پلیس آب در استان فارس تشکیل شود


پلیس آب در استان فارس تشکیل شود

خبرگزاری تسنیم: استاندار فارس با بیان مشکلات ناشی از کمبود آب و خشکسالی در استان فارس، گفت: پلیس آب باید در استان فارس تشکیل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیرازبه نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، سید محمد احمدی در ششمین گردهمایی فرمانداران استان فارس با بیان مشکلات ناشی از کمبود منابع آب استان و خشکسالی‌ها، اظهار کرد: پلیس آب باید در استان فارس تشکیل شود.

احمدی با تاکید بر اینکه استفاده بهینه از منابع آب سطحی و زیرزمینی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: تلاش ما و همه فرمانداران استان به عنوان نمایندگان مردم باید این باشد که منابع موجود را مدیریت کنیم و با توجه به کمبود آب استان، این منابع به شکل بهینه و صحیح در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند.

استاندار فارس با بیان اینکه در فارس چندین دریاچه کوچک و بزرگ داریم که باید تا پیش از خشک شدن کامل مورد توجه قرار گیرند، خاطرنشان کرد: از آنجا که محیط زیست به عنوان اولویت نخست رئیس جمهور مطرح شده و پس از آن بحث آب مورد تاکید قرار گرفته امیدواریم با بررسی مشکلات منابع آب در این گردهمایی، راهکارهای توجیه و آگاه‌سازی مردم در جهت به مشارکت گرفتن آنها و استفاده بهتر از منابع بررسی شود.

احمدی ابراز امیدواری کرد که با همکاری یکدیگر و با پیروی از فلسفه عاشورا و راه امام حسین (ع) در حفظ ارزش‌ها و اجرای منویات امام موفق عمل کرده و با بهره‌گیری از سیره امام حسین (ع) خالصانه خادم مردم باشیم.

خلیل رضاییان، معاون عمرانی استاندار فارس، نیز در این گردهمایی با ابراز خرسندی از تشکیل پیاپی جلسات شورای عالی آب، افزود: خوشبختانه در فارس آرزوی برخورد با برداشت کنندگان غیرمجاز آب تحقق یافته و با همکاری آب منطقه‌ای فارس، فرمانداران و قضات دادگاه‌ها در چندین شهرستان پر کردن چاه‌های غیرمجاز به خوبی انجام شده و این فرصتی است که باید با تدبیر از آن استفاده کرد.

معاون عمرانی استانداری فارس همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و محیط زیست را در مدیریت صحیح منابع آب موجود ضروری دانست و از مدیران شرکت‌های آب و فاضلاب فارس خواست تا در بحث آب شرب، سرانه هر بخش را با توجه به جمعیت آن تعیین کنند.

رضاییان ایجاد فضای مناسب برای اصلاح تعرفه و اصلاح شبکه‌ها را مهم برشمرد و راهکار غیرمحلی را برای حل بحران آب ضروری عنوان کرد.

وی با تاکید بر بحث حوزه بختگان، 12 شهرستان را به صورت مستقیم و یک شهرستان را به شکل غیرمستقیم در برداشت از آب این حوزه سهیم دانست و از مدیران خواست تا با نگاهی همه جانبه به بختگان، به برنامه‌ریزی دقیقی در زمینه برداشت دست یابند.

معاون عمرانی استانداری فارس راهکار تعیین خسارت عدم کشت برای افرادی که نمی‌توانند در این سال‌ها کشت کنند را مطرح کرد و خرید حقابه برخی حقابه‌بران را برای خارج نمودن آنها از گردونه کشت راهکار دیگر عنوان کرد.

ارسلان هاشمی، مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان شرکت مدیریت منابع آب نیز به وضعیت منابع آب کشور اشاره کرد و با بیان کاهش میانگین بارش امسال در کشور، حجم مخازن سدهای کشور را 47 درصد عنوان کرد و افزود: منابع آب‌های زیرزمینی کشور در مقایسه با کشورهای دیگر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. این در حالی است که در کشورهای دیگر تنها 70 درصد برداشت از منابع زیرزمینی صورت می‌گیرد حال آنکه در کشور ما میزان برداشت به 92 درصد می‌رسد.

هاشمی به چالش‌های زیست محیطی ناشی از افت سطح آب نیز اشاره کرد و تغییرات حداکثر غلظت غبار در سال‌های اخیر در استان‌های کشور را خطری جدی برشمرد.

وی کاهش کیفیت آب زیرزمینی، بیابان‌زایی و هجوم آب شور، افزایش هزینه‌های بهره‌برداری، اثرات زیست محیطی و فرونشست زمین را به عنوان عوارض ناشی از افت سطح آب زیرزمینی و اضافه برداشت آب‌خوانها عنوان کرد و خواستار مدیریت بهره‌برداری مبتنی بر اصول توسعه پایدار، انسداد چاه‌های غیرمجاز و ارتقای فرهنگ بهره‌برداران شد.

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس، نیز با بیان اینکه در زمینه حجم آب سدهای استان با وضعیت نامناسبی نسبت به سال گذشته روبه‌رو هستیم و بیش از 600 میلیون متر مکعب از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌کنیم ورود جدی به بحث آب را ضروری دانست و به کاهش شدید آبدهی رودخانه‌های بزرگ استان در سال آبی 93 - 92 اشاره کرد.

وی خواستار آن شد تا تهدیدات ناشی از محدودیت منابع آب را جدی گرفته و مشکلات تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی با هم‌فکری و مدیریت همه جانبه بررسی و برطرف شود.

دهقانی همچنین به کمک‌ها و حمایت‌های مسئولان چندین شهرستان از جمله کازرون، سروستان، جهرم، بوانات، ارسنجان و غیره در پر کردن چاه‌های غیرمجاز اشاره و ابراز امیدواری کرد: با همکاری سایرین در شهرستان‌های دیگر نیز این امر ادامه یابد.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon