنش‌هایی را از طرف فعالان حزب، یهودیان و دیگران به دنبال داشته است، افرادی که همگی خواستار سرپوش گذاشتن براین رسوایی و مهار آسیب ها بوده‌اند.رای دهندگان بالقوه یهودی و دموکرات که احتمالا با سیاست‌های نتانیاهو مخالفند و از سیاست‌های اوباما دفاع می‌کنند نیز به احتمال زیاد از توهین غیر منتظره به نخست وزیر اسرائیل شوکه شده‌اند."

دوم اینکه مسئولان دولت اوباما با کنار گذاشتن و یا دستکم کاهش انتقادهای خود از دور جدید سیاست اشغال خزنده اسرائیل به دلجویی از مسئولان اسرائیلی روی بیاورند و حتی به التماس بیفتند. با در نظر گرفتن این آثار در مجموع می‌توان گفت که به نظر می‌رسد دولت نتانیاهو در اجرای طرح‌های جدید اسکان مهاجران صهیونیست در کرانه باختری و شرق بیت المقدس ( البته در آنچه که به واکنش دولت اوباما مربوط می‌شود) به زعم خود بازی دو سر برد را برای خود  و دو سر باخت را برای دولت اوباما رقم زده است که بر اساس آن اگر واشنگتن با طرح‌های توسعه طلبانه جدید مخالفت کند هزینه‌هایش را در انتخابات پرداخت کند و اگر با آن همراهی کند و یا در شورای امنیت در سر راه تصویب قطعنامه جدید مانع تراشی کند در این صورت باز در بین فلسطینی‌ها و دیگر حامیان طرح تشکیل دولت فلسطینی بی آبرو شود.

انتهای پیام/ر

اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان