گاردین: بحران خاورمیانه نتیجه حمایت آمریکا از دیکتاتورهاست

گاردین: بحران خاورمیانه نتیجه حمایت آمریکا از دیکتاتورهاست

خبرگزاری تسنیم: ناامنی بی سابقه در منطقه نتیجه دخالت‌های مداوم آمریکا و حمایت غرب از حکومت های دیکتاتوری خاورمیانه قبل و بعد از "بهار عربی" است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،‌ روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی نوشت سرتاسر 3 قاره از افغانستان تا شمال آفریقا اکنون صحنه دخالت خارجی و  فروپاشی دولتهاست.

در عراق و سوریه  شاهد دخالت دوباره آمریکا برای مبارزه با داعش هستیم، در اوکراین هزاران نفر طی یک جنگ نیابتی بین نیروهای مورد حمایت روسیه و نیروهای مورد حمایت غرب قربانی شده اند و در شرق دور نیز تنش ها بین چین، ژاپن و دیگر متحدان آمریکا در حال صعود است.

انگلیس نهایتا عملیات خود را پس از 13 سال اشغال در افغانستان به پایان رساند، ادعای عجیب این بود که علی رغم پراکنده شدن القاعده در جهان،‌ این عملیات "تقریبا موفقت آمیز" بود؛ آن هم در کشوری که هزاران نفر کشته شده اند و طالبان بخشهای وسیعی را در کنترل دارد و خشونت علیه زنان تشدید شده است.

اشغال افغانستان آغاز جنگ های بی پایان غرب بود که در ادامه فاجعه اشغال عراق و حملات پهپادی در پاکستان و سومالی، حمایت از شورشیان در سوریه و دخالت"انسان دوستانه" در  لیبی که میراث آن یک دولت ورشکسته و جنگ داخلی بود  بدان افزوده شد.

خاورمیانه اکنون در یک بحران بی سابقه‌ای فرو رفته است. بیش از هر عامل دیگری، این بحران حاصل دخالت پیوسته آمریکا و غرب و حمایت از سیستم‌های دیکتاتوری است که قبل و بعد از «بهار عربی» ادامه یافت. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان