درگیری‌ها در سینای مصر حداقل تا ۶ماه ادامه می یابد/اسرائیل حضور نظامیان مصری در سینا را ضروری می‌داند

درگیری‌ها در سینای مصر حداقل تا 6ماه ادامه می یابد/اسرائیل حضور نظامیان مصری در سینا را ضروری می‌داند

خبرگزاری تسنیم: سرلشکر بازنشسته ارتش مصر با اشاره به ناآرامی و درگیری های صحرای سیناء پیش بینی کرد که این درگیری‌ها در یک سطح معینی ممکن است تا ۶ ماه آینده در صحرای سیناء ادامه پیدا کند.

دکتر"طلعت مسلم" درگفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم، با اشاره به درگیری های اخیر در صحرای سینا واقع در شمال مصر گفت: عامل این درگیری‌ها افراد وابسته به قبائل ساکن در صحرای سینا هستند. هدف آنان ایجاد بی‌ثباتی در حاکمیت دولت در این منطقه است. البته دربین مهاجمان تعدادی تکفیری به چشم می‌خورند.

ناتوانی دولت قاهره

این تحلیلگر مسائل نظامی و سیاسی مصر در پاسخ به این سئوال " پیش از راه یابی السیسی به قدرت ما شاهد برخی از ناآرامی‌ها و درگیری‌ها در صحرای سینا بودیم. السیسی یکی از وعده‌هایش در زمان انتخابات ریاست جمهوری مبارزه با تروریست و استقرار امنیت و ثبات در مصر بود ولی ما همچنان شاهد درگیری در سینا هستیم. السیسی چقدر توانسته به وعده‌اش جامه عمل بپوشاند؟" گفت: وقتی تاریخ قبائل ساکن در صحرای سینا را ورق بزنیم، ملاحظه خواهیم کرد، از زمان جمال عبدالناصر تاکنون هیچ دولتی نتوانسته است براین قبائل غلبه پیدا کند. به نظر بنده دولت السیسی نیز از این موضوع مسثتناء نیست.

استقرار ارتش درسینا

این سرلشکر بازنشسته ارتش مصر درپاسخ به پرسشی دیگری مبنی بر اینکه" با توجه به پیمان کمپ دیوید که میان قاهره و تل آویو منعقد شده است، چنانچه گروه‌های تروریستی فعالیت‌های خود را در صحرای سینا از سربگیرند آیا ارتش مصر در این صحرا مستقر خواهد شد؟ "گفت: بنده معتقدم همواره تعدادی از نیروهای اطلاعاتی وابسته به ارتش در این منطقه حضور دارند. ارتش اسرائیل می‌داند که واحدهای از ارتش مصر برای سرکوبی گروه‌های تروریستی وارد صحرای سینا شده‌اند. تل آویو می‌داند، چنانچه بخواهد مرز اسرائیل[فلسطین اشغالی] با مصر از امنیت و آرامش برخوردار باشد، حضور نظامیان مصری در صحرای سینا لازم و ضروری است البته میزان حضور ارتش مصر در این صحراء به تصمیم قاهره بستگی دارد؛ زیرا سینا جزیی از خاک مصر است و تامین امنیت آن به عهده قاهره است لذا مخالفت یا موافقت اسرائیل تاثیر چندانی در این زمینه ندارد.

ادامه یافتن درگیری‌ها

وی باتوجه به ظهور جریانات تکفیری – تروریستی در کشورهای عربی درخصوص احتمال ادامه یافتن ناآرامی‌ها و درگیری‌های درصحرای سینا گفت: این درگیری‌ها دریک سطح معینی ممکن است تا 6 ماه آینده در صحرای سینا ادامه پیدا کند و پس از آن کاهش خواهد یافت.

قابل پیش بینی نبودن تحولات

وی درپایان درخصوص سرنوشت گروه‌های تکفیری – تروریستی در کشورهای عربی و اسلامی گفت: متاسفانه این گروه‌ها در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا فعال شده‌اند. این جریانات تروریستی فقط برخاسته از متن کشورهای اسلامی نیستند بلکه عناصری بسیاری از کشورهای بیگانه در آنها به چشم می‌خورند تا تغییرات بنیادین درمنطقه ایجاد کنند. البته برخی کشورها از قدیم درمنطقه حضور داشتند مثل آمریکا، انگلیس، روسیه اما اینک عناصر و قدرت‌های جدیدی در تحولات خاورمیانه و کشورهای اسلامی وجود دارند که تمام آنها پیرامون یک محور خاصی نیستند و هرکدام انگیزه و هدف خاص خود را دنبال می‌کنند لذا فعالیت‌ها و اقدامات آنها چندان قابل پیش بینی نیست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان