حجم روابط اقتصادی ایران و افغانستان، سالانه ۴ میلیارد دلار/ ارتباطات درمانی با افغانستان تقویت شود

حجم روابط اقتصادی ایران و افغانستان، سالانه 4 میلیارد دلار/ ارتباطات درمانی با افغانستان تقویت شود

خبرگزاری تسنیم: معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: افتتاح نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی سبب معرفی این استان در بعد بین‌المللی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسن قشقاوی صبح امروز در دیدار رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان جنوبی اظهار کرد: خراسان جنوبی در حاشیه و گوشه‌نشینی نیست بلکه از نظر علمی و فرهنگی در سطح کشور مطرح است.

وی با بیان اینکه در این استان اقدامات خوبی در زمینه‌های مختلف صورت گرفته است، افزود: ‌این اقدامات نسبت به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌‌های این استان بسیار ناچیز است.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه افزود: خراسان جنوبی به لحاظ تاریخی پیشینه طولانی دارد به طوری که این استان 120 سال گذشته در کنسول‌گری روسیه بوده است.

قشقاوی بیان کرد: افتتاح نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی در بحث علمی و صدور ویزای تحصیلی برای کشورهای همسایه از جمله افغانستان می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه ما در ورود و خروج غیر قانونی اتباع خارجی مشکل داریم، گفت: در زمینه ارتباط علمی با کشورهای همسایه از جمله افغانستان باید ورود اتباع خارجی از طریق ویزای کوتاه و بلند مدت انجام شود.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه دانشگاه‌های خراسان جنوبی می توانند در بخش بین‌المللی حضوری فعال داشته باشند، تصریح کرد: خراسان جنوبی می‌تواند به جز افغانستان با سایر کشورهای آسیایی از طریق جاده ابریشم ارتباط برقرار کند که باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

قشقاوی خراسان جنوبی را قطب دانشگاه‌های کشور دانست و بیان کرد: باید ظرفیت‌های این استان از جمله کویر شناسایی و زمینه جذب گردشگر در این استان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه ایران میراث‌خوار علم پزشکی است، افزود: باید ارتباطات درمانی با افغانستان تقویت شود که در این زمینه باید اقتصاد خوبی در خراسان جنوبی ایجاد شود.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه به سفر استاندار خراسان جنوبی به استان فراه افغاستان اشاره کرد و گفت: باید این ارتباطات گسترش یابد تا زمینه شکوفایی اقتصادی هر چه بیشتر این استان فراهم شود.

قشقاوی با بیان اینکه سالانه 4 میلیارد دلار حجم روابط اقتصادی با کشور افغانستان داریم، تصریح کرد: در حال حاضر زیرساخت‌ها در کشور افغانستان فراهم است که باید از این زیرساخت‌ها در زمینه افزایش اقتصادی استان استفاده شود.

وی تاکید کرد: باید مطالعات علمی دانشگاه‌ها بر روی برطرف کردن نیازهای استان متمرکز شود و برای این امر برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: در زمینه فراوری محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نیز اقدامات متمرکزی تاکنون انجام نشده که این موضوع نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/ ب

اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon