کلینیک صنعت و کسب و کار در ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد

کلینیک صنعت و کسب و کار در ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: کلینیک صنعت و کسب وکار برای عارضه‌یابی واحدهای صنعتی و ارائه مشاوره‌های تخصصی به واحدهای صنعتی یک ماه آینده در ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، صابر پرنیان تحصیلات آکادمیک خود را در مقطع کارشناسی رشته زمین‌شناسی و مقطع کارشناسی ارشد رشته زمین‌شناسی گرایش اکتشاف معدن به ترتیب در دانشگاه‌های پیام‌نور تبریز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به پایان رسانده است.

گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار تسنیم با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی در ادامه آمده است.

تسنیم: تاریخچه، اهداف و وظایف شرکت شهرک‌های صنعتی را توضیح دهید.

پرنیان: شرکت شهرک‌های صنعتی یک شرکت توسعه‌ای است که وظیفه آن ایجاد زیرساخت صنعتی و آماده‌سازی بستر سرمایه‌گذاری، هماهنگی، سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های نرم‌افزاری در حوزه صنایع کوچک به منظور رشد و ارتقای تولید، خوشه‌های صنعتی و نیز فعالیت‌های پژوهشی برای رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار است.

تسنیم: منظور از خوشه‌های صنعتی چیست؟

پرنیان: فعالیت‌های همگن موجود از طریق خوشه‌های صنعتی توسعه یافته و سبب می‌شود در حوزه خاص خود که شامل  بازار و تولید است، رونق و توسعه داشته باشند و به سوی برندسازی و اشتغال پایدار حرکت کنند.

خوشه‌های نقل و عرقیات گیاهی، خوشه سنگ، خوشه عسل از جمله خوشه‌های صنعتی استان است.

تسنیم: چند شهرک‌ صنعتی در آذربایجان‌غربی و با چه زیرساخت‌هایی وجود دارد؟

پرنیان: 34 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان وجود دارد که 23 شهرک و ناحیه با داشتن اکثر زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری مانند راه، آب، برق، گاز و تلفن و در برخی از آن‌ها تصفیه‌خانه‌های صنعتی  در حال واگذاری زمین برای سرمایه‌گذاری است و 11 مورد باقی‌مانده نیز در حال خرید زمین، مکان‌یابی و ایجاد زیرساخت‌ها هستند.

پنج شهرک و ناحیه صنعتی تا یک سال آینده به مرحله واگذاری زمین برای سرمایه‌گذاری می‌رسد.

تسنیم: تعداد افراد شاغل و قراردادهای واگذاری زمین به متقاضیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان چقدر است؟

پرنیان: حدود 20 هزار شاغل مستقیم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان‌غربی مشغول فعالیت هستند و یک هزار و 975 قرارداد واگذاری زمین با متقاضیان سرمایه‌گذاری منعقد شده است که از این تعداد 980 قرارداد منجر به صدور پروانه بهره‌برداری و تولید و مابقی نیز در حال ساخت و ساز و نصب ماشین‌آلات صنعتی است.

قراردادهای واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان با گذشت یک سال از زمان انعقاد قرارداد در صورتی که ساخت‌وساز در آن انجام نگیرد به عنوان واحد راکد معرفی و لغو قرارداد می‌شوند.

تسنیم: مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی استان چیست و شرکت شهرک‌های صنعتی برای رفع این مشکلات چه برنامه‌هایی دارد؟

پرنیان: مشکلات واحدهای صنعتی پس از افزایش قیمت ارز کمبود نقدینگی است به طوری که با افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه مواجه هستیم و معاملاتی که قبلا به صورت غیرنقدی انجام می‌شد، در حال حاضر به صورت کاملا نقدی انجام می‌شود.

رکود، درصد بالای تسهیلات بانکی که به بخش تولید تزریق می‌شود، فقدان آخرین تکنولوژی روز و مشکلات مدیریتی و پیدا نکردن بازار و مشتری مناسب برای تولیدات واحدهای تولیدی  نیز از جمله مشکلات و چالش‌هایی است که واحدهای صنعتی استان با آن درگیر هستند.

با وام 24 درصد هرگز نمی‌توان انتظار داشت که صنعت کشورمان با صنعت کشور ترکیه رقابت کند بنابراین لازم است با اتخاذ سیاست‌های صحیح و کارشناسی برای رشد صادرات به بازار خارجی دست پیدا کنیم.

تسنیم: چه اقدامات خاصی برای رفع موانع و مشکلات تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان انجام شده است؟

پرنیان: شرکت شهرک‌های صنعتی در ارتباط با کمک‌های فنی و اعتباری، تسهیلاتی با نرخ‌های پایین‌تر از ارقام ذکر شده به برخی از واحدهای صنعتی محدود از منابع داخلی و وام‌های تکلیفی پرداخت کرده است.

فعال کردن خوشه‌های صنعتی در شش سال گذشته به شکل امروزی جزو کارهای موفق در حوزه نرم‌افزار و ارتقای تولید است.

شهرک تخصصی کانی غیرفلزی در خوی به منظور جلوگیری از خام‌فروشی سنگ‌های معادن سنگ شمال استان و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در آن‌ها و همچنین ایجاد اشتغال پایدار راه‌اندازی می‌شود.

کلینیک صنعت و کسب وکار برای عارضه‌یابی واحدهای صنعتی و ارائه مشاوره‌های تخصصی به واحدهای صنعتی یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

شهرک تخصصی فناوری، یک نهاد پشتیبان نرم‌افزاری از صنعت و تولید استان است که در این مکان ایده‌ها تبدیل به تولید می‌شوند و  شرکت‌های دانش‌بنیان، فن‌آور و مشاور با استقرار در این شهرک بر اساس ظرفیت استان از واحدهای صنعتی پشتیبانی نرم‌افزاری به عمل می‌آورند.

شهرک‌های فناوری در سطح کشور براساس مزیت‌های هر استان تاسیس و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که در حال حاضر تنها سه شهرک فناوری در کشور فعال و هفت شهرک دیگر در حال ساخت و ساز است.

علاوه بر اینکه تمام آزمایشات مرجع صنایع غذایی در کل کشور در شهرک فناوری و صنایع غذایی ارومیه انجام می‌شود خدمات مناسبی نیز برای واحدهای فعال در این زمینه ارائه می‌شود.

نمایشگاه دائمی سنگ برای به نمایش گذاشتن توانمندی‌های آذربایجان‌غربی در بخش سنگ در شهرک فناوری افتتاح شده است و نیز  افتتاح نمایشگاه دائمی تولیدات استان در این مکان از برنامه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

نمایشگاه دائمی هرباریوم گیاهان دارویی که در واقع موزه‌ای از مجموع گیاهان دارویی استان است، در شهرک فناوری ارومیه برای استفاده محققان، دانشجویان و تولیدکنندگان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

انتهای پیام/ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon