روحانی: راهی جز همکاری وجود ندارد/ بورگه برنده: کاملاً آماده همکاری هستیم


روحانی: راهی جز همکاری وجود ندارد/ بورگه برنده: کاملاً آماده همکاری هستیم

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری گسترش روابط ایران و نروژ را به نفع پیشرفت و رفاه دو ملت دانست و اظهار داشت: در دنیای امروز برای دستیابی به پیشرفت، توسعه و رفاه بیشتر، راهی جز همکاری، تعاون، کمک به یکدیگر و برقراری مناسبات سازنده بین کشورها وجود ندارد.

به‌گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسینم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، روز یکشنبه در دیدار «بورگه برنده» وزیر خارجه نروژ با بیان اینکه ایران و نروژ همواره روابط بسیار مناسبی با یکدیگر داشته‌اند، اظهار داشت: شرایط امروز منطقه و جهان ایجاب می کند که رایزنی های بیشتری با هم داشته و روابط دو کشور را هر چه بیشتر تقویت کنیم.

وی افزود: اگر طرف‌های مذاکره کننده هسته‌ای اراده جدی داشته باشند، در زمان باقیمانده می توانیم به توافق کلی در همه زمینه‌ها دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایران و نروژ از توانایی ها و امکانات زیادی برای ارتقای سطح روابط خود در عرصه‌های گوناگون به ویژه در فعالیت‌های اقتصادی برخوردارند و باید آنها را تقویت کنیم.
روحانی افزود: همکاری بین دو کشور به توسعه و پیشرفت ایران و نروژ و بهبود وضعیت دو ملت منتهی می شود و دلیلی ندارد که همکاری های خود را تقویت نکنیم.
وی بر همین اساس متذکر شد: با توجه به اهداف مشترک دو کشور در زمینه همکاری های دو جانبه و تحولات منطقه و جهان، امیدوارم بتوانیم همکاری های بهتر و سازنده‌ای با هم داشته باشیم.
رئیس شورایعالی امنیت ملی کشورمان در ادامه، تحریم های اعمال شده علیه ملت ایران را غیر قابل قبول و نادرست دانست و گفت: تحریم ها به نفع هیچ‌کس نیست.
روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان با 1+5، گفت: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات خود جدی است و در زمینه مسایل هسته‌ای بسیار شفاف بوده و فعالیت‌های ما زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی و درچارچوب  NPT قرار دارد.
رئیس جمهور تأکید کرد: امیدوارم در موضوع هسته‌ای به همان اهدافی که اعلام کرده ایم یعنی نتیجه برد - برد که به نفع طرفین خواهد بود، برسیم.
روحانی، برقراری امنیت پایدار در منطقه و جهان را نیازمند رایزنی و همکاری های بیشتر کشورها دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران قربانی تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی (شیمیایی) بوده و پیشنهاد دهنده خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همه توان خود را برای مبارزه با تروریسم به‌کار گرفته‌ایم و از توان و امکانات خود برای کمک به دولت‌های منطقه علیه گروه‌های تروریستی استفاده می کنیم.
وزیر امور خارجه نروژ نیز در این دیدار، با اشاره به علاقه‌مندی کشورش به تقویت هر چه بیشتر روابط با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: علاقه‌مندی بسیاری در نروژ برای همکاری های گسترده با تهران وجود دارد.

«بورگه برنده» تصریح کرد: دولت در کنار شرکت‌های بزرگ نروژی آمادگی دارد هر چه زودتر فعالیت‌های خود را در تهران آغاز کند و در این راستا سیگنال های قوی فرستاده‌ایم.
وی با تأکید بر نقش و جایگاه مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اظهار داشت: ایران نقش کلیدی در منطقه ایفا می کند و بر این اساس معتقدیم ایران ظرفیت‌های زیادی در برقراری امنیت و ثبات در منطقه دارد که قابل چشم پوشی نیست.
وزیر خارجه نروژ گفت: معتقدیم با آغاز به کار دولت شما، شرایط مناسبی فراهم شده تا مناسبات تهران - اسلو بیش از پیش گسترش یابد.
وی در پایان با اشاره به ضرورت مقابله با افراطی گری و تروریسم، اعلام کرد: نروژ در مبارزه با افراطی گری از جمله با داعش، منافع و دیدگاه مشترکی با ایران دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon