اختیارات شوراها در قانون اساسی، عملیاتی نمی‌شود

اختیارات شوراها در قانون اساسی، عملیاتی نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اساسی می‌تواند پایه خوبی برای کار شوراها باشد اما اختیاراتی که در آن برای شوراها در نظر گرفته شده است اعمال نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حامد قادرمرزی شامگاه یکشنبه در دیدار اعضای شورای شهر سنندج و روسای شورای شهرهای استان با نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی با محوریت بررسی طرح ارائه شده از سوی نماینده بوکان به مجلس شورای اسلامی مبنی بر تغییر قانون انتخاب شهردار توسط شوراها با اشاره به هراس جوامع محافظه کار از تغییر اظهار کرد: متاسفانه فرهنگ تقدیر و تشکر در کشور ما وجود نداشته و صرفا تذکر و انتقاد منفی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اظهارات برخی افراد که نمایندگان مجلس شوراها را به چشم رقیب می‌نگرند گفت: شورا از نظر یک نماینده آگاه نه تنها رقیب نبوده بلکه دوست و همراه هستند.

نماینده مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که شورا نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در قانون اساسی دست یابد خاطرنشان کرد: 90 درصد مراجعات مردم به بنده به شورای شهر مربوط است که با دست یابی شورا به جایگاه واقعی خود این مراجعات نیز کاهش می‌یابد.

وی گفت: قانون اساسی می‌تواند پایه خوبی برای کار شوراها باشد اما اختیاراتی که در آن برای شوراها در نظر گرفته شده است اعمال نمی‌شود و شهرداری تنها یکی از موضوعات حیطه کاری شورا محسوب می‌شود.

قادرمرزی درباره طرح پیشنهادی نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر طرح مورد نظر انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم بود قطعاً با آن موافقت می‌کردم چرا که بدین وسیله پارلمان محلی شکل گرفته و شورا نقش نماینده را پیدا می‌کند که به نفع آن است.

وی افزود: با انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم و ایجاد پارلمان محلی، مدیریت واحد شهری شکل می‌گیرد.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که شهرداری تنها حیطه اختیار شورا شده است اگر پس گرفته شود هیچ چیزی برای شورا باقی نخواهد ماند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی برای دست یافتن شورا به جایگاه واقعی خود در قانون اساسی تصریح کرد: شکل گیری مدیریت واحد شهری می‌تواند از پایه‌های شکل گیری دموکراسی در کشور باشد.

قادرمرزی در تشریح دلیل مخالفت خود با طرح پیشنهادی نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در طرح مذکور انتخاب شهردار بر عهده افراد غیر متخصص نهاده شده است و به همین دلیل با آن مخالفت کردم.

وی تاکید کرد: در صورت تصویب طرح پیشنهادی نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی هزینه‌های آن بیشتر از منافع خواهد بود.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon