صعودی شدن قیمت نفت با به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران

صعودی شدن قیمت نفت با به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران

خبرگزاری تسنیم: بانک نومورای ژاپن هشدار داد، اگر مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا به نتیجه نرسد، بازار نفت باید در انتظار وارد شدن «یک ریسک سیاسی افزایشی مهم بر قیمت» باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی سی ان بی سی، بانک نومورای ژاپن هشدار داد، اگر مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی به شکست بیانجامد، بازارها باید در انتظار وارد شدن «یک ریسک سیاسی افزایشی مهم بر قیمت نفت باشند.»
آلاستایر نیوتون، تحلیلگر ارشد سیاسی بانک نومورا در یادداشتی نوشت، اگر ایران از پای میز مذاکره برخیزد، بازارها ممکن است به راحتی از (به خطر افتادن) ثبات منطقه بترسند و این می تواند بر قیمت نفت که از ماه ژوئن در مسیر کاهشی قرار گرفته تاثیر بگذارد.
نیوتون افزود: «موضوع ایران ممکن است مجددا عوامل سیاسی را برای تعیین قیمت نفت قبل از پایان سال پیش بکشد.»
قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر، روز جمعه به زیر 86 دلار رسید که ناشی از تقویت ارزش دلار و فزونی عرضه در بازار بود. قیمت نفت برنت در ماه اکتبر بیش از 9 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش ماهیانه از می 2012 تاکنون بود.
نیوتون در ادامه گفت: «در صورتی که تا 24 نوامبر توافقی حاصل نشود، من فکر می کنم کنگره آمریکا تحریم های جدیدی را به اجرا خواهند گذاشت.» وی افزود، زمینه هایی وجود دارد که نشان می دهد احتمال دستیابی به توافق کمتر از 50 درصد است.
وی افزود: «اگر به یک یا چند دلیل، مذاکرات شکست بخورد، فعالان بازار احتمالا بر روی بازه زمانی ژانویه تا آوریل تمرکز خواهند کرد که بهترین زمان از نظر شرایط آب و هوایی برای برگزاری مانورهای نظامی در منطقه خلیج فارس است.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود، اگر ایران مجددا کار بر روی راکتور آب سنگین اراک را آغاز کند، که تنها 6 تا 9 ماه تا تکمیل شدن زمان نیاز دارد، ممکن است اسرائیل تصمیم به حمله به تاسیسات هست های ایران را بگیرد. در آن صورت ایرانی ها نیز مقابله به مثل خواهند کرد و اسرائیل را هدف قرار خواهند داد. «بنابراین هرگونه افزایش قیمت ناشی از تحولات ایران در سه ماهه نخست سال 2015 بعید است دوام داشته باشد.»
انتهای پیام/ 171



 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه