افغانستان درخواست جدیدی برای خرید بالگردهای روسی ارائه نکرده است

افغانستان درخواست جدیدی برای خرید بالگردهای روسی ارائه نکرده است

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی نیروهای ایساف اعلام کرده است که افغانستان درخواست جدیدی برای خرید بالگردهای روسی ارائه نکرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «کریس بلچر» سخنگوی نیروهای بین‌المللی در افغانستان (ایساف) گفت: کابل درخواست جدیدی برای خرید بالگردهای Mi-17  ساخت روسیه ارائه نکرده است.

بلچر خاطرنشان کرد: تجهیز و آموزش واحدهای نیروهای هوایی افغانستان برای حفظ امنیت و برقراری ثبات در این کشور بسیار مهم است.

سخنگوی ایساف ادامه داد: تکمیل برنامه تحویل بالگردهای روسی به افغانستان نقطه عطف دیگری برای نیروهای امنیتی افغانستان و ایساف محسوب می‌شود و افغانستان را برای انجام مأموریت‌های احتمالی در آینده از جمله مأموریت برای کمک‌های بشردوستانه و همچنین انجام وظایف نظامی خود آماده می‌کند.

سرویس فدرال همکاری‌های نظامی فنی روسیه گفته است که مسکو از سال 2001 تاکنون 63 بالگرد در اختیار افغانستان قرار داده است که این بالگردها براساس توافقنامه‌ای که در آن سال میان شرکت صادرات اسلحه روسیه و وزارت دفاع آمریکا امضا شد بوده به افغانستان تحویل داده شده است.

براساس گزارش سرویس فدرال همکاری‌های نظامی فنی روسیه تحویل این بالگردها به افغانستان راه حل خوبی برای تلاش‌ها در جهت تشکیل نیروهای امنیتی افغاستان بود و این اقدام بخشی از تلاش‌های مشترک روسیه و آمریکا در مبارزه با تروریسم بین‌المللی به شمار می‌رود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که «آناتولی پانچوک» معاون مدیر سرویس فدرال روسیه اعلام کرده بود: روسیه با پایان ماه اکتبر قراردادش با پنتاگون برای تحویل 63 هلیکوپتر MI-17V5  (بالگردهای حمل و نقل تاکتیکی) برای ارتش افغانستان را تکمیل می‌کند.

وی ادامه داد که همچنین جشن رسمی نیز برای تحویل چهار بالگرد باقی مانده در 29 اکتبر در کارخانه «کازان» برگزار خواهد شد.

پانچوک در حاشیه «Euronaval-2014» نمایشگاه تجهیزات دفاعی نظامی نیروی دریایی اروپا در مورد رایزنی هیئت آمریکایی برای خدمات پس از فروش بالگردهای روسی اطلاع‌رسانی کرد.

بر اساس گفته وی در حال حاضر یک هیئت به نمایندگی از واشنگتن در مسکو در مورد ادامه همکاری روسیه و خدمات پس از فروش و تحویل قطعات یدکی برای بالگردهای حمل و نقل گفت‌وگو می‌کنند.

چند ماه قبل صدای روسیه به نقل از پنتاگون نیز اعلام کرده بود که آمریکا با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد دلار قصد دارد ده‌ها فروند بالگرد ام آی 17  روسی را برای ارتش افغانستان خریداری کند.

بر اساس این گزارش بالگردهای ام آی 17 روسی هم اکنون در دو کارخانه کازان و اولان اوده تولید می شود. این

تازه ترین اقدام وزارت دفاع آمریکا برای تجهیز ارتش افغانستان به سلاح های نظامی به شمار می‌رود.

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا در این باره تاکید کرده بود که بالگردهای روسی ام آی 17 به خوبی نیازهای ارتش افغانستان را برآورده خواهد کرد.

فرماندهان آمریکایی مستقر در افغانستان نیز گفته بودند که این بالگردها بسیار بادوام و برای شرکت در عملیات سریع است همچنین براحتی از آن می‌توان استفاده کرد و نیروهای افغان نیز تجربه پرواز با آن را دارند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان